ANKA MRAK TARITAŠ

Plan obnove: Poklanjam ga gradu, samo nek se što prije krene s poslom

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Anka Mrak Taritaš
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Zagreb: Započela je procjena štete od potresa na katedrali
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Zagreb: Započela je procjena štete od potresa na katedrali
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Sanacija krova koji je oštećen u potresu
Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL
Zagreb: Gradonačelnik Milan Bandić obišao crkvu sv. Marka oštećenu u potresu
Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL
Zagreb: Gradonačelnik Milan Bandić obišao crkvu sv. Marka oštećenu u potresu
Foto: Dalibor Urukalovic/PIXSELL
Zagreb: Gradonačelnik Milan Bandić obišao crkvu sv. Marka oštećenu u potresu
30.03.2020.
u 12:08
U cijelom postupku važno je, kaže, koristiti sve raspoložive stručnjake,kako domaće tako i svjetske, s posebnim znanjima vezanima uz obnovu potresom pogođenih urbanih prostora.
Pogledaj originalni članak

Zastupnica u Skupštini Grada Zagreba i bivša ministrica graditeljstva Anka Mrak Taritaš izradila je svoj plan obnove Zagreba nakon potresa u tri faze. Izradila ga je, kaže, izbezumljena neradom Grada i Uredom za krizne situacije te ga poklanja.

Bitno je jedino, kaže, da se što prije krene s obnovom grada koja u najboljoj situaciji, ako se svi potrude i obave svoj posao najbolje što mogu, neće trajati manje od pet godina.

Prvo što treba napraviti, kaže Mrak Taritaš, je odmah imenovati koordinacijsko tijelo koje će biti nadležno za sve daljnje postupke, a u kojemu moraju biti predstavnici Grada Zagreba, ministarstava, predstavnici komora i stručnjaci koji se bave zaštitom kulturne baštine kao i stručnjaci koji se bave mehaničkom otpornošću i stabilnošću zgrada. To će tijelo dalje imenovati sva pojedina operativna tijela za pojedine faze programa sanacije, voditi komunikaciju s javnošću te kontrolirati svake pojedine faze programa sanacije potresa.

Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Foto: Robert Anic/PIXSELL

U prvoj fazi obnove, smatra Mrak Taritaš, potrebno je odrediti hitne postupke i postupanje, tim koji će biti zadužen za davanje jasnih informacija građanima o tome tko je za što zadužen i kome se mogu i trebaju obratiti. Nadalje, u prvoj fazi potrebno je i provođenje koordinacije timova statičara koji obilaze teren i određuju zgrade koje su za upotrebu, koje nisu za upotrebu i koje se još moraju detaljno pregledati. Teren je potrebno obići po ulicama, po kvartovima ili po sektorima koje je potrebno definirati.

U prvu fazu obnove spadaju i hitne intervencije koje je potrebno napraviti odmah poput dimnjaka na stambenim zgradama koje je potrebno pregledati od strane dimnjačara i statičara. Opasne dimnjake treba odmah srušiti, a postojeće koji su u upotrebi potrebno je odmah sanirati kao što treba sanirati odmah i urušena krovišta.

Za navedene hitne intervencije potrebno je angažirati sve raspoložive građevinare, a sve te hitne intervencije potrebno je financirati iz proračuna Grada Zagreba. Među hitne intervencije koje je potrebno napraviti odmah je i osigurati sve zgrade koje su proglašene nepodobne za korištenje kako se ne bi napravila daljnja šteta. Sve opasne dijelove na zgradama treba srušiti, a potom nadležni timovi još jednom detaljno pregledati sve zgrade.

Sve građane čiji su stambeni prostori trenutno neupotrebljivi za duže vrijeme treba privremeno zbrinuti, a potrebno je hitno naći i prostor za poslovne djelatnosti kao što su sudovi, administracija. Za takve stvari postoje, drži Mrak Taritaš, i raspoloživi stambeni i poslovni prostori u vlasništvu grada i države.

U drugoj fazi potrebno je, predlaže Mrak Taritaš, obaviti zakonodavni okvir i pripremu odnosno hitno donijeti Zakon o saniranju posljedica katastrofalnog potresa na području Grada Zagreba . Zakonom treba definirati način i postupak donošenja programa, mjera i aktivnosti, posebne postupke koji će se provoditi u sanaciji posljedica katastrofalnog potresa, način provođenja javne nabave (moguće je sukladno određenim direktivama EU), definirati posebne postupke s aspekta zaštite kulturne baštine, način i opseg provedbe mjera sanacije i kriterije za provedbu, redoslijed provedbe aktivnosti, a za procjenu potrebnih financijskih sredstava i izvore financiranja.

Zakonom Isto tako treba jasno definirati kategorije zgrada ovisno o stupnju oštećenja, načine pomoći: - isplata novčanih sredstava, omogućavanje raznih kreditnih linija, izvođenje radova, odnosno izgradnju zamjenskih zgrada. Pri tome zgrade u zakonu treba podijeliti na one stambene namjene, odnosno obiteljske i na zgrade javne namjene, na zgrade koje nisu pod zaštitom s aspekta kulturne baštine i one koje su pod zaštitom, potom na zgrade koje se nalaze unutar granica kulturno-povijesne cjeline, na zgrade za koje je predviđena sanacija, zgrade za koje je predviđena rekonstrukcija, zgrade koje su predviđene za rušenje i izgradnja zamjenskih zgrada.

U drugoj je fazi potrebno odrediti i Komisiju za procjenu štete na zgradama i utvrđivanje činjeničnog stanja. Sastav komisije treba definirati zakonom, a u sastavu trebaju biti predstavnici strukovnih komora i stručnjaci koji se bave zaštitom kulturne baštine. Prostor koji će komisija obići treba podijeliti na sektore, a rezultat rada komisije mora biti snimak postojećeg, detaljna analiza mehaničke stabilnosti, valorizacija konzervatorske zaštite zgrada i procjena financijskih sredstava potrebnih za sanaciju, rekonstrukciju i/ili izgradnju zamjenske zgrade.

Zakonom je potrebno odrediti i svu potrebnu dokumentaciju za sanaciju zgrada, rekonstrukciju zgrada, izgradnju zamjenskih zgrada, a potrebno je nedvojbeno i jasno definirati potrebnu dokumentaciju, kao i postupak izdavanja pojedinih dozvola. Zadnja, treća faza, odnosi se na izvođenje radova. Potrebno je, naglašava Mrak Taritaš, za početak provesti javni poziv i natječaj te izvršiti odabir projektanata, izvođača, nadzornih inženjera, službe za koordinaciju. U cijelom postupku važno je, kaže, koristiti sve raspoložive stručnjake,kako domaće tako i svjetske, s posebnim znanjima vezanima uz obnovu potresom pogođenih urbanih prostora.

VIDEO: Vojska na Trgu bana Jelačića sanira štetu od potresa

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 21

PU
paul-umpe
12:26 30.03.2020.

haha kao Gunju

TI
Tigar60
14:08 30.03.2020.

I ti imaš stan u centru koji si obnovila novcom iz gunje, a sada ga želiš da ti ga mi saniramo. To je tvoj PLAN .

Avatar EtTore
EtTore
14:26 30.03.2020.

ova gora od Corone!