Na poslovnom sajmu hrvatske IT industrije IT Biz Expo održan je uvodni forum, odnosno panel rasprava na temu Big data – tajne skrivene u podacima koje već imate: kako predvidjeti tko će vidjeti, kliknuti, kupiti, varati ili umrijeti? Sudionici rasprave su bili Biljana Cerin, Ostendo Consulting; Igor Kaluđer, IN2data; Denis Stanarević, HPE i Dejan Vinković.
"Denis Stanarević: Sve je podatak. Učimo [iz big data] da bismo mogli predvidjeti buduće događaje"
“Svi živimo u big data svijetu, samo toga nismo svjesni”, izjavio je Denis Stanarević iz HPE-a. "Big data tehnologija nam može pomoći da bolje predvidimo buduća događaja, no da bismo u potpunosti iskoristili njene potencijale, ne samo da moramo proizvesti stručnjake za tu tehnologiju, nego moramo i obrazovati stručnjake iz drugih područja da se koriste tom tehnologijom".
"Biljana Cerin: Odgovornost u postupanju s osobnim podacima. To svi očekujemo i tražimo"
Prema izvještaju Europske komisije, 2020. godine na tržištu će biti potražnja za 10 milijuna i 400tisuća big data stručnjaka u EU. “Morat ćemo jako brzo proizvesti ljude koji imaju ovakvu vrstu znanja da bi udovoljili potrebama tržišta.”, napominje Stanarević. U astronomiji je velika potreba za big data stručnjacima, no na fakultetu (za fiziku) vas nitko neće (na)učiti znanosti o podacima, dodaje astrofizičar Dejan Vinković.
"Dejan Vinković: Živimo u raskoraku. S jedne strane na Facebook stavljamo slike djece, s druge strane tražimo privatnost podataka"
“Big data revolucija je užasno promijenila stanje u SAD-u, kod nas baš i ne.”, kaže Igor Kaluđer iz IN2data te pritom ističe tri razloga za takvo stanje. Prvi je neinformiranost klijenata. Klijentima prvo treba objasniti kako big data tehnologija funkcionira, a zatim im i podastrijeti reference, što je teško jer je big data relativno nova tehnologija.
"Igor Kaluđer: S big data tehologijom možemo predvidjeti tko će otići konkurenciji i tko će glasati za koju stranku"
Drugi problem s kojim se susreću je loš način upravljanja (postojećim) podacima u firmi. Primjerice, telekomi nisu ništa bolji od prosječnog pružatelja usluga u Hrvatskoj, a na raspolaganju imaju sjajne podatke za analizu. I na kraju, vrlo je dalek put od početka obrade podataka do generiranja određene poslovne vrijednosti.
Međutim, spodacima treba postupati odgovorno, ističe Biljana Cerin iz Ostendo Consultinga: “Odgovornost u postupanju s osobnim podacima. To svi očekujemo i tražimo. Moramo staviti u fokus pojedinca.”