Turizam joj je u “malom prstu”, reći će ljudi iz struke.
Svoje je imenovanje šeficom Turističke zajednice Zagreba u lipnju 2014. nazvala krunom karijere. U tri godine pod njezinim je vodstvom Advent postao međunarodna atrakcija koja je i dvaput zaslužila nagradu European Best Destination. No, nije sve to njezina zasluga, reći će skromno, i ispred sebe staviti svoj tim. O tome što pripremaju za ovaj prosinac, ali i rezultatima ljeta i turističkim tendencijama, razgovarali smo s Martinom Bienenfeld.
Što možemo očekivati od zagrebačke jeseni?
Pregršt događanja. Večeras je Bijela noć pa je Zagreb ponovno dio svjetske priče koja ujedinjuje umjetničke intervencije, performanse, instalacije... Ovogodišnja će tema, Nokturno, prikazati gradske ulice i trgove u novom svjetlu, a kulturne su programe, u suradnji s TZ-om, osmislile brojne ustanove i institucije. Sutra je i Dan otvorenog trga u organizaciji Hrvatskog narodnog kazališta, koje će predstaviti ovosezonski repertoar ulomcima iz opernih, baletnih i dramskih predstava. Zatim stižu 15. Tjedan restorana, 12. međunarodni festival komorne glazbe, koncert Bryana Adamsa, 15. Zagreb Film Festival... Naš se grad može pohvaliti i nizom sjajnih izložbi. Čak 259 radova Vaska Lipovca predstavlja se u Klovićevim dvorima, Vedute Venecije mogu se razgledati u Muzeju za umjetnost i obrt, a 5. listopada u Umjetničkom paviljonu otvara se izložba nekih od najistaknutijih umjetnika 20. stoljeća, poput Braquea, Chagalla, Miróa.
Prošla je ljetna sezona – koliko ste zadovoljni? Što govore brojke?
Ovo je najbolja zagrebačka turistička godina, a ljetni mjeseci, srpanj i kolovoz, bilježe dvoznamenkasti porast. Posjetilo nas je 297.000 gostiju koji su ostvarili 510.000 noćenja, što je porast od 15% u dolascima i 9% u noćenjima. I rujan nastavlja s dobrim rezultatima, pa u prva tri tjedna bilježimo 115.025 dolazaka i 193.587 noćenja, što je 16%, odnosno 18% više nego u istom razdoblju lani.
Turisti koji su dolazili ljetos u Zagreb bili su neugodno iznenađeni što brojni kafići i restorani o kojima su čitali na portalima ne rade. Može li se to promijeniti?
Ne bih se složila s tom tvrdnjom jer su, prema našim saznanjima, radili te su bili vrlo zadovoljni brojem posjetitelja u gradu. Ako je tko i zatvorio, to je bilo svega na nekoliko dana, ali ne možemo govoriti o tome da su ljeti kafići i restorani u Zagrebu zatvoreni.
Hotelijeri i drugi iznajmljivači kažu da se ovog ljeta pokrenuo trend duljeg ostanka u Zagrebu. Neki bilježe pet noćenja.
To je još jedan od dokaza činjenice da Zagreb više nije usputna stanica na putu prema moru. Naši posjetitelji ciljano dolaze u grad, a zbog bogate ponude, atmosfere i raznovrsnih sadržaja ostaju sve dulje.
Trenutačno je u Zagrebu više od 100 hotela i hostela, a i broj apartmana stalno se povećava. Je li to previše?
Veseli me što su nedavno otvorena još dva hotela pa ih je tako sada 60, uz 49 hostela i 2634 jedinice u privatnom smještaju, a s obzirom na interes i stanje bookinga, mišljenja sam da ima još prostora za širenje, naročito u hotelskim kapacitetima.
Budući da se povećava i broj turista iz arapskih zemalja, kakva je u Zagrebu halal ponuda?
Porastu dolazaka gostiju iz dalekoistočnih zemalja, kao i iz arapskih, znatno pridonose letovi Turkish Airlinesa i Qatar Airwaysa te nova linija Emiratesa. Uz Croatia Airlines, TZ dobro surađuje i s tim avioprijevoznicima te time ostvarujemo još bolju povezanost s arapskim i azijskim tržištima. Zagreb je svojevrsni predvodnik halal turizma u Hrvatskoj, TZ još od 2014. surađuje s Centrom za certificiranje halal kvalitete, a perspektive za rast i razvoj kroz halal turizam prepoznali su vodeći zagrebački hotelijeri, ali i putničke agencije te ugostitelji, koji su već nositelji halal certifikata.
Hotelijeri bilježe i velik broj dolazaka mladih parova iz azijskih zemalja koji Hrvatsku odabiru kao odredište za bračno putovanje. Je li Zagreb idealna “wedding” destinacija?
Na nastupima na turističkim sajmovima, naročito u dalekim zemljama, promoviramo grad kao destinaciju za bračna putovanja ili vjenčanja, što se nadovezuje na interes parova koji Hrvatsku odabiru za svoj poseban dan. Izdali smo i specijalnu brošuru na tu temu.
U kojim se zemljama i kakvim kanalima promovira Zagreb? Odnosno, kako izgleda trenutačna medijska kampanja?
Online platformama pokrivamo šire tržište, dok se offline dio, plakati, billboardi, radiokampanje i slično, provodi u susjednim zemljama. Tu su i studijska putovanja stranih novinara, nastupi na sajmovima i kongresnim burzama te održavanje posebnih radionica za turoperatore. U kreiranju ukupnog turističkog proizvoda Zagreba važna su podrška gradski uredi, a tu su i institucije vezane za turizam i turistička industrija. Moram naglasiti i važnost podrške te odličnu suradnju s Ministarstvom turizma i Hrvatskom turističkom zajednicom, pri čemu je recentni primjer promocija Adventa na ciljanim tržištima.
Grad je i najpoznatiji po Adventu. Što planirate za ovu godinu kako bi se treći put zaslužila titula najboljeg u Europi?
Programi su u finalnim fazama, no ne bih sada konkretnije govorila o Adventu jer ga tradicionalno predstavljamo početkom studenog. No, mogu reći da će biti zanimljiv i bogat te da je već sada interes stranih posjetitelja dosta velik. Ove godine naglasak će biti na kvaliteti programa, a posebno me veseli da će se u Advent uključiti veći broj kulturnih institucija.
Planira li se dalje razvijati projekt Piece of Zagreb i što je sa suvenirima koji su pobijedili na natječaju?
Taj je projekt prilika za upoznavanje s novim načinima promišljanja autentičnih zagrebačkih suvenira od dizajnera, umjetnika, obrtnika i turističkog sektora. Većina je u prodaji u vodećim suvenirnicama, među ostalim, i u Zračnoj luci Franjo Tuđman.