Da bi ih savladao, vozač zaista mora drastično usporiti, na oko 20 kilometara na sat. Usto se protežu preko cijele ceste pa ih se nikako ne može zaobići. Žarko crvena boja čini ih zamjetnim i danju i noću, a smješteni su svakih nekoliko stotina metara pa je nemoguće juriti. Oduševljeni su stanovnici Dugava novim, suvremenim uspornicima koji su nedavno osvanuli u Ulici svetog Mateja, u blizini vatrogasnog doma i crkve, te na još nekoliko kritičnih lokacija u kvartu. Mnogo su bolje rješenje od žutih “ležećih policajaca” koji su nekoć bili ondje, a dodatan “plus” daju onima koji ispunjavaju “2 u 1” funkciju pa su na prometnici montirani kao uzdignuti pješački prijelaz.
Hvale ih i pješaci i vozači...
– Super su i bolje hodam na njima jer je ravno. Htio bih da ih se postavi još, posebice oko škole – kaže umirovljenik Ante Laškarin. Da cijela ulica bude načičkana novim uspornicima rado bi i Irena Rakić, također zbog sigurnosti djece, a sviđaju se i vozačima. Jer ih je, kažu Stjepan Ivančan i Ivan Alerić, lakše svladati nego žute modele, a još lakše nego one tvrde, crne uspornike.
– Nema “hupsera” koji neće barem malo oštetiti aute, ali ovi rade najmanje problema. Klizim preko njih bez puno muke – objašnjava Alerić. A čini se kako novi ležeći policajci “niču” na svakom koraku pa ih se može vidjeti i u Brezovici, Gornjoj Dubravi, Podsljemenu... Primjerice, u Dubravi su osvanuli na uvijek jako prometnim Dankovečkoj i Novačkoj ulici. Grad smo stoga pitali koliko košta njihovo postavljanje, no odgovora nije bilo, ali smo od stručnjaka s Fakulteta prometnih znanosti Marka Šoštarića doznali da se iznos “vrti” oko 10 tisuća kuna po komadu. Pozitivne reakcije ljudi pak potvrđuje i Damir Oniško, šef Gradske četvrti Gornja Dubrava, koji ističe kako je plan s vremenom zamijeniti sve postojeće uspornike, sukladno novom pravilnikom o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama.
– Imamo puno zahtjeva, neprestano stižu i novi prijedlozi, no ne možemo sve odjednom pa idemo prema prioritetima, odnosno u područja u kojima velik broj stanovnika želi nove uspornike – objašnjava Oniško pa kao lokacije navodi križanje Grižanske i Međugorske, gdje bi za koju godinu trebala osvanuti XII. gimnazija, kao i Slanovečku cestu u Dankovcu, gdje su škola i ambulanta.
– Dobili smo peticiju građana i donijeli zaključak kojim tražimo da se ondje stave novi uspornici. Sad je na Gradskom uredu za promet da to odobri i bit će riješeno – kaže Oniško. Slankovečka je jako opasna jer se njome vozi mnogo brže no što bi se smjelo, a uspornici su u tako lošem stanju da se neki od šarafa raspadaju. I potrebni su im novi “hupseri”, kaže Marijan Gabud, automehaničar koji ondje radi, s čime se slaže i bračni par Lidija i Tomislav Kisela. Iako su vozači, ističu, smatraju da su nužni za sigurnost u kvartu.
– Ulica je uska, a njome znaju voziti i do 110 kilometara na sat. Da mogu, ja bih da novi ležeći policajci budu i 20 centimetara viši. Pa neka si unište aute ako žele tako juriti – kaže Tomislav.
...a prednosti vide i stručnjaci
A dolaze i u Novi Zagreb zapad, potvrđuje šef četvrti Jadranko Baturić, pa nakon članka u Večernjaku niču i na opasnoj Karlovačkoj cesti u Blatu. – Kad zeleno svjetlo za hupsere da Vijeće četvrti, zahtjev odlazi u Gradski ured za promet. Oni rade prometnu studiju, nakon čega se sve vraća na Vijeće koje pregleda rezultate. Iduća faza je odobrenje policije i to je onda to, kreću radovi – objašnjava Baturić proceduru i dodaje da će nove uspornike postaviti gdje god ih stanovnici zatraže, pod uvjetom da ih je barem pola za to. I sudski vještak za cestovni promet Goran Husinec kaže da su novi modeli puno otporniji na vremenske prilike, habanje te, primjerice, udarac ralice.
– Stari bi, naime, od udarca pucali pa su tako oštećeni mjesecima predstavljali opasnost za ovjes i gume automobila, a životnu opasnost za motocikliste. Popravak je pak bio problematičan jer nisu kompaktni, a za nabavku dijelova trebalo je vremena i javni natječaj. Sad je drukčije, uspornici su crvene retroreflektirajuće boje, vrlo dobro uočljivi u svim prilikama, dobrog nagiba koji ne oštećuje ovjes u znatnoj mjeri te lako popravljivi jer su od lijevanog betona – zaključuje Husinec.
Jos se nije proizveo hupser koji ce usporiti sluzbeni auto.