Urugvaj je jedna od zemalja koje se najuspješnije bore s pandemijom iako je i ovu južnoameričku zemlju zadesio snažan porast broja zaraženih u posljednjih mjesec-dva.
Međutim, kada se pogledaju susjedne zemlje, pogotovo Brazil, koje je novi koronavirus pogodio izrazito teško, i dalje je Urugvaj daleko od tragedije koja se događa u njegovu susjedstvu. Poglavito se taj uspjeh pripisuje poznatom njihovu epidemiologu Gonzalu Moratoriju koji je, uvidjevši na vrijeme da bi nedostatak testova mogao biti veliki problem, razvio vlastiti pa je zemlja lani u najkritičnijim periodima uspjela u dovoljnoj mjeri kontrolirati virus i imati najmanji broj zaraženih i preminulih u Južnoj Americi te jedan od najmanjih na svijetu.
Digitalni udžbenici
Ali uspjeh Urugvaja u pandemiji ne svodi se samo na smanjenje broja zaraženih i preminulih već i na jednako važno područje, a to je obrazovanje. Dopisnik utjecajnog njemačkog Der Spiegela napisao je kako se ova zemlja uspješno snašla u uvjetima kada djeca ne mogu u školu jer nastavu pohađaju s barem podjednakim uspjehom kao i kada su škole otvorene.
Razlog je vrlo jednostavan, a to je od države osiguran tablet ili prijenosno računalo za svako dijete uz kvalitetan pedagoški pristup u kojem je digitalna nastava zabavna jer se odvija uz pomoć pametno složenih videolekcija te animiranih udžbenika. Urugvaj je, osim što je postao primjer borbe protiv pandemije, postao i primjerom uspješnog digitalnog obrazovanja.
I opet, to nije ništa slučajno, Urugvaj već godinama razvija digitalnu školu promičući je u jedan od oslonaca obrazovanja svojih najmlađih. Tamošnji učitelji navikli su održavati digitalni kontakt sa svojim učenicima i kroz digitalne knjige koje uključuju učenje uz pomoć znanstvenih eksperimenata, domaće zadaće u obliku kvizova ili igara, interaktivne videe, personalizirane vježbe... Ova je južnoamerička zemlja prije više od deset godina krenula u politiku nabave jednog prijenosnog računala po djetetu.
Na javnim mjestima u ruralnim područjima osiguran je besplatan internet, usvojen je plan Ceibal koji se oslonio na ideje inicijative ‘One Laptop per Child’ i unutar nje osmišljena jeftina računala. Pogotovo je ovaj urugvajski napor bitan uzme li se u obzir procjena UNICEF-a da je 2020. zapravo bila izgubljena školska godina za milijune južnoameričkih učenika. Smatra se kako čak trećina učenika nije naučila ništa, više od tri milijuna više se neće ni vratiti u škole. A ni ove godine ne smatra se da će biti nešto bolje, mnoge su škole i dalje zatvorene.
– Djeca općenito, a pogotovo ona iz siromašnih sredina, najveći su gubitnici ove krize. Njihov san o boljoj budućnosti već je uništen, izjavila je Claudia Costin, brazilska stručnjakinja za obrazovanje i bivša direktorica Svjetske banke za taj sektor. Napomenula je i kako će kriza obrazovanja izazvana pandemijom produbiti postojeću nejednakost na tom kontinentu. U Urugvaju 85 posto djece pohađa državne škole.
Uspješnost 98 posto
– Kada se prošlog ožujka prešlo na digitalnu nastavu, bili smo u situaciji da možemo djelovati fleksibilno – rekla je Fiorella Haim, ravnateljica plana Ceibal, koji je središnja platforma za promicanje digitalne nastave u Urugvaju.
Ovim planom, koji je temelj strategije uvođenja informacijsko-komunikacijskih tehnologija, u ovoj zemlji osiguralo se da se praktički preko noći prošire kapaciteti njihovih poslužitelja pa se tako osigura 50 GB besplatnog interneta mjesečno svakom učeniku. I to je razlog što čak 98 posto učenika redovito pohađa online nastavu, što se odnosi čak i na siromašniju djecu iz ruralnih područja. Plan Ceibal osmislio je Miguel Brechner 2007. godine.
– Naš tadašnji predsjednik Tabaré Vázquez Rosas imao je sjajnu viziju. Želio je da svako dijete može postati bilo što, a za to mu je trebalo osigurati dostupno obrazovanje bilo gdje – rekao je Brechner.
Plan Ceibal godišnje košta 100 dolara po učeniku u što ulazi prijenosno računalo, nastavni materijal, obuka učitelja i internetska veza u školama. To znači da roditelji štede novac jer kupuju manje školskih knjiga i drugih materijala za učenje.