Temperature su ujutro, ali i preko dana pale ispod 7 °C, što je granica kada se preporučuje ljetne gume zamijeniti zimskima. Ispod tih temperatura ljetne gume gube elastičnost i jednostavno se stvrdnu, zbog čega slabije prianjaju i mogu biti opasne.
Zimske gume, za razliku od ljetnih, imaju i drugačiji dezen gazne površine prilagođen boljoj iskoristivosti na mokrom, skliskom, ledom ili snijegom pokrivenom kolniku. Zbog svega toga vozači koji se po snijegu i poledici voze na ljetnim gumama ugrožavaju i sebe i savjesne vozače koji imaju propisnu opremu na kotačima.
Podsjetimo, od lani zimska oprema više nije obvezna samo kad je kolnik pokriven snijegom ili kada je na njemu poledica, već datumski, od 15. studenoga do 15. travnja. Tako u hladnijem dijelu godine koji nam predstoji, na određenim dionicama (sve autoceste osim A1 od Maslenice do Ploča i Istarskog ipsilona te kontinentalne državne ceste), zimska je oprema obvezna. I dalje se pod zimskom opremom podrazumijevaju zimske gume na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.
Foto: David Ebener/DPA/PIXSELL
Dakako, obveznu zimsku opremu moraju imati svi vozači na svim hrvatskim cestama ako nastupe zimski uvjeti. Stoga, ako već nemate zimsku opremu, za zimskih uvjeta nemojte voziti.
Pri kupnji guma provjerite godinu proizvodnje. U sklopu DOT oznake na gumi nalazi se četveroznamenkasta oznaka. Njezine prve dvije znamenke označavaju tjedan proizvodnje, dok se posljednje odnose na godinu proizvodnje. Bolje je da je guma novije proizvodnje, ali ona može biti ispravna i ako je proizvedena prije pet godina. Bitno je da je dobro uskladištena.
Zbog smanjenja troškova i problema sa skladištenjem guma, mnogi razmišljaju o cjelogodišnjim pneumaticima (All seasons gume). No, o cjelogodišnjim gumama mogu razmišljati oni koji ne prelaze više od 10.000 km godišnje i voze se većinom po gradu, dok zimi ne putuju brdskim predjelima. Prelazite li mnogo kilometara godišnje, u toplijem dijelu godine cjelogodišnje će se gume brže trošiti, a zimi cjelogodišnji pneumatici ne drže cestu ni približno dobro kao prave zimske gume.
Sa dolaskom zahlađenja opet ista priča o zimskoj opremi. Na početku priloga sve lijepo objašnjeno kako i zašto, a kod nas još uvijek prolaze ljetne gume i lanci u prtljažniku. Samo zavaravamo one koji zapinju u snijegu i ledu te su opasnost na cesti i za ostale sudionike u prometu kako sve čine po zakonu jer imaju "zimsku opremu".