Sjeli su za upravljač Mazde CX-3 i hrabro stisnuli papučicu gasa. Iako je svakome na leđima, u prosjeku, tri desetljeća vozačkoga staža, nije im bilo svejedno. Svaki je njihov potez budno pratilo iskusno oko Mladena Jambrovića, certificiranog stručnjaka za eko vožnju Ekomobilis tima. Znaju li i sami ekološki voziti, sebi i drugima pokazali su u subotu u Osijeku, tako, Goran Matovina, Mate Škaro te Luka Gabrić. Prihvatili su izazov za natjecanje u sigurnoj i ekološkoj vožnji, a projekt je to Večernjeg lista. Prvi su snage odmjerili, podsjetimo, Riječani, tjedan dana ranije.
Goran će za sebe reći kako je "mirniji vozač" i uvijek pazi da ne stisne gas.
- Nakupimo 25.000 prijeđenih kilometara na godinu, od toga je mojih desetak tisuća, supruga ipak više vozi – započinje Goran, 57-godišnjak iz Nove Gradiške.
Mati Škari iz Osijeka bio je to, ponajprije, test za njega samoga.
- Želim vidjeti kako se moj stil vožnje uklapa u ekološke standarde. Trudim se i inače potrošiti što manje goriva na što dužem putu. Prešao sam, kao vozač, sigurno 700.000 kilometara – govori Mate. Nema tu, smatra, "velike fantazije".
- Vozilo mora biti redovito servisirano, a gume kvalitetne i napumpane. Na gasu treba biti nježan kao da su jaja ispod papučice – slikovit je on. Vozačem je postao s 18 godina, a danas mu je ravno 60. Da se ekološkom vožnjom može puno postići, uvjeren je i Luka.
-No, prvo treba urediti infrastrukturu i signalizaciju, izbaciti gomilu nepotrebnih semafora i znakova, uvesti kružne tokove. Prometnice su pretrpane znakovima koji zbunjuju vozače i oduzimaju pažnju – smatra Luka.
Put od 15,66 kilometara bio je pred njima. Luka Gabrić prevalio ga je za 22 minute i osam sekundi, prosječnom brzinom od 42 km/h i potrošnjom od 6,1 l/100km.
-To je za litru bolji rezultat nego u Rijeci – pohvalio je instruktor Jambrović. Bez gasa je prešao 1,2 km. Kočnicu je stisnuo 59 puta, a 11 se puta zaustavio i stajao približno tri minute.
Goran je zacrtanu dionicu prešao za 28 minuta i 32 sekunde. Vozio je brzinom 33 km/h, dok je potrošnja iznosila 6,2 litre. Zakočio je 39, a zaustavio se 17 puta i stajao ukupno sedam minuta i tri sekunde.
Najmanje je, pak, vozio bez gasa, 340 metara.
Titula pobjednika pripala je, pak, Mati Škari. Vozio je 21, minutu i 2 sekunde, brzinom od 44 km/h, a dosegnuo je najmanju potrošnju, od 5,7 litara. Bez gasa je odvezao 1,12 km. Na kočnicu je stao tek 26 puta, osam se puta zaustavio i stajao 2 minute i 38 sekundi.
- Jako sam zadovoljan vožnjom jer potvrđuje moj stil, a prvo je mjesto samo dodatni plus. Vozio sam 80 posto dionice kako bih i inače – sretan je bio Mate.
Razočaran nije ni Goran.
- Mogao bih puno toga popraviti, a vjerujem da neće biti teško. Na primjeru sam vidio da se na detaljima može uštedjeti pola litre goriva – komentirao je on.
Osječki rezultati pokazuju i raskoš Mazdine Skyactiv tehnologije. Potrošnja se kretala od 5,7 litara do 6,2 litre na 100 kilometara u gradskoj vožnji, a službeno vozilo – Mazdu CX-3 pokretao je benzinski motor obujma 2,0 litre sa 120 KS. Dakle, kombinacija moćnog benzinca i malog SUV-a, pokazalo se, ne mora biti i opasna po novčanik. Dapače. Rezultati su sličniji vozilima s dizel motorom.
A bez obzira što vozimo, za eko vožnju je ključna – koncentracija.
- Najvažniji organ za eko vožnju su oči i mozak. Gledajte promet, jedino ćete se tako moći prilagoditi svemu što dolazi. Ako je ispred mene crveno svjetlo na semaforu, ne moram držati nogu na gasu –ističe certificirani stručnjak Jambrović. Krovni nosači dižu potrošnju goriva 15 do 20 posto. Potrošnju povećava i svaki kilogram tereta u gepeku. Tlak u gumama trebalo bi provjeravati dva puta na mjesec, a većina vozača to čini – dvaput na godinu.
- Jedan bar niži tlak u gumama neiskusno oko neće niti primijetiti, a diže potrošnju deset posto. Ako je preporučeno tlak 2,2 bara, napumpajte ih na 2,5 i smanjit će trošak četiri posto – savjetuje. Ne otvarajte ni prozor, na 80 km/h troši više goriva nego klima uređaj.
Nakon posljednjeg polufinalnog natjecanja u Zagrebu - finalisti će imati priliku voziti eko za vrijedne nagrade - mjesec dana korištenja vozila Mazda CX-3, Exclusive paket članstva pomoći na cesti ORYX Asistencije te Petrol karticu s raspoloživim iznosom od tri tisuće kuna, dok će drugo i trećeplasirani osvojiti također paket članstva ORYX Asistencije i Petrolovu karticu u manjem iznosu.