Tramvajem se može putovati od točke A do točke B, ali jednako se tako šinskim prometalom koje već više od stotinu godina čini sastavni dio gradskog prijevoza u metropoli može sudjelovati u utrci ubrzanja, igrati bilijar ili okušati u kuglanju. Te su discipline, među ostalima, na repertoaru nesvakidašnjeg i svakako jednog od najzabavnijih prometno-sportskih natjecanja, Europskog prvenstva u vožnji tramvaja.
Osamnaest godina iskustva
Jedanaesti put natjecanje koje okuplja najbolje vozačice i vozače tramvaja iz Europe, ali i goste s drugih kontinenata, održava se ovoga tjedna u Njemačkoj. Točnije, na ulicama, odnosno tračnicama Frankfurta na Majni od četvrtka do nedjelje okupit će se sudionici iz 25 europskih gradova, među kojima drugi put i ekipa Zagrebačkog električnog tramvaja. Ljiljanu Pezo Rogić, Tomislava Baričevića i Dominika Jurčevića, koji su, uz Gorana Kekića, u ZET-ovoj reprezentaciji, ulovili smo u spremištu tramvaja Dubrava u posljednjim pripremama za prestižno natjecanje na koje idu s velikim očekivanjima.
– Lani smo prvi put nastupali na prvenstvu i među 25 gradova odmah smo ulovili peto mjesto u grupnoj konkurenciji, a kolega Dominik osvojio je brončanu medalju u pojedinačnoj – govori nam Ljiljana Pezo Rogić, koja je vozačica tramvaja posljednjih osamnaest godina, a to joj je, ističe, bio san od djetinjstva.
Ona i Tomislav Baričević za odlazak u Njemačku kvalificirali su se na internom zagrebačkom natjecanju, a prošlogodišnji brončani Dominik Jurčević sada na natjecanje ide u ulozi mentora. Pojašnjava nam, s obzirom na lanjsko iskustvo, i kako "tramvajske Olimpijske igre" izgledaju na terenu. – Konačni rezultat zbroj je vremena i prikupljenih bodova. Natjecanje se sastoji od šest disciplina, pri čemu se svake godine jedna zamijeni novom kategorijom pa se sad govori da će zadatak biti voziti vodu i što manje proliti – ističe.
Prvi je zadatak pak, dodaje, utrka ubrzanja, u kojoj je potrebno tramvajem iz mjesta doći do 25 kilometara na sat te potom također što brže zakočiti jer što je kraći zaustavni put, tumači, to je i više bodova. Slijedi bilijar, u kojem se tramvajem treba udariti štap fiksiran na stolu, a kada pogodi kuglu, ovisno o polju u kojem se ona zaustavi, toliko se bodova pribroji rezultatu. Treća disciplina, nastavlja Jurčević, ispituje koliko brzo vozači mogu potrčati u pomoć, iskočiti iz upravljačnice, uzeti protupožarni aparat i ugasiti vatru.
– Vraćamo se zatim u vozilo i za sljedeći zadatak radimo kao tim. Jedan kolega treba zamišljenog kartonskog putnika postaviti na skretanje tako da mu tramvaj u prolasku priđe što bliže a da ga ne udari – govori Dominik. Mjeri se potom i preciznost zaustavljanja u stajalištu, i to tako da su u tramvaju i na stanici postavljene strelice koje vozač iz kabine ne može vidjeti. Kada se zaustavi i otvori vrata, ugledaju li se strelice, osvojio je najveći broj bodova. – Na kraju je kuglanje. A to podrazumijeva zalet i udarac u napuhanu kuglu koja potom mora srušiti što više čunjeva – zaključuje Jurčević.
ZET-ovci se mogu pohvaliti i da su među najboljim vozačima u Europi, što je, kažu nam, rezultat i činjenice da prometna kultura u hrvatskoj metropoli nije na zavidnoj razini. – Najveći izazov je zagrebački promet, nitko ne poštuje tramvaj, a malo njih uopće mari za propise pa je natjecanje u odnosu na to mačji kašalj – govori Ljiljana, a Tomislav domeće kako su stresne situacije poput izlijetanja putnika ispred 22 metra dugog vozila svakodnevne.
Uživo i prijenos na netu
No trojac je složan u jednome – svoj posao vole obavljati, a raduju se i tome što će u Njemačkoj upoznati i druge kolege. Favorita nema, najbolji neka pobijedi, poručuje ZET-ova ekipa, a tko će to biti, doznat ćemo ovog vikenda na središnjem frankfurtskom trgu Willy Brandt. Očekuje se da će prvenstvo pratiti tisuće ljudi u publici, a događaj će se uživo prenositi i putem društvenih mreža, YouTubea i Facebooka pa će ga moći gledati i navijači i znatiželjnici iz Hrvatske i ostatka svijeta.
Bit će prilike i za druženje te popratni program, a već prvi dan sudionici će dobiti i svoje instruktore koji će ih upoznati s lokalnim tramvajima koji voze u gradu domaćinu, budući da, za razliku od nekih drugih natjecanja, u ovom slučaju nije moguće dovesti svoje vozilo, teško i više od 40 tona.
POGLEDAJTE KAKO JE TO IZGLEDALO PROŠLE GODINE:
Treći najbolji :) ... a tko je zadnji najbolji ?