INTERVJU

Vanja Sutlić: Vjerujem da ćemo u idućoj godini imati četiri kanala

Foto: Foto: Mišo Lišanin
Vanja Sutlić: Vjerujem da ćemo u idućoj godini imati četiri kanala
19.07.2008.
u 11:47
Pogledaj originalni članak

Prošlo je više od godinu dana otkako je Vanja Sutić postavljen za ravnatelja HRT-a, a u cijelom tom razdoblju nije dao više od jednoga ili dva intervjua. No, očito je došlo vrijeme da se s pozicije na kojoj se nalazi morao javno odrediti prema događajima zbog kojih je posljednjih mjeseci HRT gotovo svakodnevno prozivan, kako se nedostatak javnih istupa ne bi tumačio indiferentnošću prema svemu što se u kući događa, ali i prema novim strategijama.

– Da, točno, ljudi oko mene možda i previše govore, pa sam ja želio malo više skrbiti o vlastitim nastupima i riječima u medijima, i da s nešto većom odgovornošću komuniciram s javnošću nego što je to svakodnevna proizvodnja tema o HRT-u. Posao koji obavljam zahtijeva puno brižnije i temeljitije odgovore, i to doista nije svakodnevna roba. Naravno da je ova kuća puna problema iako je istodobno i najuspješnija.

Vjerojatno to što smo toliko uspješni rađa tolike konflikte i probleme. Kada gledate izunutra, stalo vam je da se problemi rješavaju u samoj kući, pa je naša vlastita kritičnost prema stanju u njoj neusporedivo veća nego što je to kritičnost javnosti. Govoriti olako isključivo kritički nije nešto što bi iz moje pozicije davalo puno rezultata; za mene je puno važnije da temeljitom analizom procesa u kući dođem do odgovora koji bi omogućili da kuća radi još bolje svoj televizijski i radijski program. To se ne može riješiti intervjuima i olakim razgovorima.

VL: Kad govorite o uspješnosti HRT-a, na koje parametre mislite? Na financijsko poslovanje, gledanost, zadovoljavanje kvalitete i ponude javnih sadržaja...? Naime, vrlo često su se čelni ljude HRT-a pozivali na kriterij gledanosti koji za javnu televiziju uopće ne bi trebao biti primaran.
– Potpuno se slažem s vama. Gledanost je statistički pojam koji ovisi o tome kako interpretirate statističke podatke i na osnovi kojih možete dobivati jako različite rezultate. Danas više nije dominantna ocjena opća gledanost, gledanost cjelokupnog stanovništa, nego je to komercijalna kategorija svedena na ključnu potrošačku skupinu od 18 do 49 godina. A to je samo trećina stanovništva Hrvatske.

U javnoj diskusiji mi smo dovedeni u situaciju da se određujemo koliko smo uspješni unutar te grupacije, ali kad bi nama samo ta skupina bila cilj, značilo bi da se veliki segmenti stanovništva isključuju. Da mi ne puštamo hrvatsku ozbiljnu glazbu, gdje biste čuli jedan njezin takt? To je samo primjer mnogih sadržaja kojima se pokušavamo obratiti manjim grupama gledatelja kako bismo preko njih pokrili funkciju javne radio-televizije i komunikacije s ukupnim stanovništvom. I mogu obećati da utrku sa čisto komercijalnim sadržajima, u kakvu smo u jednom trenutku išli, mi više ne namjeravamo voditi. Sigurno više nećemo raditi reality showove, niti ćemo ići na sadržaje koji su ispod granice dobrog ukusa.

VL: Sapunice?
– I dalje će na HRT-u biti svi žanrovi, jer mi ne polazimo od diskusije koji žanrovi pripadaju ovoj ili onoj televiziji, mi želimo i dalje biti visoko gledani i slušani, samo je pitanje vrijednosnog sustava pod kojim ti žanrovi izlaze.

Dakle, da se vratim na pitanje kriterija uspješnosti, podaci o gledanosti ne govore o uspješnosti naše zadaće, ali usporedim li naš položaj s drugim javnim televizijama u Europi, mi smo zadovoljni. Usporedimo li se pak u financijskom pogledu s drugim javnim poduzećima u Hrvatskoj, HRT je sigurno najsolidnije poduzeće.

Ali mi u kući najbolje znamo koliko skrivenog potencijala imamo u raznim oblicima racionalizacija i optimizacija, koliko možemo sredstava koja se još uvijek troše neracionalno izvući za glavna tri cilja: bolji program, bolje radno okruženje i bolje plaće. To je temeljni motiv menadžerske, ističem menadžerske, ekipe koja danas stoji na čelu glavnih podružnica.



VL: Kako u kontekstu kriterija gledanosti, koji vam nije primaran, komentirate da se upravo tim argumentom sportska redakcija branila od napada, upućenih čak i od Vijeća HRT-a, da su program posvećen nedavnom nogometnom prvenstvu i komentari pojedinih utakmica podilazili najprimitivnijim navijačkim strastima.
– Bilo je svega i svačega. Same utakmice, komentari prije njih, u poluvremenima i poslije bili su odrađeni vrhunski profesionalno i tu nije bilo podilaženja...

VL: Bilo je komentara koji su preuzimali metajezik birtije i marketinga pivske industrije, često se krivica svaljivala na suce, nekog drugog...
– Ponekad je neki reporter malo odsklizao u nepotrebno branjenje onoga što je cijela Hrvatska vidjela na ekranima da nam baš i ne ide. Bilo je, istina, malo previše razumijevanja za stvari koje je trebalo kritičnije razmatrati. Ali, mitomanija u nogometu nije samo stvar Hrvatske. S druge strane, u emisijama je bilo dosta analitike, s dosta kvalificiranim gostima, a uz taj su dio programa išle kojekakve igre i ostali sadržaji. Dopuštam da je to bio program za svačije ukuse – za ukuse seriozne, kvalificirane publike i za one koji nisu osobito zahtjevni. Nismo prešli granicu, ali da se moglo bolje, vjerojatno je. Vjerujem da za Olimpijske igre, zbog karaktera i raznolikosti sportova, neće biti takvih primjedbi.

VL: Kad razgovaramo o sportskom programu, još će vam dugo aktualna tema i bolna točka biti gubitak prava prijenosa predstojećeg Svjetskog rukometnog prvenstva.
– Morat ćemo se pomiriti s time da, kao i javne televizije u mnogim drugim zemljama, ne možemo uvijek dobiti sve što želimo. Prava na sportske prijenose postala su jedan od najvećih medijskih bizinisa, i nekad u tom poslu postoje granice koje ne možete preskočiti. U sudaru s multimedijskim divovima koji djeluju interkontinentalno nekada se javne televizije, ako same nastupaju, teško mogu nositi. U Njemačkoj prijenos prošlog rukomentog prvenstva nije proizvodila javna TV, nogomento prvenstvo u Austriji nije proizvodio ORF nego konglomeracija europskih proizvođača, RAI uopće nema nacionalnu nogometnu ligu i mnogi su sportovi dominantno na privatnim TV postajama...

Cijeli tekst pročitajte u današnjem izdanju Obzora.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr