U svijetu danas ima oko 2,5 milijardi korisnika pametnih telefona. Mlade generacije koriste pametne telefone gotovo neprestano te, prema istraživanjima, oko 60 posto njih izjavljuje da bi radije kod kuće ostavili novčanik nego mobitel. Stoga ne čudi da su mobilna plaćanja najbrži rastući način provođenja platnih transakcija. Predviđa se i da će gotovo 25 posto Europljana početi koristiti uređaje za beskontaktno plaćanje poput pametnih satova, narukvica i pametnih privjesaka za ključeve.
Mobilno plaćanje odvija se na različite načine, pomoću mobilnog novčanika, usluga mobilnih operatora, NFC tehnologije (Near Field Communication) ili izravnim prijenosom između bankovnih računa. S obzirom na rastuću popularnost i potencijal mobilnog plaćanja, velike globalne kompanije kao Google, Apple, Samsung, Paypal i AliPay posljednjih godina intenzivno investiraju u razvoj svojih rješenja i inovativnih poslovnih modela.
Pionir mobilnog bankarstva
Inovativnih rješenja vezanih uz mobilno plaćanje ima i u Hrvatskoj, pa tako Asseco SEE, jedna od vodećih IT kompanija i pionir mobilnog bankarstva u regiji, u skladu sa svjetskim trendovima ulaže, razvija i prilagođava nova rješenja za sigurnije brže i bolje plaćanje pomoću mobitela.
Asseco SEE je, između ostalog, razvio rješenje za P2P (peer to peer) oblik plaćanja pomoću kojeg je moguće platiti neku uslugu ili proizvod koristeći samo broj ili e-mail iz imenika mobitela. Asseco primarno svoje proizvode i rješenja razvija za klijente koji ih kasnije pod svojim brendom dalje promoviraju. No, ako već plaćate pomoću mobilnog telefona, vrlo je vjerojatno upravo Assecovo rješenje u pozaditi te priče.
Kako ističu u Assecu SEE, među prvima u Europi razvili su napredni oblik P2P plaćanja integriran sa Siri. Siri je, naime, virtualna asistentica poznata svima koji su vjerni Appleovim proizvodima, pogotovo iPhoneima. Neke od mogućnosti koje Siri nudi su: pozivanje, slanje poruka, postavljanje alarma, provjera prognoze ili iniciranje plaćanja.
Za plaćanje pomoću Siri dovoljno je reći koliki iznos i kome želimo platiti, npr. „Pay to Ivan 10 kuna”. Na zaslonu ekrana pokazat će se podaci za plaćanje čiju ispravnost korisnik treba potvrditi biometrijskom provjerom autentičnosti, npr. otiskom prsta (Touch ID) ili prepoznavanjem lica (Face ID).
– Budući da je Asseco SEE u svijetu prepoznat kao kompanija koja korisnicima pruža najviši stupanj sigurnosti, otisak prsta nismo mogli prihvatiti kao jedini element sigurnosti te je jedan od izazova bio kako podržati plaćanje koje se događa izvan aplikacije, a zadržati sve elemente sigurnosti koje nudi aplikacija. U konačnici smo u tome uspjeli te se tijekom plaćanja u pozadini izvršavaju mehanizmi istovjetni onima unutar aplikacije koji osiguravaju sigurno plaćanje – kazuje Slavko Žnidarić, voditelj Odjela mobilnih rješenja Asseco SEE.
– Također, jedna smo od prvih kompanija u svijetu koja je razvila HCE (Hosted Card Emulation) rješenje za mobilno plaćanje razvijeno u Odjelu za razvoj sigurnosnih rješenja Asseco SEE Hrvatska. HCE omogućuje beskontaktno plaćanje Android uređajima na POS terminalima koristeći NFC tehnologiju, a rješenje je certificirala globalna kartičarska kuća Mastercard. Naša je prednost što smo svako rješenje spremni prilagoditi potrebama klijenata, kako bi korisnici banke imali najbolje korisničko iskustvo – ističe Slavko Žnidarić.
Google Pay i plaćanje
Google Pay nova je mobilna usluga koja omogućava jednostavnije plaćanje pomoću Android telefona, tableta ili sata. Ta usluga eliminira potrebu za fizičkom karticom, a može se koristiti za plaćanja na prodajnim mjestima ili unutar aplikacija. Google Pay također koristi NFC, odnosno bežičnu tehnologiju koja radi na malim udaljenostima. Na POS uređajima zamjenjuje kreditne i debitne kartice s čipom ili magnetskom trakom jer korisniku omogućuje unos podataka izravno u Google Pay virtualni novčanik koji se nalazi na mobilnom uređaju. Asseco SEE spreman je sa podrškom za integraciju Google Pay funkcionalnosti čim usluga bude dostupna na tržištu. Time se omogućuje automatsko dodavanje i uklanjanje kartičnih podataka iz mobilne aplikacije u Google Pay virtualni novčanik. Podržan je unos više kartica i odabir primarne kartice pomoću aplikacije.
– Usluga osigurava visoku razinu zaštite podataka jer koristi biometrijsku autorizaciju. U procesu plaćanja, Google Pay ne šalje brojeve kreditne ili debitne kartice, već generira jedinstveni virtualni broj kartice pri svakom plaćanju čime je osigurana privatnost korisnika – kaže Slavko Žnidarić.
Naša rješenja za mobilno bankarstvo prisutna su u gotovo svim zemljama jugoistočne Europe i šire a svakodnevno ih koriste milijuni korisnika. Najveći izazov u razvoju rješenja je pružiti vrhunsko korisničko iskustvo i jednostavnost korištenja novih usluga te pri tome zadržati najvišu razinu sigurnosti. Da bi nam to uspjelo, zapošljavamo stručnjake različitih tehničkih znanja i vještina. Posebno se ponosim našim timom u Hrvatskoj koji svakodnevno radi na razvoju tih naprednih rješenja – istaknuo je Slavko Žnidarić.
Što će se promijeniti uvođenjem eura i hoće li sve poskupjeti: