LJILJANA KLINGER

Škola čiji su đaci svojim roditeljima – prevoditelji

Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Zagreb: Ljiljana Klinger, ravnateljica osnovne škole "Matija Gubec"
Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Zagreb: Ljiljana Klinger, ravnateljica osnovne škole "Matija Gubec"
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Zagreb: Sanja Musić Milanović i Emine Erdogan obišle osnovnu školu Matije Gupca
Foto: Borna Filic/PIXSELL
Zagreb: Ljiljana Klinger, ravnateljica Osnovne škole Matije Gupca
16.02.2023.
u 18:54
Zagrebačka OŠ Matije Gupca jedina je hrvatska osnovna škola koja radi po IB programu. I ondje svaki učenik njeguje svoju vjeroispovijest, svjetonazor...
Pogledaj originalni članak

Nakon 37 godina radnog iskustva u obrazovnom sustavu, od kojih je posljednjih 16 provela na mjestu ravnateljice zagrebačke Osnovne škole Matije Gupca na Knežiji, Ljiljana Klinger svoj će poslovni put okruniti nagradom, i to za životno djelo – "Ivan Filipović". Predložilo ju je Vijeće roditelja, nagradu potvrdio u Saboru formiran Odbor za dodjelu nagrada na čijem je čelu Vesna Bedeković, i to sve zato što je, kako piše u obrazloženju nagrade, Klinger bila i jest, aktivni i dosljedni zagovaratelj pozitivnih promjena u hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu te osmišljava, predlaže i sudjeluje u izradi temeljnih dokumenata obrazovne politike.

Ta po profesiji profesorica matematike koja je svoju karijeru započela u Osnovnoj školi Dr. Ante Starčevića u zagrebačkoj Dubravi na čelo škole koja jedina u Hrvatskoj djeluje kao javna ustanova s IB programom, odnosno programom međunarodne škole u kojoj se nastava odvija na engleskom jeziku, dolazi nakon ravnateljice Mirjane Pivac koja je u Zagrebu inicirala Hrvatsku školu na engleskom jeziku, izazovni projekt zbog kojeg je i godinama nakon njegova pokretanja politiku bilo potrebno uvjeravati u njegovu važnost.

– Kada sam preuzela školu, IB međunarodni program djelovao je u višim razredima, dok se od prvog do petog razreda provodio hrvatski program, ali na engleskom jeziku. Broj učenika u početku je bio mali, upisano je bilo njih 41 pa su razredi bili organizirani u kombiniranim skupinama. Tada je to bilo u povoju. Bila je vrlo hrabra odluka da se uvjere gradske vlasti da se odvoje razredi u međunarodni program, odnosno da se radi u kombinaciji. Iako smo poslije dobili podršku, u svakim pregovorima s novom političkom garniturom morali smo ulagati velike napore i uvjeravati strukture u osobitost programa i zahtjevnost koja je neusporediva s bilo kojim alternativnim programom koji se tada nudio u Hrvatskoj – govori Klinger.

Danas tu školu u IB programu pohađa 163 učenika za koje je organizirana cjelodnevna nastava, dok u redovnom programu od I. do VIII. razreda u razredima ima 678 učenika koji nastavu slušaju u dvije smjene.

– U trenutku utemeljenja Hrvatske škole na engleskom jeziku maestralnu upornost i organizaciju odradila je ravnateljica Pivac. Meni je bila čast i izazov nastaviti graditi IB program na tim temeljima. Teško je zamisliti kako je bilo devedesetih, kad se taj program osnivao, naročito je teško bilo pronaći nastavnike koji znaju matičnu znanost i engleski u toj mjeri da mogu raditi sa strancima. Najveći dio tih nastavnika radi i danas i oni su najjača karika ove škole – kaže ravnateljica.

Na njima je najveći teret jer nastavnici koji predaju u IB programu, predaju i u redovnom programu pa su pred njima ne samo izazovi već i čitav niz administracije i ključni zadatak od samog početka rada ustanove – razbijanje predrasuda da se pokretanjem IB programa osniva i podržava elitizam u obrazovanju. Uostalom upravo takvim nastavnicima u IB programu može u sedmom razredu, kao što je to bio slučaj, biti upisan učenik koji ne govori engleski, ne razumije latinično pismo i za kojeg se mora organizirati priprema kako bi ravnopravno pratio nastavu.

– I za učenike i za roditelje i nastavnike u oba programa vrijede isti zahtjevi, ista pravila, isti obroci, isti kriteriji, iste učionice. Profesori moraju pisati dvije različite skupine dokumentacije, dva različita programa, a razlikuju se i ocjene. U IB programu učenici tijekom godine dobivaju bodove koji se onda po uhodanim kriterijima formiraju u ocjene koje su od 0 do 7 – pojašnjava ravnateljica.

IB program u školi upisuju djeca roditelja koji su iz profesionalnih ili drugih razloga stigli u Hrvatsku na neki mandatni period, djeca diplomanata, sportaša i svih onih koji će nakon nekog vremena iznova promijeniti državu, a djeca tada moraju imati kontinuitet u obrazovanju upravo s IB programom koji je isti u cijelom svijetu. Drugim riječima, to su stranci. Stoga postoji i lista čekanja za upis toga programa jer kroz sve razrede u ovoj zagrebačkoj školi po jedan je razred u svim godinama školovanja, a kako se mjesto zbog preseljenja učenika oslobodi, tako školu upisuju oni s liste čekanja. Svake četiri godine IB organizacija iz Ženeve evaluira i certificira rad zagrebačke škole Matije Gupca i dodjeljuje licencu za rad, a kontinuitet licence svjedoči o kvaliteti rada u toj ustanovi. Od prošle godine učenicima IB programa te škole omogućen je upis u MIOC jer je riječ o jedinoj srednjoškolskoj ustanovi u Zagrebu s IB programom.

– Kroz cijelu obrazovnu vertikalu imamo po jedan razred kojem država mora osigurati mogućnost nastavka obrazovanja budući da je MIOC, kao i naša ustanova, ustanova s pravom javnosti – kaže ravnateljica koja bi voljela da imaju konkurenciju. Točnije, još koju školu s IB programom, a koja nije privatna ustanova kakve su alternativa za sve one koji se ne uspiju upisati u međunarodni program.

– U Hrvatskoj postoje i druge škole koje provode IB program, ali Osnova škola Matije Gupca i MIOC jedine su javne ustanove kojima je osnivač Grad Zagreb. To znači i financiranje našeg programa u istom omjeru kao i bilo kojeg redovitog hrvatskog programa. Budući da se IB program ne razlikuje samo u jeziku podučavanja već i u metodama i oblicima rada koji podrazumijeva i mnogo terenske nastave, izvanučioničke nastave, roditelji participiraju u školarini za IB program u onom dijelu koji je iznad standarda poučavanja u Hrvatskoj – pojašnjava ravnateljica Klinger.

Svi koji pohađaju IB program među izborne predmete moraju upisati i hrvatski, a oni koji nisu u IB programu mogu birati strane jezike koje uče učenici IB programa među kojima je do korone bio i kineski jezik. Učenici IB programa uče latinski, grčki, njemački, francuski…

– Najponosnija sam kad djeca budu prevoditelji svojim roditeljima, tad znamo da smo ih ojačali u znanju i time podigli njihovo intelektualno samopouzdanje – kaže.

Ono što IB razlikuje od redovne nastave u Hrvatskoj jest to da uz jezike među obveznim predmetima učenici imaju znanost u kojoj su integrirani prirodni predmeti, umjetnost, u višim razredima predmet koji se zove drama, i najzahtjevniji predmet dizajn koji integrira poduzetništvo, matematiku, informatiku, elemente tehničke kulture, ali i oblikovanje kao sastavni dio dizajna.

– Najponosnija u svojoj karijeri sam na susrete s bivšim učenicima koji mi se rado jave. S nekima sam danas u profesionalnoj suradnji, neki su moji kolege – kaže ravnateljica pritom navodeći da u svome radu nije ponosna na situacije u kojima je prepoznala dječju patnju za koju kaže da je nije mogla spriječiti.

– Poneku patnju nisam mogla spriječiti zbog tromosti sustava, formalnih procedura ili zakonskih regulativa koje su usmjerene na interese odraslih, a ne na interese djece. Te frustracije su iznimne, nekad su i razlog za još snažniju i uporniju borbu za radost djetinjstva, a nekad, samo nekad, izazivaju profesionalni umor – kaže Klinger.

Ipak u 37 godina karijere bilo je i prozivki u njezinu radu.

– Ako me pitate iz rakursa ravnateljice, moj posao je prevenirati i rješavati probleme. Kad god sam riješila neki problem u interesu djeteta, podnijela sam komentare jer u školi postoji samo jedna pozornica, a na njoj je dijete. Kad me odrasli prozivaju, a djeca mi se osmjehuju, ja sam sigurna da sam donijela dobru odluku – odgovara.

U svojoj je karijeri među ostalim radila i na obrazovnim reformama, a na pitanje kako sada gleda na uvedene promjene u obrazovanju, odgovara da one moraju biti sastavni dio razvoja obrazovnog sustava.

– Osim učenika, osnovna karika sustava su učitelji. Stručno usavršavanje učitelja mora biti sustavno i obavezno, a sveučilište treba odgovoriti na zahtjeve tržišta rada i educirati učitelje koji mogu odgovoriti na sve zahtjeve i učenika i roditelja, a koji nisu isključivo vezani uz matične znanosti – kaže pritom se osvrćući i na manjak nastavnika u cijeloj Hrvatskoj.

– To nije samo problem u našoj državi nego i u drugima jer obrazovni sustav teško može pratiti cijenu rada u primjerice IT industriji ili STEM području u kojem nastavnika i najviše nedostaje. Međutim, svijet je na to odgovorio upravo integriranjem predmeta u jedan zajednički koji se zove znanost. Mi još uvijek to odvajamo pa imamo i imamo zasebne predmete – kaže ravnateljica.

Na pitanje što još mora, a nije dosad u karijeri odradila, kaže da bi bila sretna kada bi uspjela potaknuti još koju školu da se ohrabri na uvođenje IB programa te kaže da postoji interes u Rijeci, Zagrebu i Osijeku. Ipak, najponosnija je na način na koji je škola još znatno ranije nego što je to naređeno organizirala prehranu za učenike.

počinje obnova zgrada

Studenti negoduju: Tek što je stala pandemija, tri zagrebačka fakulteta vraćaju se na online nastavu

Upravo odluka da krenu s cjelovitom obnovom zgrada uoči ljetnog semestra, umjesto da su radove predvidjeli tijekom ljeta kada nema studentskih obveza, razbjesnila je većinu studenata koji sada poručuju da su konačno iznova ulovili ritam s nastavom uživo u predavaonicama, a sad ih se ponovno vraća na model koji nikome ne odgovara. Pogotovo što je riječ o modelu u kojem moraju svladati gradivo online, a polagati ispite uživo.

– Trebamo osvijestiti činjenicu da dijete u školi provede najvažniji dio razvoja i odrastanja, da u danu u školi provede najviše sati i da je u tom periodu iznimno važno što će i kako jesti. Obroci koje nudimo u školi su, zahvaljujući profesionalizmu naših kuharica, pripremljeni po najvišim kulinarskim, higijenskim i nutricionističkim standardima. Svojim učenicima nudimo mogućnost blagovanja hrane, a to znači i usvajanja manira pristojnog ponašanja za stolom. Djeca imaju dovoljno vremena pojesti obrok. Treba voditi računa i o tome da djeca i roditelji imaju različite zahtjeve iz zdravstvenih, vjerskih ili svjetonazorskih razloga pa imaju potrebu za konzumacijom veganske, vegetarijanske, bezglutenske prehrane. Uostalom, jedina smo škola koja je u kuhinji ponudila halal. Naime, kad kažemo da smo škola koja ne prihvaća nikakvu diskriminaciju, onda to znači voditi računa i o prehrani i dati svakome pravo da živi svoju vjeroispovijest, svoj svjetonazor i svoja uvjerenja na način da se svi poštujemo i međusobno podržavamo. Dakle, svatko ući svoj materinski jezik, svatko svjedoči svoju vjeru, nosi svoju odjeću, a pritom se u ovoj školi ne osjeća manje ili više vrijednim – zaključuje ravnateljica Ljiljana Klinger navodeći upravo to kao svoj najveći uspjeh u karijeri. Uspjehu dodaje i uspjehe svojih učenika.

– Kada naši učenici odlaze iz naše škole u druge zemlje, znatno odskaču razinom stečenog znanja. Držim da je naš obrazovni sustav vrlo kvalitetan, a u provođenju školskog kurikula vrlo uspješno balansiramo između ozbiljne razine akademskih postignuća i integracije različitih vještina i kompetencija. Prepoznatljivost naše škole u kvaliteti rada seže puno dalje od hrvatskih i europskih granica. Zato je školu i Sveučilište iz Minnesote imenovalo mentorom za studente koji dolaze iz SAD-a u Hrvatsku na studentsku praksu – zaključuje uspjehe ostvarene u svojoj karijeri ravnateljica Klinger.

>> VIDEO Liječnica mora platiti više od 100.000 eura ako želi prije roka otići iz bolnice

JAMES GANDOLFINI

Bivša supruga je pomahnitala nakon razvoda! Nabrajala starlete s kojima ju je varao i seksualne devijacije u kojima je uživao

Sit javnog pranja prljava obiteljskog rublja, Gandolfini je samo kratko komentirao da u njenim navodima nema istine te da su braku presudili psihički problemi s kojima se odbijala suočiti. Ljubavnu sreću pronašao je u zagrljaju bivše manekenke Deborah Lin. Vjenčali su se u ljeto 2008. u njezinu rodnom Honoluluu, a kum im je bio glumčev sin. Nakon što su postali ponosni roditelji djevojčice Liliane Ruth, činilo se kako su se Gandolfiniju sve kockice posložile. Sudbina je, međutim, za njega imala drukčiji plan.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

LI
liliZG
20:15 16.02.2023.

elitizam

GI
gira
19:31 16.02.2023.

I naravno dugine boje u kadru. Navikavajte se kockastoglavi.