Od početka krize broj polaznika autoškola pao je s gotovo 70 tisuća kandidata godišnje na oko 41 tisuću, zbog čega je u posljednje dvije godine zatvoreno 35 autoškola. Trenutačno u Hrvatskoj rade 372 autoškole, no njihov se broj rapidno smanjuje jer nisu u mogućnosti održavati ni hladni pogon, upozoravaju iz udruge Hrvatske auto škole (HAŠ).
Preko naših leđa
– Godinama intenzivno upozoravamo na katastrofalno loš zakonodavni okvir koji propisuje neodržive uvjete poslovanja autoškola, koji ih je opteretio nerazumnim, nepotrebnim i neopravdano visokim troškovima, posljedica čega je njihova opća nelikvidnost i propast. Visoki troškovi uzrokovani nekvalitetnim zakonskim odredbama s jedne strane nepremostiv su udar na građane, korisnike usluga, dok su s druge strane dovele do propasti autoškola. Radi li se to zato da bi se pogodovalo nekome drugom, to ne znam, ali sumnjam – kaže predsjednik HAŠ-a Nikola Vidaković te dodaje kako je nedopustivo da zbog svojih subjektivnih slabosti i neprimjerene organiziranosti MUP i HAK vrše pritisak na autoškole da preko svojih leđa te leđa kandidata prelamaju nedostatke.
Naime, Vidaković zamjera što je organiziranje i provođenje vozačkih ispita potpuno prepušteno HAK-u, a da se ne konzultiraju s ljudima iz autoškola koji su svakodnevno na terenu i vide sve nedostatke.
– Tražili smo prijam u Ministarstvu, ali ništa od toga. HAK ispite provodi na konfuzan, nepošten i nestručan način. Provodeći ispite, HAK izlazi ne samo iz programskih okvira već na tržište plasira ispitna pitanja i predložene odgovore upitne programske utemeljenosti te pedagoške i stručne valjanosti – tvrdi Vidaković te dodaje kako se zbog toga na vozačkim ispitima koriste testovi u kojima, u velikom broju, ponuđena pitanja s odgovorima nisu točna i razumljiva kandidatima za vozače jer su produkt autorskih pretpostavki, individualnih iskustva, ispitnih zamki...
– To što ja kao predavač u autoškoli imam problema u izvođenju nastave, što kandidati padaju i 10 puta zato što ne mogu shvatiti “što je pisac htio reći” u pitanju i ponuđenim odgovorima, izgleda da nikog nije briga – očajan je Vidaković, koji sumnja u manipulacije ispitnim pitanjima ovlaštenih osoba HAK-a kako bi postotak prolaznosti bio niži, a njihovi prihodi time veći, uz minimalne troškove, dok su autoškole na koljenima.
Sastanak s Ministarstvom
Zbog toga se, ali i posljedica krize, tvrdi, broj upisanih kandidata na godišnjoj razini smanjio za gotovo 30 tisuća, dok se broj ispita povećava.
– Zato tražimo sastanak s Ministarstvom kako bismo razriješili sporna pitanja, a kako bismo vratili mlade u autoškole, predlažemo uvođenje nulte stope PDV-a ili povlaštenu stopu od najviše 10 posto, što ne bi imalo posebnog utjecaja na proračun – zaključuje Vidaković.
Neka samo zatvaraju nekad je bila jedna auto škola pasu ljudi više polagali,ovo je očit primjer pohlepe za novcem .