Ne može, ne može – odmahivao je prstom jučer policajac na križanju Boškovićeve i Zrinjevca vozaču koji je prema Trgu bana Jelačića želio proći automobilom. Užim centrom grada jučer se, u povodu Europskog dana bez automobila, nije vozilo, pa se glavnim gradskim trgom, Jurišićevom, Palmotićevom, Boškovićevom, Hebrangovom, Gundulićevom, dijelom Ilice, Mesničkom, Demetrovom, Ilirskim trgom i Radićevom moglo isključivo pješice i biciklom. Naravno, kao i proteklih godina, s iznimkama.
– Ne bismo baš smjeli, ali pustimo dostavna vozila, a i ljude koji moraju izići iz zatvorenih ulica jer su ondje dan prije ostali parkirani – objasnili su nam policajci koji su ceste “čuvali” od vozača te sami priznali kako je centar bez automobila u sadašnjim uvjetima utopijska ideja. Misle tako i prometni stručnjaci, koji se u načelu slažu s proširenjem zone bez automobila na ulice oko Jelačić placa, ali da bi se to moglo postići, objašnjavaju, potrebna su milijunska ulaganja u prometnu infrastrukturu po cijelome gradu.
Prepreka su – političari
– Centar bez automobila može, no da bi se to postiglo, treba promijeniti prometne tijekove. Najvažnije bi bilo izgraditi Jarunski most te nadvožnjak iznad Ranžirnog kolodvora, spojiti Aveniju Gojka Šuška s Mostom slobode i Goricu sa Zagrebom željeznicom te izdići željezničku prugu od Selske do Heinzelove – kazao je prometni stručnjak Željko Marušić. Dodao je da bi uz to trebalo napraviti u širem centru nekoliko velikih garaža te ondje vozačima, uz kupnju pokaza za tramvaj i autobuse, dopustiti besplatno parkiranje. Jedna takva garaža, istaknuo je, trebala bi se izgraditi na mjestu Bandićevih fontana jer je to idealna lokacija, u blizini centra, ali uz brze prometnice.
Prometni stručnjak Ivan Dadić također je kazao kako je trenutačno nemoguće zabraniti promet širim centrom. – To bi dugoročno trebalo napraviti, no mora se napraviti bolja poveznica između sjevera i juga grada, što se trenutačno odvija kroz Ulicu Ribnjak i Palmotićevu. Usto, ako bismo zatvorili promet centrom, kako bi se išlo do Gornjeg grada, gdje se nalaze sve državne institucije? Ne možemo zatvoriti promet građanima, a ostaviti političarima – rekao je Dadić. Naglasio je da bi za zatvaranje ulica u centru trebalo i denivelirati Slavonsku i Ljubljansku aveniju.
Sve je stvar navike
Osim prometnih stručnjaka, skeptični su u vezi sa zabranom prometa oko Trga bana Jelačića i sami Zagrepčani. – Vidite i sami, zatvorene su ulice, a ipak nisu potpuno. Želite li se prošetati sredinom Masarykove, i dalje ne možete a da vas ne udari taksi – objasnila je jučer umirovljenica Mirta Kišić, dok je Darko Selihar uvjeren da bi Zagreb postao pravim europskim gradom tek kad automobili ne bi više ometali pješake i bicikliste.
– Uži centar Trsta, primjerice, odavno je zatvoren. Na početku su ljudi negodovali, ali s vremenom su se navikli. Dostava se obavlja noću, a želite li u sami centar, prošetat ćete se – rekao je Selihar te dodao kako se na zabranu jednostavno treba naviknuti.
Pa moglo bi se, ali Mikica čak planira ispod Trga napraviti garažu, tako da čim više automobila bude u centru. Fasciniraju automobili čovjeka, vjerojatno nije vidio nijedan sve dok nije došao u Zagreb. Isto kao i tekuću vodu, ergo - fontane.