Iako je ideja o gradnji podvodnog tunela do Pelješca, koju je prije tri godina predlagao HDZ, a koji bi zamijenio pelješki most, odbačena jer je studija pokazala da je skuplji od gradnje mosta, od podmorskih tunela ne odustaje Zadarska županija koja želi kopno povezati s otokom Ugljanom te Pašmanom.
Projekt koji nije razmotren?
Prema informacijama, ovaj mjesec očekuje se i posjet potencijalnih ulagača u projekte u Zadarskoj županiji, pa tako i projekt gradnje tunela, a navodno će među njima biti i kineskih koji u posljednje vrijeme obilaze sve važnije projekte u zemlji. Na projektu gradnje tunela angažirani su projektanti Boženko i Rino Jelić iz Splita, koji su radili i na projektu tunela do Pelješca. Zbog cijene tunela do Pelješca koju su oni izračunali i cijene istaknute u studiji izvedivosti, koja je pet puta viša, obavijestili su EK i taj ‘problem’ razmatraju Michael Emerson, viši znanstveni suradnik i povjerenik institucije CEPS koja odlučuje o strategiji europske politike EU, i Johannes Hahn, glavni povjerenik EK za regionalnu politiku.
Cijena gradnje tunela koju su iznijeli Jelići bila je 127,2 milijuna eura, dok je u studiji iskazana cijena od čak 657,5 milijuna eura. Projektanti Jelić zato smatraju da njihov prijedlog gradnje tunela nije ni razmotren.
A neobično je i to što je napravljena računica za gradnju mosta približno jednaka onoj u studiji od 282,9 milijuna eura. Ministar prometa u bivšoj Vladi Siniša Hajdaš Dončić kaže da bivša Vlada s tim nema veze jer je na studiji radila danska konzultantska tvrtka. No opet ostaje pitanje zašto su predočena rješenja i tehnologija koji tunel poskupljuju pet puta pa je tunel kao izbor logično ispao u odnosu na most. Navodno će ta tema biti i dio rasprave na međunarodnom kongresu o podvodnim tunelima koji će se sljedeći tjedan održati u Splitu. Inače, danski konzultanti radili su i studiju izvedivosti za povezivanje Danske i Njemačke, pri čemu se Europska komisija odlučila za financiranje gradnje podvodnog tunela, a ne mosta.
Povrat novca za 7 godina
Istodobno, Zadarska županija već je napravila velik dio posla na projektu gradnje tunela.
Primjerice, provela je postupak uvrštenja prometnog povezivanja kopnenog dijela kroz izmjenu i dopunu prostornog plana, uvršten je u županijsku Bazu projektnih prijedloga kao podloge za mogućnost sufinanciranja sredstvima fondova Europske unije...
Izrađene su i dvije predinvesticijske studije u kojima su polazišta realne pretpostavke kako će se, nakon gradnje podmorskog tunela, od ukupno 18 (16 turističkih i dvije poslovne) zona, koliko ih ima na otocima Ugljanu i Pašmanu, realizirati 70 posto zona, a financijske analize pokazale su da se, samo iz naplaćenog PDV–a, uložena sredstva mogu vratiti u roku od sedam godina.
U uvjetima prihvaćanja projekta na državnoj razini te osiguranja novca, projekt podmorskog tunelskog mosta Zadar – Ugljan – Pašman može se u cijelosti realizirati u roku od oko tri godine.
>> Butković: Pelješki most i drugi veliki infrastrukturni projekti se nastavljaju