EKSKLUZIVNI IZVJEŠTAJ

Raptor prvi put na europskom nebu

Foto: import
Raptor prvi put na europskom nebu
22.07.2008.
u 17:57
Pogledaj originalni članak

Najsofisticiraniji lovački vojni zrakoplov današnjice i jedini aktualni predstavnik borbenih aviona posljednje, tj. pete generacije, američki F-22A Raptor, sletjevši u zrakoplovnu bazu USAF-a u Fairfordu označio je svoje prvo pojavljivanje na europskom tlu!

Taj je događaj simbolično označio radikalne promjene na međunarodnoj sceni vojnih borbenih aviona. Razvoj borbenih aviona s mlaznim motorima intenzivno se počeo razvijati od Korejskog rata i tijekom hladnoratovskog razdoblja. Zbog visokih cijena razvoja, tehnologije izrade, eksploatacije i borbene uporabe, tijekom 90-ih godina prošlog stoljeća znatno se počelo raditi na modernizaciji, tj. nadogradnji i usavršavanju postojećih borbenih aviona naprednim elektroničkim sustavima. Svjetske velesile, ponajprije SAD, i dalje drže vodeću ulogu u definiranju parametara borbenih aviona budućih generacija.

Dodatni razlog pojavljivanja u Velikoj Britaniji ove godine je i proslava 90. obljetnice Kraljevskih zračnih snaga (RAF). Stoga je na ceremoniji smotre predstavljanja RAF-ovih eskadrila te na najavi Raptora bila nazočna i kraljica Velike Britanije.



Zrakoplov je 14. srpnja izveo svoj prvo letački program u bazi Fairford i na sajmu zrakoplovne tehnike Farnborough 2008. Kako bi se osiguralo besprijekorno funkcioniranje aviona i spremno odgovorilo na moguće neispravnosti, u Fairford su sletjela čak 3 Raptora. Demonstracijski pilot, bojnik Paul Max Moga izveo je letački program ispunjen manevrima, kako je sam rekao, koje do sada nije mogao izvesti ni jedan američki lovac.

Uistinu, zbog snažnih motora F119-PW-100 može letjeti na većim nadzvučnim brzinama bez uporabe naknadnog izgaranja (tzv. “superkrstarenje”) koje značajno povećava potrošnju goriva. Istodobno, upravljanje vektorom potiska omogućuje pilotu postizanje prednosti u zračnoj borbi zbog brzog zakretanja oko poprečne osi aviona i bez uporabe aerodinamičnih površina.

Borbeni, u ovom slučaju lovac, avion F-22A Raptor po mnogočemu se razlikuje od svih dosadašnjih aviona iste namjene. U izradi F-22A rabljeni su novi materijali, kao i novi način primjene postojećih materijala.

Radarski nevidljiv
Njegova temeljna značajka mali je radarski poprečni presjek, tj. radarska “nevidljivost”, tzv. stealth, čije se posljedice reflektiraju u njegovom specifičnom obliku kao i nošenju naoružanja unutar trupa aviona. Nosivost borbenih tereta i naoružanje na F-22A predstavljaju kompromis s njegovim stealth osobinama.

Naime, kako bi se smanjila ukupna reflektirajuća površina aviona te time postigla stealth osobina, zahtijeva se smještaj svih borbenih tereta unutar konture aviona. Budući da to znači nošenje manje količine borbenog tereta, ti borbeni tereti stoga moraju biti vrlo učinkoviti. Naoružanje (projektili) Raptora je smješteno u četiri unutarnja prostora u konstrukciji aviona, a ti prostori su pokriveni s po dva brzozatvarajuća poklopca. Dva takva prostora nalaze se sa svake strane aviona na mjestu gdje se prednji brid krila upravo dodiruje s trupom.



Osim toga, F-22A ima fiksno ugrađeni top MGI kalibra 20 mm s velikom brzinom paljbe. Top s 480 granata smješten je s desne strane između krila i trupa i prilikom njegove paljbe otvaraju se prvo mala vratašca na vrhu cijevi koja se odmah zatvaraju čim paljba topom prestane. Svrha toga je opet zadržavanje minimalnog radarskog odraza. Ispod krila F-22A ima i četiri točke za nošenje podvjesnih tereta na koje se mogu smjestiti nosači za naoružanje ili dopunske spremnike goriva. Naravno, avion u toj konfiguraciji s podvjesnim teretima više nije u kategoriji stealth, ali ova mogućnost proširuje taktičku namjenu Raptora.

Avionika budućnosti
Posebnu vrijednost među inovacijama na F-22A predstavlja integrirani sustav avionike. Središnji dio tog sustava čini integrirani procesor CIP (Common Integrated Processor), u kojem se obrađuju podaci o svim signalima od senzorskih uređaja i rada avionike. Ugrađena su dva CIP procesora tvrtke Hughes, u koje ulaze sve informacije iz “utrobe” aviona poput podataka o naoružanju, radu motora, stanju goriva, a koji se potom usuglašavaju s podacima koji dolaze “izvana” od radara, infracrvenih (IC) i drugih senzora.

Sve se to na kraju filtrira i prikazuje na prikazniku (displayu) u pogodnom obliku za pilota. Isto tako, taj sustav je opremljen određenom vrstom interneta koji svim avionima F-22A omogućuje međusobnu razmjenu relevantnih podataka elektroničkim putem, tj. preko podatkovne veze (data link), a koji će se potom odmah pojavljivati na pilotskom displayu. Naravno, do sada najčešća razmjena informacija odvijala se glasovnom komunikacijom preko radioveze.

F-22A je opremljen i najnovijom avionikom i radarom, kojima je ostvaren “novi” program zračne prevlasti (Air Superiority program). Radar AN/APG-77 koji je ugrađen na F-22A predstavlja novo tehnološko dostignuće. To je prvi radar ugrađen na američkom lovcu s aktivnim elementima i s elektroničkim sustavom skeniranja. Predviđeno je da uporaba tog radara ne narušava stealth osobine aviona.

Također, smatra se kako on u odnosu na potencijalnog protivnika može prvi otkriti cilj, prvi lansirati rakete i prvi oboriti protivnika. Ta njegova sposobnost “pogotka s prvim hicem” (First-Shot, First-Kill capability) upotpunjena je s njegovom izuzetnom agilnošću i manevarskom sposobnošću za blisku borbu.


Glavne tehničke značajke F-22A

Duljina: 18,9 m
Raspon krila: 13,6 m
Visina: 8,8 m
Masa praznog aviona:
19.700 kg
Operativni vrhunac leta:
19.800 m
Dolet: 2900 km
Maksimalna brzina s naknadnim izgaranjem: Mach 2,25
Cijena: 142 milijuna dolara

Moguće naoružanje:
AIM-120 rakete zrak-zrak
AIM-9 Sidewinder rakete zrak-zrak
GBU-39 bombe težine 150 kg
GBU-32 bombe težine 500 kg
top kalibra 20 mm

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr