ChatGPT kao emocionalni izazov

Muškarci koji vrijednost crpe iz osjećaja da su korisni bit će najviše na udaru AI

storyeditor/2023-04-20/profimedia-0770695745.jpg
Profimedia
30.04.2023.
u 09:31

Kako su igrači GO-a podnijeli poraz od umjetne inteligencije? Što će biti s onima čije će poslove bot obavljati bolje od njih?

Kada je riječ o tome čije će poslove preuzeti umjetna inteligencija ili najpopularniji alat ChatGPT, do sada napravljene studije govore o tome kako više nisu na udaru fizički radnici jer ovaj novi val automatizacije i mogućnosti koje pružaju veliki jezični modeli opasnost su za tzv. poslove bijelih ovratnika, odnosno za one koji rade u uredima. Sada su u opasnosti i kreativci u svim industrijama, oni koji su do sada upravo zbog toga bili cijenjeni. Mnogi pokušavaju predvidjeti kako će cijela priča s AI, u ovom slučaju udara na zanimanja, utjecati na ljude, ne samo u financijskom već i u psihološkom smislu.

Autor Wireda Stephen Thomas tako je napisao članak temeljen na studijama, iskustvu, razgovorima sa stručnjacima i sudbinama sudionika igre GO, koji su odavna izgubili u igri protiv umjetne inteligencije i njezine sposobnosti učenja. Kako kaže, razgovarao je s četvoricom ekonomista i iako su ponudili dobre razloge za mišljenje da umjetna inteligencija neće "preuzeti sve poslove" – štoviše, kao i u prethodnim valovima automatizacije, gospodarstvo će vjerojatno rasti – nitko nije zanijekao da će neki poslovi biti izgubljeni. No tko su gubitnici? S obzirom na to da "privilegirane" poslove, barem u SAD-u, tvrdi autor, obavljaju, još uvijek, većinom muškarci, oni će biti prvi na redu.

Očekuje se da će emocionalni učinak gubitka posla uzrokovan automatizacijom biti nerazmjerno loš za muškarce koji vlastitu vrijednost crpe iz osjećaja da su korisni, piše autor. Zaposleni u uredima izvlače zadovoljstvo iz svog rada i priznanja za svoja postignuća, ali što se događa kada umjetna inteligencija te zadatke obavlja bolje? Ovo je posebno izazovno za one u kreativnim područjima, kao što su pisci i ilustratori. Takozvani bijeli ovratnici pronalaze smisao i svrhu u svom poslu pa je biti prepoznat i cijenjen zbog svojih postignuća važan način da izraze svoj pun potencijal. Međutim, sve veća stručnost AI modela kao što su ChatGPT i Midjourney u kreativnim zadacima poput pisanja i ilustracija dovela je do zabrinutosti o budućnosti njihova posla. Ako ih sada bot učini beskorisnima, to će imati nerazmjerno loše emocionalne posljedice za čovjeka, piše Thomas.

Kao primjer nudi igrače GO-a. U 2016. DeepMindov AlphaGo pobijedio je dva najbolje rangirana svjetska igrača. Najteže je to podnio korejski Lee Sedol, u to vrijeme drugi najbolji igrač svijeta. Postao je depresivan i nekoliko godina nakon meča povukao se iz igre kazavši: "Čak i ako postanem broj jedan, postoji entitet koji se ne može pobijediti." Fan Hui, europski prvak, ali stepenicu ispod svjetskih lidera, podnio je to puno bolje. U početku je bio šokiran i ponižen porazom. "Želim pokušati zaboraviti GO, ali to je nemoguće jer sve stvari koje sam naučio u životu su uz GO", rekao je u dokumentarcu DeepMinda iz 2017. godine. Igra je, rekao je, kao gledanje u ogledalo. "Vidim GO; vidim i sebe. Za mene je GO pravi život." Međutim, poslije se pridružio DeepMindu i pomogao poboljšati mogućnosti njegova modela. Uglavnom, nije ih mogao pobijediti, pa im se pridružio. "Ove se razlike čine jasnima i teško je ne potražiti pouke. Ne mogu a da ne pomislim da je Leeja viši rang zapravo učinio ranjivijim jer je imao više izgubiti. Fan je bio razočaran, ali Lee je izgubio javno, pred milijunima korejskih gledatelja. Teško se oporaviti od toga, a možda i teže nego što je bilo Fanu da se preobrati, smatra autor.

"Ke Jie, treći igrač, koji je 2017. imao 19 godina i bio je najbolji igrač na svijetu pobijedivši Leeja u tri uzastopna prvenstva, također je naposljetku izgubio od AlphaGoa, nakon čega AlphaGo više nije imao koga pobijediti. Ali Keova je reakcija, mislim, najzanimljivija i ujedno daje najviše nade. Prije AlphaGoa Ke je bio tinejdžer vrhunskih sposobnosti, poznat po tome što se protivio Goovoj kulturi skromnosti. Kada je Ke izazvao Leeja na meč, na primjer, objavio je video sebe kao boksača kako tuče Leeja i razmetljivo se hvalio i mamio svoje protivnike.

Međutim, nakon Keova poraza od DeepMindove umjetne inteligencije doživio je značajnu promjenu. U televizijskim nastupima od tada zauzeo je puno blaži stav, autoironije, razigranosti i poniznosti, postavši usput netko tko ugađa publici. Opet, tražeći pouke, ne mogu ne primijetiti Keovu mladost – 15 godina mlađi je od Leeja, 16 godina mlađi od Fana – i pitati se je li manje ulagao u određen način vrednovanja i razumijevanja sebe. Možda je stoga bio u mogućnosti promijeniti način na koji se odnosio prema svijetu", piše autor.

Prelazak s najboljeg igrača u složenoj igri na zabavljača značajna je i odražava veće promjene koje se događaju zahvaljujući umjetnoj inteligenciji. I dalje se igra GO i šah, igraju ga ljudi, ali na ljestvicama popularnosti nisu pobjednici, osvajaju ih oni simpatičniji i angažiraniji. Predvodnici GO-a i šaha nude uvid u budućnost, gdje se čak i geniji visokog statusa okreću tzv. soft vještinama poput humora i osobnosti. Ovaj trend sugerira da bi budućnost mogla pripadati influencerima, a ne tradicionalnim stručnjacima.

Ipak, Thomas nudi i utjehu iz razgovora s ekonomistima te prepričava: "Gregory Clark, profesor emeritus na UC Davisu, govorio mi je o aristokratima koji su bili vlasnici zemlje tijekom industrijske revolucije. Poljoprivrednici zakupci koji su napuštali zemlju radi boljih plaća u tvornicama u gradu izazvali su pad vrijednosti aristokratskog poljoprivrednog zemljišta, uzrokujući goleme gubitke aristokraciji. Ipak, pametni aristokrati, rekao je Clark – oni koji su se mogli prilagoditi – jednostavno su slijedili poljoprivrednike u gradove i postali urbani zemljoposjednici."

Michael Webb sa Stanforda smatra kako će ljudska niša postati nešto bliže prosuđivanju " tamo gdje je poanta da čovjek donosi odluku." Na primjer, za suca, političara ili urednika novina "znamo da bismo mogli natjerati umjetnu inteligenciju da to učini umjesto nas – mogli bismo od nje tražiti da nam kaže što da radimo – ali radije bismo da to učini čovjek".

"Moj je predosjećaj da će ekonomski problemi dominirati u nadolazećim godinama, ali pod pretpostavkom da se to riješi, gdje će se status ponovno pojaviti ako temeljne kompetencije umjetnosti, dizajna, znanosti, prava, medicine i inženjerstva proguta GPT-7? U budućnosti bi ekonomski problemi mogli dominirati, ali ako se to razriješi, vrijendost statusa bi se mogla ponovno pojaviti u područjima gdje se cijeni ljudska prosudba", zaključuje autor. •

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije