Zagrebački zvonar

Kad ne vozi putnike, brine se da najveće zvono, teško više od šest tona, na vrijeme zvoni

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
10.07.2014., Zagreb - Josip Kekic, zvonar na zagrebackoj katedrali. Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
10.07.2014., Zagreb - Josip Kekic, zvonar na zagrebackoj katedrali. Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
10.07.2014., Zagreb - Josip Kekic, zvonar na zagrebackoj katedrali. Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
10.07.2014., Zagreb - Josip Kekic, zvonar na zagrebackoj katedrali. Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
12.07.2014.
u 14:30
Josip Kekić radi kao taksist, no i zvonar u zagrebačkoj prvostolnici...
Pogledaj originalni članak

Danju već trideset dvije godine Josip Kekić prevozi putnike diljem grada u svom taksiju, a u posljednjih osam godina usto je i službeni zvonar zagrebačke prvostolnice. Vodi računa tako i da sve bude na vrijeme spremno prilikom svečanih prigoda, u kojima ima pristup u bogatu riznicu, koja krije i plašt-misnicu ugarskog kralja Ladislava, osnivača zagrebačke biskupije iz 11. stoljeća, kaleže, relikvijare te vrijednu zbirku numizmatike.

Pomažu i sinovi

– Pokupim što trebam od rizničarke i vratim nakon što svečanost završi. Primjerice, neke baldahine iz riznice, koji se koriste za procesiju na Dan Grada Zagreba do Kamenitih vrata, slažemo i po dva sata. Pomažu mi i sinovi – kaže Kekić, inače grkokatolik.

Petorica sinova priskaču mu u pomoć i kad ode na godišnji odmor. Kekić se brine za to da svih osam zvona pravodobno zvoni. Nekad je bilo potrebno šestero ljudi jer se ručno zvonilo putem poluga na najvećem zvonu, smještenom u južnom tornju. No danas je zvono Presveto Trojstvo, teško 6454 kilograma, spojeno na elektromotor, koji zvono pokreće prema točno određenom rasporedu. No ipak Kekić tijekom zvonjave ispod zvona prati otkucava li batić točno sate. Elektromotor sada pokreće i velike satove, koji su se donedavno navijali, a satni mehanizam, koji je izrađen 1900. u Beču, sada je samo izložbeni primjerak.

– Bivši zvonar Berić živio je u sjevernom tornju katedrale, zajedno sa sinom, a ja sam prvi zvonar koji ne živi u katedrali. Nisam mogao ostaviti kućicu u Markuševcu, koja se vidi s vrha katedrale – kaže Kekić.

Tehnički neispravan lift

Samo se Kekić bez straha vozi liftom na ručni pogon koji je postavljen 1928. godine i koji je u to doba imao luksuznu kabinu za dame i gospodu.

– A zamjenski lift za interne potrebe koristi se na vlastitu odgovornost, dok se ne sagradi novi – kaže Kekić. U planu je i moderno dizalo koje bi turiste vozilo do četrdesetog metra katedrale na vidikovac, koji je zatvoren pedesetih godina prošlog stoljeća.

– Dotad će nam služiti najstarija strojarnica lifta u gradu – kaže Kekić.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

SP
SpecialOne
17:47 13.07.2014.

treba zabranit da sva zvona ne smiju zvonit