Nakon Airbnba i sličnih platformi namijenjenih smještaju te ubrzo poslije Ubera u cestovnom prometu, na hrvatskom tržištu od prošlog ljeta posluje još jedna platforma u ekonomiji dijeljenja, francuski Click&Boat za najam plovila.
Čeka se liberalizacija zakona
Posrijedi je potencijalno veliko tržište jer Hrvatska ima najveću čarter-flotu u svijetu, no kod nas je način rada ograničen zakonima koji jasno zabranjuju privatno iznajmljivanje plovila te se ona mogu unajmiti samo preko profesionalnih tvrtki za čarter-menadžment. U francuskoj startup tvrtki koja posluje u šest mediteranskih zemalja unatoč ograničenjima najavljuju rast na hrvatskom tržištu. Ipak, priželjkuju da Hrvatska liberalizira sustav najma brodova. Međutim, domaći stručnjaci ističu da Hrvatska ima najbolje zakone koji propisuju djelovanje čarter-tržišta, čijom bi se liberalizacijom ugrozila prije svega sigurnost plovidbe na moru. Kako nam je objasnila Marina Kopić, menadžerica Click&Boata za Hrvatsku, platforma funkcionira tako da gost na aplikaciji ili putem web-stranice dobije popis svih brodova koji su dostupni na destinaciji koju je odabrao. Svaki oglas na platformi ima autentične fotografije tako da klijent odmah može vidjeti u kakvom je stanju brod, usporediti cijene, pročitati komentare prijašnjih iznajmljivača te se izravno javiti vlasniku broda.
– U Hrvatskoj je preko platforme Click&Boat dostupno više od 656 plovila duž cijele obale. Moguće je pronaći sve tipove brodova; od luksuznih katamarana preko jedrilica i motornih brodova do malih glisera i gumenjaka, no kako privatno iznajmljivanje nije moguće, poslujemo s čarter-kompanijama – ističe Marina Kopić. Uz Francusku i Hrvatsku, Click&Boat posluje u Malti, Grčkoj, Italiji te Španjolskoj, a Hrvatska je jedina u kojoj je zabranjeno privatno iznajmljivanje plovila. Marina Kopić objašnjava kako se njihovo poslovanje u Hrvatskoj ipak razlikuje od klasičnog agencijskog posredovanja.
– U svim zemljama u kojima poslujemo, osim Hrvatske, radimo s privatnim iznajmljivačima kojima je to uglavnom sekundarni posao tako da mnogo vremena ulažemo u komunikaciju s njima. U Hrvatskoj nastojimo što više saznati o željama klijenata te vlasnicima brodova sugeriramo što mogu napraviti da uspiju sklopiti bukiranje – kaže Kopić.
Stručnjaci: zakon je odličan!
U Francuskoj i Italiji, objašnjava, svaki vlasnik ima pravo iznajmiti brod, što se oporezuje na kraju godine kao dodatni prihod, s tim da je Italija ograničila mogućnost najma na 42 dana u godini i oporezuje ga po posebnoj stopi. Plan Click&Boata u Hrvatskoj jest stvoriti najveću mrežu partnera na Jadranu te doći do malih iznajmljivača i dati im priliku da čak i prije početka sezone njihovi brodovi budu bukirani.
Branimir Mađer, konzultant za nautički turizam, ističe da Hrvatska ima vrhunsko zakonsko rješenje zbog kojeg je relativno malen broj nezgoda i nesreća na moru te nema dampinških cijena. Sve drugo bio bi crni čarter i amaterizam, tvrdi. – Nautički turizam neusporediv je sa smještajem zbog razine sigurnosti. Riječ je o milijunskim investicijama koje zahtijevaju profesionalni menadžment – zaključuje Mađer.
>>Luksuz i jedra za bogate - tjedno krstarenje "samo" 20.000 eura!
>>U Vukovaru kruzera kao u Splitu