Studija o taksi prijevozu

Razlika je u naplati taksimetra i GPS-a

Foto: Davor Puklavec/pixsell
Foto: Davor Puklavec
21.09.2017.
u 22:13
Uber Croatia uopće nije registriran za poslove prijevoza putnika i nejasna je uloga tvrtke 
u poslovnoj politici
Pogledaj originalni članak

Studija zakonskog okvira za obavljanje taksi prijevoza – koju je od Prometnog fakulteta naručilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture – uz analizu postojećeg stanja donosi i smjernice za izmjenu zakonodavstva, kako bi se poboljšao taksi prijevoz i razriješilo pitanje poslovanja Ubera.

Dr. sc. Marko Ševrović, voditelj tog projekta, uspoređujući Hrvatsku s ostalim zemljama EU, kaže da je postojeći zakon jedan od liberalnijih u Europi.

– Sve je prepušteno lokalnoj upravi. Gradovi mogu sami kreirati politiku autotaksi prijevoza prema potrebama građana. Sporno je što je gradovima ostavljena mogućnost ograničavanja broja taksista. Tu imamo šarolikih pristupa, a ogroman problem je što, u Splitu naprimjer, ima barem pet nelegalnih i polulegalnih taksista naspram jednog legalnog. To treba spriječiti i rigorozno kažnjavati. Najveći je nedostatak zakonske regulative upravo nepostojanje adekvatnih mjera za sprečavanje nepoštivanja te iste zakonske regulative – navodi.

Uber napravio revoluciju

Tu manjkavost koriste kako taksi prijevoznici, tako i oni koji se na tržište guraju pod krinkom najma vozila s vozačem. Jasno, riječ je o Uberu.

– Uber Croatia d.o.o. kao jedina tvrtka u Hrvatskoj koja se može povezati s globalnom korporacijom Uber, uopće nije registrirana za poslove prijevoza putnika i nejasna je uloga te tvrtke u kreiranju poslovne politike. Većina vozača partnera prijevoz obavlja kroz male hrvatske tvrtke koje imaju direktne ugovorne odnose sa stranim predstavništvima Ubera. Korisnik plaća prijevoz stranoj tvrtki te se ta usluga prefakturira, umanjena za 25% iznosa, domaćoj tvrtki koja je obavila prijevoz. Velika većina Uberovih tvrtki i vozača partnera nema odgovarajuće licencije ni dozvole te ne zadovoljava ni minimalne uvjete za obavljanje djelatnosti autotaksi prijevoza – pojasnio je Marko Ševrović.

No, naglašava da je Uberova platforma za spajanje korisnika i taksi vozača napravila svojevrsnu revoluciju na tom području. Uvjeren je da bi se Uber kao pružatelj informacijske usluge mogao uklopiti u postojeće zakonske okvire na sličan način kako je to napravio Booking.com. Ta web stranica, za određenu naknadu, pruža registriranim hotelijerima i iznajmljivačima uslugu oglašavanja i spajanja s korisnicima.

– Gotovo nijedna sredina nema ništa protiv Ubera kao platforme za oglašavanje i povezivanje taksista i korisnika, ali ima protiv načina na koji Uberovi partneri obavljaju prijevoz putnika. Gotovo sve zemlje u kojima se pojavio Uber reagirale su ili reagiraju izmjenama zakonske regulative, za što treba vremena i strpljenja – kaže Ševrović.

Povezati taksimetar i GPS

Dodatni je problem, navodi, što uporaba GPS mreže i mobilnih podataka za izračun i naplatu vozarine nije usklađena s postojećim propisima jer je tim uređajima teško postići točnost kakvu propisuje EU.

– Kod upotrebe uređaja za naplatu koji se oslanjaju samo na GPS i mobilne mreže ne postoji garancija točnosti kod određivanja položaja, pa ni udaljenosti. Kod njih se za određivanje udaljenosti ne koriste samo koordinate dobivene putem GPS-a već i kartografske podloge i tzv. mapmatching algoritmi u trenucima kada GPS signal nije dostupan. Tim metodama ne može se osigurati točnost kakva je danas propisana za klasične taksimetre, poglavito zbog netočnih karata, ali i netipičnih situacija koje nastaju zbog radova, zastoja ili sl. Rješenje je u povezivanju klasičnog odometarskog taksimetra i GPS uređaja s aplikacijom – navodi naš sugovornik. Kao rješenje predlaže uređaj koji kombinira i jedno i drugo.

Najam vozila s vozačem je više kao limuzina za svadbu

Uber u mnogim zemljama, pa tako i u Hrvatskoj, posluje tvrdeći da obavlja uslugu najma vozila s vozačem.

– Najam vozila s vozačem trebao bi biti rezerviran za prijevoz u posebnim okolnostima. Primjera radi, ako iznajmljujete limuzinu za svadbenu svečanost, onda je logično da ćete iznajmiti i vozača i da to nije taksi. Na europskoj se razini svi slažu da iznajmljivanje vozila s vozačem ne smije imati bitna obilježja taksi prijevoza ili ga je potrebno potpuno izjednačiti, tj. da za iznajmljivanje vozila s vozačem vrijede ista pravila kao i za autotaksi prijevoz – objasnio je M. Ševrović.

'NISMO DOVOLJNO ULAGALI GODINAMA'

Trumpove izjave zabrinule su ovu europsku državu, odmah su počeli ulagati u obranu: 'Nismo na prodaju'

Na Trumpove zahtjeve za vlasništvom i kontrolom Grenlanda je Grenlandski premijer Mute Egede rekao kako "nisu na prodaju", a dodao je kako bi Grenlanđani i dalje trebali biti otvoreni za suradnju i trgovinu, posebice sa svojim susjedima. Analitičari ističu kako je o ovom planu Danska raspravljala već duže vrijeme te kako to nije direktan odgovor na Trumpove komentare.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 24

TA
taxiico
08:26 22.09.2017.

uberaši vidim da kako vas je sve više na cesti imate sve manje posla pa stignete komentirati. još samo da šah naučite pa se onda javite

CH
CharlesBukowski
09:56 22.09.2017.

vecina taksista varalice.. a da ne govorim o kulturi voznje.. kao profi vozaci katastrofa..

Avatar Zagor 74
Zagor 74
06:23 22.09.2017.

Ajme gluposti...taksimetar je pouzdaniji od GPS-a???? A metar mi taksista pali ranije, naštelava brzinu, stavlja skuplju tarifu, gledaš ga kako te krade u tijuke vožnje kad te vozi naokolo, a Uber u lipu unaprijed po udaljenosti! I to napiše prof s fakulteta prometa?? E jadni smo mi ljudi...nije taj čuo za IT