Od odjeće, obuće i kozmetike do namještaja, računala i hrane - putem interneta može se kupiti baš sve. Upravo je taj oblik prodaje porastao u vrijeme pandemije kada su trgovine bile zatvorene ili su građani izbjegavali gužve u zatvorenim prostorima.
- U zadnje vrijeme zbog ove korone sve češće kupujem na Internetu - kazala je za HRT sugovornica, no ima i onih kojima još uvijek više odgovara fizička kupovina.
- Više volim vidjeti ono što kupujem. Jedanput sam ugovorila kupnju računala i platila, ali prevarili su me. Tako da sam veoma sumnjičava - kaže druga gospođa. Ipak, podaci DZS-a pokazuju kako je online trgovina uistinu zabilježila porast.
- Prema Državnom zavodu za statistiku, online je jedina kategorija trgovine koja je prošle godine rasla - rekla je Tomislava Ravlić, voditeljica Odjela za trgovinu u HGK.
S porastom online kupovine, porastao je i broj potrošačkih upita.
- Postotak tih upita je u 2019. iznosio oko 4%, u 2020. 8%, a u 2021. 12% - rekla je Mirela Skočić, voditeljica Službe za provedbu politike zaštite prava potrošača u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja. Najviše je pritužbi na zakašnjele dostave i otkazane narudžbe te nemogućnost raskida ugovora.
- Kao što znamo, u odnosu na klasičnu kupnju, kada kupujemo putem Interneta, potrošač ima pravo da se dodatno predomisli i jednostrano raskine ugovor u roku od 14 dana - kazao je Vlado Biljarski, Splitski potrošač, a voditeljica Službe zaštite ekonomskih interesa potrošača u Državnom inspektoratu naglašava što potrošači moraju znati.
- Oni samo popune obrazac, imaju pravo na povrat novca, ali isto tako, to potrošači isto moraju znati, da troškove povrata snose oni - rekla je Mirna Brkić Pavišić za HRT.
Marcel Majsan iz Udruge eCommerce Hrvatska otkrio je kako je istraživanje provedeno na više od 4000 kupaca pokazalo da njih čak 60% njih neće kupiti na webshopu ako ne nađe pozitivne recenzije ili oznaku povjerenja.
Trgovci iz Hrvatske ili EU sigurniji su za kupnju zbog zaštite zakona i direktiva. Ako je trgovac iz EU, Norveške ili Velike Britanije, potrošačke sporove rješava Europski potrošački centar, a onima iz Hrvatske bavi se Državni inspektorat.
Inspektori Državnog inspektorata u listopadu su proveli nadzor nad 77 trgovina, a u njih 33 utvrdili su 46 prekršaja.
- Većina ovih prekršaja se odnosila na identitet trgovca, nedovoljne informacije o proizvodu i o raskidu ugovora - rekla je Pavišić.
- Oni nisu zlonamjerni nego često ne nalaze informacije koje trebaju. Ja smatram da bi se ministarstvo i inspekcija trebali dogovoriti koji je smjer u kojem idu, što se provjerava, kažnjava, koje je stajalište i praksa u vezi s prodajom preko interneta - rekao je Majsan.
Na povećan oprez prilikom online kupovine poziva i Hrvatska udruga banaka. Čak i ako se spominju ugledni brendovi, ponude mogu biti lažne stoga je prijeko potrebno dobro se educirati i informirati. Provjeriti prodajno mjesto, dostupnost korisničke službe, mogućnost reklamacije, povrata i troškova dostave. I dobro paziti kome, kako i zašto dajete svoje osobne i podatke s kartice.
VIDEO Vozač ZET-a pomogao sovi u nevolji i svojom gestom ganuo sve: 'Tako se vole životinje!'