Dvadeset je novih zglobnih autobusa predstavljeno ovoga tjedna u garaži gradskog prijevoznika u Podsusedu. Time je završena nabava 65 autobusa sufinanciranih iz fondova Europske unije, a od 2019. godine na taj je način ZET-u stiglo 109 vozila. Posljednji primjerci, Mercedesi dugi 18 metara, na ulice metropole će za nekoliko dana, a pitanje koje se odmah postavilo jest gdje će prometovati, odnosno kako se određuje koje će vozilo na koju liniju.
Pitali su to novinari i gradonačelnika Tomislava Tomaševića, koji je kazao kako se nada da će novi busevi osvježiti najopterećenije linije, poput one za Dugave. Marko Bogdanović, direktor ZET-a, kratko je prokomentirao da će poboljšanja u usluzi prijevoza osjetiti i putnici u Zaprešiću i Velikoj Gorici, a detaljniji odgovor na pitanje kako se zapravo odlučuje koji će autobus na koju liniju potražili smo u gradskome prijevozniku.
Ne smiju izvan Zagreba
– Odluka za autobusni podsustav donosi se svakodnevno i ovisi o velikom broju parametara, poput ispravnosti vozila, periodičkim i tehničkim pregledima te registracijama, maksimalnom dosegu vozila u kilometrima... – nabrajaju u ZET-u.
Dnevno se prometuje na 15 tramvajskih i 147 autobusnih linija na zagrebačkome te na području Velike Gorice i Zaprešića, a prijevoz putnika organiziran je i u općinama Bistra, Luka i Stupnik. I nerijetko se upravo putnici iz okolnih mjesta žale na starije autobuse i pitaju se hoće li nova vozila doći i na njihove linije, primjerice mnogima omraženu liniju 268 za Veliku Goricu. Najkraći odgovor jest: da, za pet godina. Naime, kako nam objašnjavaju u ZET-u, autobusi nabavljeni sredstvima iz fondova EU pet godina moraju voziti na linijama koje ne izlaze iz administrativnog područja Grada Zagreba. Drugim riječima, ne mogu prometovati na međužupanijskim i lokalnim linijama izvan metropole.
Iako još nema potvrde gdje će točno voziti novi Mercedesi, iz više izvora u ZET-u doznali smo kako je najizglednije da će se naći na liniji 109 koja prometuje na relaciji od Črnomerca do Dugava te na linijama s Glavnog kolodvora gdje je u ovom trenutku najveća potreba za zglobnim autobusima koji su stigli u posljednjoj isporuci. Ostali terminali, poput Dupca, Dubrave, Črnomerca i Savskog mosta, većinski koriste manje autobuse, a u ZET-u negiraju kako se prilikom biranja vozila za određenu liniju gleda njegova starost.
– Sva vozila koja su u prometu moraju biti tehnički ispravna, no moraju biti zadovoljeni i drugi uvjeti koji određuju način disponiranja – objašnjavaju u ZET-u te ističu kako se odluka o tome kamo će koji autobus donosi svakoga jutra pri izlasku vozila iz garaže. U garažama u Podsusedu i Dubravi, dodaju, u ovom je trenutku 437 autobusa, a putnici nemaju izravan utjecaj na to kamo će koje vozilo.
Za tramvaje drukčiji princip
Što se tiče tramvajskog podsustava, priča je drukčija. U njemu su vozila unaprijed određena te se zna koji tip tramvaja prometuje, a glavni kriterij je kapacitet. Kao sljedeći potez u sklopu modernizacije voznog parka pak najavljuje se nabava još 100 autobusa iz nove omotnice fondova EU. Bit će to i prva nabava vozila koja nisu na dizel, već na ekološki prihvatljiva goriva kao što su vodik i struja. Krajem prošle godine potpisan je i ugovor o nabavi 20 novih tramvaja, što je projekt težak gotovo 50 milijuna eura.
al se kiti tuđim perjem, sve je to vlada platila a ne tt, hdje je nas prirez,gdje je najveci kredit u povijesti grada-u sto se trosi