Znate, tamo gdje je Vignale, tamo vam je i Ernesto Rupar. On je inače Hrvat, naš glavni dizajner eksterijera, rekao je Hans, naš domaćin iz Forda na velikom testnom poligonu u belgijskom Lommelu. Ondje je Ford službeno predstavio svoj top-model Vignale.
Nacrtao ga je Ernesto Rupar, glavni čovjek za vanjski izgled Fordovih top-modela koje ta tradicionalna globalna kompanija proizvodi u Europi. Ernesto je rođen, odrastao i školovao se u Njemačkoj, ali doista jest Hrvat, otac mu je iz Mostara, a majka vojvođanska Mađarica. Hrvatskim se služi jako dobro, očito mu je drago bilo vidjeti hrvatskog novinara.
– Za dizajn sam se odlučio još kad sam imao 13 godina gledajući “Miami Vice” i ondje sam spazio Ferrari Daytonu Spyder. Odmah me zainteresiralo kako nastaje tako lijep automobil, tko je Pininfarina. Završio sam industrijski dizajn, učio kako dizajnirati stolce, televizore i slično, no uvijek me zanimao samo automobilski dizajn. Za mene je Daytona i dalje najbolje pogođen automobil – počeo je Ernesto o svom životnom pozivu.
Zvijezde dizajna
Osim Vignalea, Ernesto Rupar potpisuje i B-Max, Fiestu, ali i Ford Fiestu RS World Rally Car. Prije Fordova dizajnerskog odjela u Kölnu, hrvatski je dizajner osam godina radio u General Motorsu.
– Ondje sam napravio Cadillac BLS, Saab 9-4X koji, nažalost, nije dočekao i serijsku proizvodnju, te Opel GTC Concept koji je kasnije postao Insignia. Prošao sam i onu veliku reorganizaciju za vrijeme velike krize u GM-u, mislio sam da će me otpustiti, ali ostao sam i sada sam u Fordu. S nama vam je slično kao i s nogometašima, transferiraju nas iz jedne tvrtke u drugu – rekao je smijući se. I nije Ernesto jedini s ovih prostora koji se danas može pohvaliti da je uspio na tako zahtjevnom području kao što je dizajn.
– S balkanskog područja ima nas zaista dosta i svi smo u kontaktu. Čak smo održali i konvenciju dizajnera s ovih prostora. Kemal Curić iz Sarajeva dizajnirao je Mustang, Dragan Žegarac je u Volkswagenu gdje se sada brine za izgled Škode, Slovenac Robert Lešnik uspio je u Kii, sad je u Mercedesu... Ti su ljudi zvijezde automobilskog dizajna, i većina nas je u međusobnom kontaktu – govori Ernesto.
Ferrari ne može platiti Pininfarinu
Ali, mogu li se mjeriti s imenima poput Pininfarine, Bertonea ili Waltera da Silve?
– Ne samo da se možemo mjeriti, nego smo barem podjednaki ako ne i već sada bolji. Iskreno, možete li se sjetiti nečega što su ti studiji potpisali zadnjih godina? Tvrtke sada gotovo mahom imaju svoje dizajnere i svoje odjele, tržište je tih studija sada Kina. Njihov je rad i dosta skup, čak i Ferrari Pininfarinu danas pita tek za savjet, više ne može platiti onoliko koliko košta njegov dizajn. A čini se da prodaja ipak zbog toga ne pati. Zaista, Hrvatska bi morala hitno otvoriti školu za industrijski dizajn. Ne automobila, u tome nemamo previše šanse, niti tradiciju, ali u drugim stvarima u tom smislu možemo biti konkurentni. Mislim da zaista imamo puno talenta – uvjerava nas Ernesto.
Kako će izgledati automobili budućnosti?
– To je nemoguće reći. Pogledajte studije automobila prije nekoliko desetaka godina. Nemaju puno veze s današnjima. S druge strane, ima automobila čiji su tvorci uspjeli postići bezvremenski dizajn. Takav je Porsche 911. Jasno, puno toga određuju ljudi koji i plaćaju za model na kojem radite. Ali, može se reći da će izgled automobila znatno određivati tehnologija, štedljivost i individualizacija – ističe Ernesto.
>> Domagoj Đukec novi šef dizajna eksterijera u BMW-u