Kolumna

Zašto Moroneyu, koji želi graditi još pet kruzera u Uljaniku, nitko ne piše?

Foto: Dusko Marusic/PIXSELL
Foto: Dusko Marusic/PIXSELL
Foto: Dusko Marusic/PIXSELL
08.08.2019.
u 11:27
Za sve koji su upućeni u gradnju polarnog kruzera nije novost da je Scenic Eclipse veličanstven hrvatski izvozni proizvod
Pogledaj originalni članak

Piše mi jedan od vodećih hrvatskih menadžera u trgovini, doktor znanosti koji posljednjih desetak godina živi i radi u inozemstvu, kako je uvijek u svojim javnim istupima upozoravao da Hrvatska nema dovoljno izvoznih proizvoda, a onda mu je ovih dana čak nekoliko prijatelja stranaca poslalo link na australsku web-stranicu posvećenu luksuznom turizmu. A na stranici kratki video prvog uplovljavanja jednog veličanstvenog putničkog broda u Vallettu na Malti, njegovu matičnu luku.

Već u 24 sata video je pogledalo više od 20 tisuća ljudi! A što će tek biti 10. rujna, kada će brod na svečanosti u New Yorku dobiti i svoju kumu, jednu od najvećih filmskih umjetnica današnjice Helen Mirren... Riječ je, dakako, o ekspedicijskom ili „polarnom“ cruiseru imena Scenic Eclipse sagrađenom u Uljaniku

Brod je prvi i najveći te vrste u svijetu, s dosad neviđenom razinom opremljenosti i luksuza (s dva helikoptera, malom podmornicom koja može zaroniti 200 metara, deset restorana, apartmanima od 247 kvadrata...) Kad ga je vidio, naš menadžer s početka priče bio je spreman poreći svoju tvrdnju da Hrvatska nema izvoznih proizvoda. Ili ih, nakon što je Scenic Eclipse prije dva tjedna otplovio iz Uljanika, zaista više nema?

Za sve koji su barem donekle bili upućeni u gradnju polarnog kruzera „sa šest zvjezdica“ u Uljaniku (a gradili su ga inženjeri i majstori iz više od 40 zemalja) nije novost da je Scenic Eclipse veličanstven hrvatski izvozni proizvod.

U cijeloj priči, međutim, za nas je u Hrvatskoj najvažnije da je Glen Moroney, vlasnik tvrtke Scenic, i prije tjedan dana potvrdio da je nakon svega još uvijek spreman u Uljaniku graditi još pet takvih brodova ukupno vrijednih više od 800 milijuna eura! Za prvi od tih pet već je i formalno iskazao namjeru, ali iz Uljanika nikako ne dobiva odgovor.

Pa se postavlja pitanje: što se čeka? Dobro je da hrvatski premijer i ministri posjećuju i podupiru hrvatske tvornice visoke tehnologije poput proizvođača šljemova ili električnih automobila. Ali, nevjerojatno je da pritom puštaju da propadne nešto tisuću puta vrednije, veće i kompleksnije što Hrvatska već ima, a to su ploveći pogoni koje gradi Uljanik.

Najbrži električni auto na svijetu svakako je cool, ali ne može se usporediti s projektiranjem i gradnjom najvećega plovećega rezača, kopača, usisavača i utovarivača stijena s morskoga dna na svijetu; najveće ploveće samopodizne radne platforme za postavljanje vjetroelektrana na pučini; najvećeg i najmoćnijeg oceanskog kabelopolagača... Da goleme brodove za prijevoz automobila ili sofisticirane kemijske tankere i ne spominjemo.

Sve to Hrvatska u pulskom Uljaniku već ima, ali je zbog politikantskih i korupcijskih intriga odlučila prepustiti propasti, a umjesto toga graditi apartmane. Novac pritom nije problem. Vlada je imala 4,5 milijardi kuna za isplatu jamstava inozemnim brodovlasnicima. Zar nije bilo pametnije barem dio tog novca uložiti u spašavanje industrije koja zna sagraditi Scenic Eclipse?

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 11

ET
etizop12
15:51 08.08.2019.

a zašto bi se novcem poreznih obveznika spašavala privatna firma? neka je spašavaju vlasnici i članovi uprave kao i nadzornog odbora koji su dozvolili pljačku i propast....

ZG
zgenije
01:02 09.08.2019.

Ratko Bošković nije naivac pa zaključujem da namjerno nije postavio slijedeća pitanja: 1. Kolika je nabavna cijena broda, a kolika prodajna 2. Koliki je gubitak bio na sagrađenom brodu 3. Koliko je zaposlenih proizvodnih radnika Uljanika radilo na sagrađenom brodu, a koliko je bilo radnika kooperanata 4. Koliko su kooperanti zaradili i kakva im je bilanca za 2018 g., a koliko je Uljanik izgubio 5. Koliko Uljanik plaća kilu željeza, a koliko npr. Debeljakove i Končarove firme 6. Tko bi trebao snositi gubitke koji će proizaći iz eventualne gradnje novih brodova Itd… jasno je o čemu se ovdje radi.

BU
burza
16:59 08.08.2019.

Oni su vecinski dionicari nek uloze svoje novce i neka grade brodove onda bi se vise trudili da ne stvaraju gubitke nsjlakse traziti nobac od drzave kad im ide dobro oni zasluzni a kaf lose kriva drzava