Sve više konkurenata Twitteru

Može li Bluesky, nova društvena mreža Jacka Dorseya, postati novi Twitter i preuzeti korisnike

storyeditor/2023-03-03/PXL_ABA_260321_32301543.jpg
Foto: CNP/ABACA
1/3
06.03.2023.
u 12:05

Prema TechCrunchu, Blueskyevo sučelje slično je Twitteru, s nekim malim razlikama. Primjerice, Bluesky pita “Što ima?” u tekstnom okviru, dok na Twitteru na istom mjestu stoji pitanje “Što se događa”. Pojednostavljen je postupak objava koje sadrže 256 znakova, nešto manje od Twittera, s opcijom istovremeno i dodavanja fotografija. Također će korisnicima navodno biti omogućen pregled ažuriranja na početnoj vremenskoj traci s feedovima podijeljenim na postove i postove s odgovorima.

Dok Elon Musk pokušava Twitter učiniti profitabilnom društvenom mrežom, suosnivač i tvorac te društvene mreže Jack Dorsey pred službenim je puštanjem u rad nove društvene mreže i novog konkurenta upravo Twitteru. Nova društvena mreža zove se Bluesky, a ovaj tjedan pokrenut je Beta test u Appleovoj trgovini aplikacija. Jack Dorsey glavni je “mastermind” koji stoji iza te aplikacije, a izvorno ju je osmislio kao “decentraliziranu društvenu mrežu” još 2019., i to u sklopu Twittera. Najprije je Bluesky trebao biti proširenje Twittera, a potom je zaključeno da je ipak najbolje da postane neovisna tvrtka. Beta aplikacija Blueskya može se preuzeti u App Storeu, no korištenje je zasad moguće samo uz pozivnicu, dok korisnici koji se žele pridružiti mogu poslati svoju e-adresu da budu stavljeni na listu čekanja.

Prema TechCrunchu, Blueskyevo sučelje slično je Twitteru, s nekim malim razlikama. Primjerice, Bluesky pita “Što ima?” u tekstnom okviru, dok na Twitteru na istom mjestu stoji pitanje “Što se događa”. Pojednostavljen je postupak objava koje sadrže 256 znakova, nešto manje od Twittera, s opcijom istovremeno i dodavanja fotografija. Također će korisnicima navodno biti omogućen pregled ažuriranja na početnoj vremenskoj traci s feedovima podijeljenim na postove i postove s odgovorima.

U čemu je onda vrijednost Blueskya, budući da se iz opisa da zaključiti da su zapravo Twitter i novi izazivač na tržištu vrlo slični. Odgovor leži prije svega u arhitekturi društvene mreže, odnosno u moći koja bi trebala pripasti korisnicima decentralizacijom. Jer Bluesky bi trebao koristiti otvoreni decentralizirani standard za društvene mreže, čime bi se umanjile mogućnosti moderiranja sadržaja s jednog mjesta, a time i moć i odgovornost vlasnika platforme.

Naime, pojednostavljeno, decentralizirani standard umjesto da sve informacije i sadržaje drži na jednom serveru koji kontrolira vlasnik društvene mreže, omogućio bi korisnicima da svoje podatke čuvaju na vlastitim uređajima ili na decentraliziranim mrežama, a da ih i dalje mogu dijeliti s drugima. Takav standard omogućio bi korisnicima da se oslobode ograničenja koja su nametnuta tradicionalnim društvenim mrežama, kao što su ograničenja u pogledu sadržaja koji se može dijeliti i načina na koji se to može učiniti. Također, korisnici bi imali veću kontrolu nad time kako se njihovi podaci koriste i tko ima pristup njima, što bi moglo poboljšati njihovu privatnost i sigurnost.

Iako je svojedobno kao čelni čovjek Twittera zabranio Donaldu Trumpu njegovo korištenje i nije zbog toga požalio, Dorsey je zapravo uvijek zastupao tezu o “slobodnom govoru” i društvene mreže smatrao je svojevrsnim trgom na kojem svatko ima pravo reći što god želi. Uz decentralizirani model kojim će se služiti Bluesky, trebao bi to ostvariti.

Dok je još upravljao Twitterom i istodobno stvarao Bluesky, izjavio je kako ne misli da je Twitter kao protokol loš, već da ga nikad nije trebao pretvoriti u biznis. “Ne vjerujem da pojedinci i institucije smiju biti vlasnici društvenih medija, ili u širem smislu - medijske kompanije. Twitter je trebao biti otvoren i provjerljiv protokol”, napisao je Dorsey.

Ipak, neovisno o protokolu, mnogi korisnici kada se radi o društvenim mrežama ne propituju protokole, većinom ih biraju prema njihovoj ulozi i vlastitim sklonostima. Primjerice, korisnici Twittera uglavnom tamo već imaju svoju ekipu s kojom komuniciraju ili koju prate. I znaju što očekivati. Uz to, Twitter je poznat kao najbrža mreža na kojoj u realnom vremenu korisnici mogu dobiti informacije bilo o nezgodama, nesrećama, izjavama. Potvrdio je to i Petar Tanta, direktor i suvlasnik CTA komunikacija, koji kaže da se ne radi samo o pojedincima, da i Google, primjerice, ima svoj Twitter emergency protokol kada mu se nešto sruši.

- Ljudi se i na društvenim mrežama žele osjećati kao doma. Mogu to pokazati na vlastitom primjeru. Kada mi je svojedobno u Slavoniji puknula guma i trebao sam hitno vulkanizera, objava na Twitteru bila je najučinkovitija. Odmah sam dobio niz odgovora, savjeta i riješio stvar. Kada želim neki savjet, odlična mi je grupa Muški recenziRAJ na Facebooku. Isto tako, i dalje sam vjeran Forumu po pitanju nekih tema. Želim reći da iza svakog softvera stoje ljudi i da svatko bira mjesto gdje mu je udobno, samim time stvara navike i ne mijenja ih često. Hoće li Bluesky uspjeti naći svoju nišu, vidjet ćemo. Za sada mi se ne čini izgledno da će tviteraši nagrnuti tamo ne bi li zamijenili Twitter - kaže Tanta i dodaje da dio njih jest otišao na Mastodon, sličnu decentraliziranu mrežu, no ne i većina.

Blueskyu dodatni plus ili minus, kako za koga, no svakako prepoznatljivost osigurava Jack Dorsey, osebujni poduzetnik koji je suosnivač Twittera a ujedno i vodi tvrtku za plaćanja Block (prije znanu kao Square). Što se tiče Twittera, iako je Dorsey u početku podržao pa i preporučio Elona Muska kao novog vlasnika Twittera, pomalo je iskazao i žaljenje, posebice kada je novi vlasnik Musk počeo masovno otpuštati zaposlenike. Tada je objavio: “Shvaćam da su mnogi ljutiti na mene. Ja sam odgovoran što su svi u ovoj situaciji: prebrzo sam povećao tvrtku. Ispričavam se zbog toga. Zahvalan sam svima i volim sve koji su radili na Twitteru. Ne očekujem da će to, trenutačno ili bilo kada, biti obostrano, ali i razumijem to.”. Dorsey je čak planirao i ostati u Upravnom odboru Twittera, no naposljetku je ipak dao ostavku i potpuno izišao iz svih njegovih struktura.

VIDEO: Korisnici masovno bježe s Twittera na manje platforme: Nekoliko alternativa privuklo najviše pozornosti

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije