U spomen na mrtve

Jauci i krici prije 69 godina odjekivali su Gupčevom zvijezdom, a lokacija ima jezivu povijest

Foto: Davorin Višnjić/Pixsell
Jauci i krici prije 69 godina odjekivali su Gupčevom zvijezdom, a lokacija ima jezivu povijest
31.10.2023.
u 17:01
U osam i trideset tog kobnog jutra jauci, krici i lom velik, na strmoj cesti za Mirogoj spoje se krv, drvo i čelik, piše na ploči koja danas stoji na mjestu gdje se zaustvila kobna trinaestica. Kovačiča. Da stvar bude jezivija, ondje se nekoć nalazilo staro groblje na kojemu su pokapali kužne bolesnike, a u drevna vremena i brojne vitezove templare iz obližnje templarske crkve.
Pogledaj originalni članak

Zagreb je zanijemio, ali i cijeli svijet, tog 31.listopada 1954. Tada se, naime, u našoj metropoli dogodila jedna od najtežih tramvajskih nesreća u svjetskoj povijesti. Poginulo je devetnaest osoba, a njih 37 je teško ozlijeđeno. Bio je to strašan i svima potresan prizor. Mrtva tijela pogrebnici su izvlačili iz ukliještenog tramvaja i sa ceste, kola hitne pomoći, koja nisu bila toliko opremljena kao danas, morala su prebaciti desetke ljudi u prenapučene zagrebačke bolnice. Svjedoci stravičnog događaja novinarima su ispričali kako je to bio čisti užas. 

Nekoliko se okolnosti poklopilo koje su i danas misterij. Do nesreće je došlo uoči blagdana Svih Svetih, kad su, baš kao i danas, mnogi Zagrepčani odlazili na groblje Mirogoj kako bi uredili i posjetili grobove svojih pokojnika. Kobnog jutra, oko 8:30 sati, tramvajska motorna kola tipa M-24, jedna od tada najmodernijih,  izrađena po projektu legendarnog ZET-ovog inženjera Dragutina Mandla, krenula su iz zaokretnice Mirogoj natrag prema Gupčevoj zvijezdi, vozeći na redovitoj liniji broj 13 Mirogoj – Šoštarićeva ulica.  Broj trinaest duboko je utkan u naš um kao nesreća, ali to se praznovjerje tog dana, na žalost, obistinilo.

Već kad je ušao u prvi zavoj, vozač tramvaja primijetio je da ne funkcionira tračnička kočnica, no nastavio je s pokušajima tračničkog kočenja, no sve je bilo uzalud. Kada je počeo kočiti ručnom kočnicom, kola su dobila takvu brzinu jureći nizbrdicom da je kočenje bilo prekasno. Tramvaj je počeo nezaustavljivo ubrzavati te je dosegao brzinu čak od 90 kilometara na sat. Na zavoju u blizini bolnice, polumjera 80 metara, izletio je iz tračnica prema drugoj strani ceste i prevrćući se udario u tri stabla kestena koja je iščupao iz korijena te u čelični stup rasvjete koji ga je i zaustavio. 

"Nakon iscrpne sudske rasprave, presudom je utvrđena vozačeva krivnja jer je neoprezno i nepropisno krenuo i nije pravodobno kočio ručnom kočnicom. Zbog te je nesreće obustavljen tramvajski promet na dionici Gupčeva Zvijezda - Mirogoj, a uspostavljen je ponovno tek 1964. deset godina nakon nesreće. Zbog teške nesreće Zagreb je do kraja te godina bio zavijen u crno, stoji u monografiji ZET-a. Čitav je Zagreb bio zaprepašten tom tragedijom, a velik dio Zagrepčana još i danas pamti i prepričava tu nesreću. Onih koji su izgubili svoje živote  u kobnoj trinaestici sjećamo se svake godine prije  blagdana Svih Svetih, a na mjestu gdje se tramvaj zaustavio danas stoji spomen ploča. 

U osam i trideset tog kobnog jutra jauci, krici i lom velik, na strmoj cesti za Mirogoj spoje se krv, drvo i čelik, piše na spomen ploči autora D. Kovačića koja ondje stoji danas. Da stvar bude jezivija, ondje se nekoć nalazilo staro groblje na kojemu su pokapali kužne bolesnike, a u drevna vremena i brojne vitezove templare koji su stolovali u crkvi koja se nalazila u blizini.

Jedna od mračnih zagrebačkih legendi također kaže da je baš na tom raskrižju kraj starog groblja na kojem su se sastajale vještice raščerečen Matija Gubec pa danas taj lokalitet nosi naziv Gupčeva zvijezda. 

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.