Hrvatska lutrija i privatne sportske kladionice u lipnju će započeti veliku tržišnu borbu u kojoj neće biti mjesta za sve. Tržište je, naime, već sada prezasićeno poslovnicama. Naših četiri i pol milijuna stanovnika ne treba više od 800 dobro raspoređenih poslovnica, a njih već sada ima oko 1200. Bez Lutrijinih najavljenih tisuću i bez stotinjak koje privatne kladionice već imaju u pripremi. Za godinu ili dvije u Hrvatskoj bismo, dakle, imali oko tri tisuće poslovnica.
Hrvatska lutrija bit će 16. priređivač klađenja na hrvatskom tržištu, čija se vrijednost procjenjuje na milijardu kuna.
Tržište ostaje isto
Stručnjaci predviđaju, pozivajući se na europska iskustva, da će, ovisno o veličini mreže ostalih kladionica, dolaskom HL-a na tržište klađenja opstati četiri do pet velikih priređivača klađenja koji budu u stanju pokriti cijelu Hrvatsku. Naime, i u ostalim zemljama na početku uvođenja klađenja bilomnogo kladionica, no tržišna ih je utakmica s vremenom reducirala. Što se pak tiče opsega tržišta, predviđa se da njegova ukupna vrijednost neće rasti pa će se samo drukčije rasporediti udjeli jer i iskustva iz inozemstva pokazuju da se gotovo uvijek ista količina novca obrće na tržištu igara na sreću i samo je pitanje koji će priređivač biti umješniji i od ukupno usmjerenog novca za igre sebi priskrbiti znatniji dio. Zato je kurtoazni pozdrav dobrodošlice Lutriji - koji nam serviraju iz privatnih kladionica - zvuči neuvjerljivo.
Privatnici se boje državne kladionice... Međutim, i Lutrija se boji privatnika. Iza njih je četiri godine vrlo uspješnog rada, oko tri tisuće zaposlenih ljudi i oko 600.000 igrača koji im vjeruju i koji su se na njih navikli.
Naše kladionice imaju izvanrednu ponudu za klađenje i malo im tko u svijetu može konkurirati. Teško će adut Lutrije biti i tečajevi, jer privatnici su još prošle godine svoje marže spustili na otprilike deset posto i svako novo spuštanje bilo bi ravno samoubojstvu.
Malo mjesta za rizik
U konačnici, državna kladionica moći će biti konkurentna samo ako bude imala ponudu i tečajeve ravnopravne privatnim konkurentima. I u HL-u su toga svjesni i priznaju da prostora za rizike ima vrlo malo. Iskustva državne kladionice u susjednoj Sloveniji, primjerice, nisu najbolja. Naime, tamo ona ima monopol, ali i prilično lošu ponudu i tečajeve, pa su Slovenci vrlo česti gosti naših kladionica u gradovima blizu njezine granice. U Slovačkoj privatne kladionice imaju mnogo veći promet nego državna.
Kako je ukinuta zakonska odredba o minimalnoj veličini prostora, HL će uplate za klađenje organizirati i u kioscima.
No poslovne namjere HL-a usmjerene su prema mjestima u čvrstim objektima. Lutrijini pomoćni listići za klađenje naći će se na prodajnim mjestima tjedan dana prije službenog početka klađenja, 7. lipnja, kada direktorica Vesna Bakran najavljuje i iznenađenje HL-a za svoje igrače. I još jedan važan detalj. Lutrija nikada nije radila s rizikom.
Uvijek je polovica novca išla u državnu balgajnu, a pola u džepove njezinih igrača.
Sada jamstva nema. Godina se vrlo lako može zaključiti i s gubitkom. Uostalom, prošlu je godinu tek nekoliko kladionica završilopozitivno...
ROBERT ŠOLA, JOSIP BOHUTINSKI