Novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, koji je trenutačno u fazi javne rasprave, donosi veliku novost u Hrvatskoj – uvođenje mikroprijevoza.
To znači da će gradovi i općine koji nemaju organizirani javni prijevoz autobusima na svom području moći ugovarati s licenciranim prijevoznicima da tu uslugu pružaju minibusevima ili automobilima.
Poziv prijevozniku
Ti prijevoznici mogu biti autobuseri ili pak taksisti, bitno je da imaju potrebnu licenciju. Mikroprijevoz funkcionira tako da se na području jedinice lokalne samouprave odrede stajališta na kojima će se putnici ukrcavati i iskrcavati, a pritom je potrebno da prije planiranog polaska telefonski prijevoznika obavijeste o tome. Prijevoznik zatim minibusom ili automobilom pokupi te putnike i odvozi ih do željene destinacije, na primjer u bolnicu, na policiju, sud, odnosno na već određena stajališta u gradu. U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kažu da su se kod mikroprijevoza vodili iskustvima Austrije, Švicarske i Njemačke koje prepoznaju da organizirati prijevoz u ruralnim i slabo naseljenim područjima nije isto što i u velikim gradovima i gusto naseljenim područjima. Državna tajnica za promet Nikolina Brnjac objašnjava da općine mogu donijeti odluku o mikroprijevozu i ako na njihovu području već postoje autobusne linije, ali su autobusi popunjeni do 20 posto kapaciteta ili je razmak između dva uzastopna polaska autobusa veći od dva sata.
– Mikroprijevozom je omogućeno da se javni prijevoz putnika obavlja i osobnim vozilima kako bi se kapacitet vozila mogao uskladiti s malom prijevoznom potražnjom. Način na koji će se organizirati mikroprijevoz prepušten je na volju gradovima i općinama, naravno uz obavezu poštovanja svih propisa koji reguliraju prijevoz putnika – kaže Brnjac.
Pogledajte prosvjed taksista zbog Ubera:
Ravnomjeran razvoj
U Ministarstvu kažu da, s obzirom na to da je projekt mikroprijevoza predviđen za gradove i općine, onda ga upravo jedinice lokalne samouprave i financiraju iz svog proračuna. No ističu da se u sklopu projekta otvara i dugoročna prilika, posebno u kontekstu decentralizacije. Stoga kažu da bi se u budućnosti valjalo razmišljati da se za te potrebe decentraliziraju određena sredstva državnog proračuna jer mikroprijevoz u sebi sadrži i komponentu ravnomjernog razvoja Hrvatske.
Pogledajte kako su dubrovački taksisti blokiralu magistralu zbog Ubera:
– Promet i dobra povezanost osnova su razvoja određene lokalne sredine te preduvjet za bolji životni standard građana. Zato sa sigurnošću mogu tvrditi da je kvalitetan javni prijevoz jedan od preduvjeta ostanka stanovništva na nekom području, a to ovom mjerom želimo potaknuti – objašnjava Brnjac.
Kod nas u Rusiji to su tzv maršrutke, voze po linijama i polaze po potrebi.