Da društvene mreže mogu izazvati ovisnost vjerojatno nije neka novost, no jeste li se ikada pitali što stoji iza toga?
Kako bi Facebook ostao besplatan za korisnike, a ipak zaradio veliki novac, mora zadržati korisnike na svojoj stranici što duže, jer tako dolaze do većeg novca od oglašivača. S tim ciljem dizajnirana je i njihova stranica - kako bi vas što dulje zadržali na njoj, omogućuju vam osvježavanje u nadi da ćete naći novi sadržaj. Slično je i na drugim društvenim mrežama. I to doista djeluje, u tolikoj mjeri da neki postaju ovisni o tim mrežama.
Tristan Harris, bivši Googleov dizajner i etičar, uspoređuje to s aparatima za kockanje i kaže da milijarde ljudi imaju takve aparate u svojim džepovima - u obliku smartphonea. Harris uspoređuje osvježavanje stranica na društvenim mrežama u nadi da ćemo naići na neki lajk ili novu poruku s povlačenjem ručke na aparatima za kockanje u nadi da ćemo osvojiti novac. Riječ je o takozvanom isprekidanom varijabilnom nagrađivanju koje tvrtke ugrađuju u svoje aplikacije i stranice jer je to dobro za poslovanje.
- Ali u drugim slučajevima aparati se pojavljuju slučajno. Na primjer, ne postoji zlonamjerna suradnja iza svih e mailova da ih se pretvori u aparate. Nitko ne profitira od toga da milijuni provjeravaju svoj mail, a ondje nema ništa. Niti su Appleovi ili Googleovi dizajneri željeli da njihovi mobiteli rade kao aparati za kockanje. To se dogodilo nenamjerno. Ali sada tvrtke poput Applea i Googlea imaju odgovornost da smanje te učinke pretvarajući boljim dizajnom isprekidano varijabilno nagrađivanje u nešto manje ovisno i više predvidljivo - kaže Harris.
Ovoga će sigurno otpustiti jer nema tamo mjesta etici. Lova na sve moguće načine. Pa i VL je pun reklama do iritantnosti. Kakva brate etika