Prije nekoliko dana je počela zima, a kako nas je ove jeseni pratilo više-manje suho vrijeme, bez snijega i poledice, nikako nemojte dozvoliti da vas vremenski uvjeti iznenade na cesti kao što je prije nekoliko dana mnoge vozače iznenadila jutarnja poledica uzrokovana rosuljom koja se ledila na tlu zbog koje se dogodilo više prometnih nesreća, pa i lančani sudar na zagrebačkoj obilaznici u kojem je sudjelovalo 10 vozila.
Podsjećamo, od 15. studenog do 15. travnja je i službeno obvezna zimska oprema na svim kontinentalnim autocestama i državnim cestama u Republici Hrvatskoj. Pod zimskom opremom za osobne automobile se podrazumijevaju zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i lanci za snijeg pripravni za postavljanje na pogonske kotače. Također, zimske uvjete mogu proglasiti cestarske službe na svim cestama u Hrvatskoj bez obzira na područje i vremensko razdoblje, ako su vremenski uvjeti takvi, primjerice, snijeg ili poledica.
Sve jednostavnija montaža
Dakle, ako već niste namontirali zimske gume što svakako stručnjaci na temperaturama manjim od 7 °C preporučuju, na kotačima morate imati ljetne gume s najmanjim profilom od 4 mm, a u prtljažniku u pripravnosti lance za snijeg te ih montirati na pogonske kotače ako su proglašeni zimski uvjeti. Zbog toga je dobro znati ponešto o njima, a pogotovo, kako se montiraju, što je mnogim vozačima još uvijek strano.
Lanci za snijeg se uvijek prodaju odnosno kupuju u paru i postavljaju na pogonsku osovinu. Dakle, na većinu automobila koji koriste prednji pogon na prednje kotače, dok na automobile koji imaju pogon straga poput BMW-a, Mercedesa ili Smarta i Renault Twinga – na stražnje kotače.
Kvalitetu lanaca definira debljina karika, antikorozivna zaštita i lakoća postavljanja. Načelno, što je lanac lakši, jeftiniji je i nekvalitetniji. Dakako, ključni faktor kod kupaca, osim cijene, je i lakoća postavljanja na kotače.
Postavljanje lanaca ne bi vam trebalo predstavljati veliki problem budući da su današnji lanci sve jednostavniji, a uz lance bi se trebale dobiti i upute. No, obvezno je lance isprobati i uvježbati staviti na kotače prije prvog pravog korištenja koje će, očekivano, biti po snijegu i zimi što nikako nisu vremenski uvjeti za isprobavanje montaže.
Skuplje “čarape za gumu”
Kvaliteta prianjanja na snijegu i ledu jest više-manje podjednaka kod svih lanaca. Cijene lanaca u Molydon trgovinama se kreću od 132 kn za gradske automobile do 599 kn u premium varijanti za najveća SUV ili kombi vozila.
Kao alternativa klasičnim lancima za snijeg na tržištu se mogu pronaći tzv. kompozitni lanci ili kako ih popularnije nazivamo “čarapa za gumu”. Oni se mogu koristiti na svim osobnim automobilima, a kod određenih automobila su i jedino moguće rješenje ako želite lance. Primjerice, kod određenih modernijih automobila s velikim kotačima i izrazito niskoprofilnim gumama nije moguće montirati klasični lanac. Kompozitni lanac, primjerice od Michelina, je znatno tiši, udobniji i lakši za postavljanje od klasičnog lanca. Rastezljiv je i lako se prilagođava gumi i gaznoj površini. Isti se također montira na pogonsku osovinu, isključivo u paru. Cijene kompozitnih lanaca novije generacije se kreću već od 499 kuna.
Najčešća greška koju vozači rade pri upotrebi bilo kojeg, a pogotovo kompozitnog lanca jest nepridržavanje upute proizvođača. To podrazumijeva vožnju s lancima na suhim kolnicima, krivo postavljanje te neprilagođena brzina. A upravo je neprilagođena brzina najčešći uzrok nesreća na snijegu i ledu, s lancima ili bez njih.
>> Kako zimi trošiti i do 30% manje goriva
Gluposti, mogu volovski lanci a neki zabranjuju, jer ih ne proizvode gume exerice sa ekserima koje su 100 puta bolje, sigurnije i voznja udobnija, brza....