SUDAR TITANA

Što kada bi se sukobili Su-27 i Rafale: Ruski lovac je znatno veći i teži, ali francuski je moderniji

Foto: Wikimedia Commons/DASSAULT AVIATION
Su-27 i Rafale
Foto: Wikimedia Commons
SU-27
Foto: EXPA/ Pressesports/ MERCIER VINCENT
FRA, Alexis Pinturault bei einem Missionsflug an Bord einer Rafale
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
U sklopu zajedničkih vojnih vježbi Hrvatske i Francuske MiG-ovi presreli Rafale te ih otpratili do do Zračne luke "Franjo Tuđman"
Foto: MORH
rafale
Foto: MORH
rafale
Foto: Reuters/PIXSELL
Suhoj SU-27
Foto: Reuters/Pixsell
avion Su-27
Foto: MAXIM SHEMETOV/REUTERS
FILE PHOTO: Sukhoi Su-27 Flanker fighters of the Russkiye Vityazi aerobatic display team perform during a demonstration flight at the opening ceremony of the International Army Games in Alabino, outside Moscow, Russia
07.03.2024.
u 19:37
SU-27 je izvrstan zrakoplov, no pitanje je kako bi se nosio s avionima Rafale da je u utorak došlo do njihova sraza. SU-27 je znatno veći i teži od francuske uzdanice, ali i dalje posjeduje znatne manevarske sposobnosti. Glavna prednost francuskog zrakoplova je što je novija generacija.
Pogledaj originalni članak

Rusija je u utorak tvrdila da je spriječila pokušaj povrede njezinog zračnog prostora iznad Crnog mora od strane francuskih zrakoplova. U priopćenju ruskog ministarstva obrane navodi se da su poslali borbeni zrakoplov Su-27, tvrdeći da je njegova posada identificirala jednu od letjelica kao E-3F dalekometni kontrolni avion koji pripada francuskim zračnim snagama. Dodano je da su identificirana i dva francuska borbena aviona Rafale-C. "Dok se ruski lovac približio, strani vojni zrakoplov skrenuo je od državne granice Ruske Federacije i napustio zračni prostor iznad Crnog mora", navodi se u priopćenju.

Ovakvi su se incidenti redovito događali, čak i prije nego što je Rusija pokrenula svoju ofenzivu na Ukrajinu 2022. A situacija iznad Crnog mora zaoštrena je nakon što se u ožujku 2023. američki dron Reaper srušio nakon manevara ruskog borbenog zrakoplova iznad Crnog mora. Upravo je u ovom incidentu sudjelovao također ruski SU-27.

SU-27 uveden je u zračne snage tadašnjeg Sovjetskog Saveza početkom 1985. i još uvijek je jedan od vodećih lovaca Rusije, Ukrajine, Bjelorusije, Kazahstana, Uzbekistana, Indonezije, Indije, Kine i Vijetnama. Osnovna verzija SU-27 više se ne proizvodi, njega su zamijenile modernije verzije SU-30 i SU-33 u devedesetima te SU-34 od 2014. kao i SU-35 i SU-37. No, SU-27 i dalje ima veliku ulogu u ruskom zrakoplovstvu gdje je aktivno, procjena je, još stotinjak primjeraka ovog izvrsnog zrakoplova.

Su-27 započeo se razvijati u tvrtki Suhoi 1969. kao izravan odgovor na razvoj američkog lovca F-15 Eagle, a postupno je Su-27 postao jedan od najboljih zrakoplova 20. stoljeća. Su-27 razvio se u velikog presretača dugog dometa, pokretan dvostrukim turboventilatorskim motorima i pokazujući izvanrednu agilnost za svoju veličinu. Sposoban je letjeti više od dvostruko brže od brzine zvuka, ima radni prag veći od 18.000 metara i domet leta veći od 3000 km.

VEZANI ČLANCI:

SU-27 aktivno se koristio u rusko-ukrajinskom ratu, no Rusija ga za sada ne šalje u riskantne misije pa prema podacima Oryxa, neovisne europske internetske stranice koja prati gubitke vojne tehnike u ovom ratu, nije potvrđen niti jedan gubitak ruskog SU-27 u dvije godine rata. No, zato su Rusi izgubili najmanje 43 primjerka njegovih naprednijih verzija SU-30, SU-34 i SU-35. S druge strane Ukrajina je od ožujka 2022. izgubila 13 SU-27 zrakoplova, koje aktivno koristi u ratu, između ostalih kao lanser raketa Storm Shadow i SCALP. Ukrajina ih ima još 20-ak, a u presretnutim njemačkim razgovorima razmišlja se da ubuduće nose i Taurus projektile, ako dođe do njihove isporuke Ukrajini.

SU-27 je izvrstan zrakoplov, no pitanje je kako bi se nosio s avionima Rafale da je u utorak došlo do njihova sraza. SU-27 je znatno veći i teži od francuske uzdanice, ali i dalje posjeduje znatne manevarske sposobnosti. Glavna prednost francuskog zrakoplova je što je novija generacija, prve verzije su se počele proizvoditi 80-ih, no umirovljene su, dok su se sadašnje verzije počele uvoditi u službu krajem 2000. Od tada je Rafale konstantno nadograđivan, dok je SU-27 potpuno zamijenjen spomenutim modernijim verzijama. Stoga je vjerojatnije kako bi, da se uistinu mislilo da će do nekog sraza doći, prema francuskim avionima bili upućeni uz tek jedan SU-27 i drugi ruski zrakoplovi.

Inače, rusko zrakoplovstvo sve je aktivnije na bojištu, a ukrajinski vojni izvori naglašavaju kako dnevno izbace stotinjak vođenih avionskih bombi od 500 do 1500 kilograma. Takva razina bombardiranja nije nikada zabilježena u dvije godine ratovanja, što neki analitičari pripisuju oslabljenim zalihama protuavionskog oružja Ukrajine, a uslijed blokade američke pomoći toj zemlji. Iako je Ukrajina u svojim dnevnim vojnim izvješćima navodila zadnjih dva tjedna kako je gotovo svaki dan rušila ruske zrakoplove, za te tvrdnje vizualnih dokaza nema, pa te gubitke u svoje brojke nije uveo ni spomenuti neovisni Oryx.

GALERIJA Hrvatski piloti prvim će Rafaleima iz Francuske doletjeti u svibnju 2024.

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Dva borbena aviona preletjela su iznad Zagreba
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
Dva borbena aviona preletjela su iznad Zagreba
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
Dva borbena aviona preletjela su iznad Zagreba
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Andrej Plenković i Emmanuel Macron gledali prelet Rafalea nad Zagrebom
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Andrej Plenković i Emmanuel Macron gledali prelet Rafalea nad Zagrebom
Foto: ABACA
storyeditor/2023-01-17/PXL_ABA_151022_96135771.jpg

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 88

PR
prajdali100
20:31 07.03.2024.

Rafale je zrakoplov 4+ generacije,sofisticiran i sa izraženim značajkama " nevidljivosti". Raspolaže sa respektabilnim naoružanjem i s njim nema šale.Hrvatska je sjajno izabrala.

Avatar Hazl113
Hazl113
21:00 07.03.2024.

Ne znam od kuda autoru članka ovo što je napisao. Više netočnih, nego točnih podataka. Su-27 nema skoro nikavih izgleda protiv Rafala. Malo više imaju ovi "moderniji" Su-30/35. Ogromna prednost je u AESA radaru, ogromna. Sa dvostruko manjom radnom površinom prije pronalazi cilj u zraku ma što god pisali rusi i ovi naši susjedi preko Drine, jer ruski podaci daleko preuveličavaju stvarne podatke. Rafal ima 10-20 puta manji radarski odraz i samim time je teže uočljiv ne samo na radarima, već i za aktivne i poluaktivne raketne senzore. Mislim, mogao bi pisat o tom razlikama 3 sata. Uglavnom na aero mitinzima se uočavaju bitne razlike u aero sposobnostima, onim bitnim, a ne nekakvim kobrama za publiku, kaja se nikad ne bi primijenila u borbi. Ono što je bitno da je Rafal daleko pokretljivini i agilniji od bilo kojeg ruskog aviona. Daleko prije dostiše 9-9,5G, promajna pravca, kovidi, ma skoro sve je na strani Rafala zahvaljujući prije svega svojoj veličini i kompletno boljoj ujednačenosti sila. I za kraj. Posve je netočno da Ukrainci koriste Su-27 za lansiranje Storm Shadowa i Scalpa. Koriste Su-25 koji su u GB prilagođeni za te krstareće prijektile. 6-8 njih koji se samo za to koriste, daleko van domašaja bilo koje ruske PZO obrane. Više nije tajna da imaju verzije većeg dometa od 600km, a ne izvozne verzije do 250km.

Avatar film
film
20:31 07.03.2024.

ajmo stručnjaci za vazduhoplovstvo iz šumadije...