Prednosti električnog auta

Potroši sedam kuna na 100 km, a servis stoji 30% od servisa benzinca

Foto: Jurica Galoić/Pixsell
1/5
07.07.2020.
u 09:53

Struja je jeftinija od benzina i dizela, a povoljnije je i održavanje električnog automobila. Renault Zoe ima jamstvo na bateriju od 8 godina, a država na električne aute daje 70.000 kuna poticaja

        Električna vozila zbog nulte emisije CO2, ali i dinamičnih i ekonomskih prednosti (za one koji za to imaju računicu), posebno u smislu najave novog kruga javnog poziva za poticaje na ekološka vozila koje će prema najavama Fond za zaštitu okoliša raspisati u lipnju (tvrtke) i srpnju (građani), postala su zanimljiva sve većem broju potencijalnih kupaca.

No, mnogima su automobili na struju još uvijek nepoznanica i imaju mnoga pitanja vezana za njihovu uporabu. Primjerice, kvare li se češće od konvencionalnih automobila, kolika je trajnost baterije, gdje će i kako servisirati vozilo na struju...

Istražili smo stoga kako u praksi funkcionira korištenje i održavanje modela Renault Zoe, koji je nedavno na naše tržište stigao u trećoj generaciji sa baterijom kapaciteta 52 kWh i dometom od 390 km. Stoji od 247.900 kuna, a uz najavljeni poticaj države od oko 70.000 kn mogao bi se nabaviti i za 180.000 kuna. Prosječna potrošnja je 13,3 kWh/100 km struje.

Ako se puni noću na kućnoj utičnici, trošak struje za 100 km vožnje bit će oko 7 kuna. Punite li bateriju na jednoj od javnih punionica koje su još uvijek većinom besplatne, neće biti ni tog troška.

Električna vozila specifična su prema pogonskom sustavu, ali po svemu drugom to su vozila – mehanički strojevi. To znači da su riziku kvara, manje ili više učestalom, izloženi svi dijelovi i sklopovi koje dijele s klasičnim vozilima. Dakle, podizači prozora, kočioni elementi, ležajevi, multimedijski sustavi... Više od 50% dijelova, sklopova i sustava preuzeto je s klasičnih vozila i funkcionira na isti način.

Prednosti električnih vozila su izostanak emisije CO2, niska razina buke i osjetno manji troškovi održavanja. Primjerice, redovni servisi za benzinski Clio do 150.000 km stoje 11.118 kuna, a za Zoe samo 3401 kn. Sva postojeća jamstva na klasična vozila jednaka su i na električnim vozilima. Jamstvo na boju je tri godine, na koroziju 12, kao i kod klasičnih automobila.

Posebnost električnih vozila je jamstvo na pogonsku bateriju i elemente visokonaponskog sustava. Za Renault Zoe jamstvo na bateriju (do 66% kapaciteta baterije) je 8 godina ili 160 000 km, jamstvo na sklop električnog pogonskog agregata (visokonaponsku instalciju od baterije do modula za distribuciju visokog napona) je 5 godina ili 100.000 km.

Ono što će električna vozila barem u dogledno vrijeme razlikovati od klasičnih automobila jest činjenica da će zbog specifičnog pogona tražiti održavanje gotovo isključivo u ovlaštenim servisima. Primjerice, za Renaultova električna vozila popravke može izvoditi samo specijalizirana i za rad na električnim vozilima educirana i opremljena servisna mreža.

 

 

Posebno se to odnosi na motor, punjenje baterije, modul distribucije i visokonaponskih sustava. Popravci električnih vozila zahtijevaju posebne mjere opreza (opasnost od električnog udara visokog napona), kao i posebne alate – naravno, za određene popravke i posebne procedure imobilizacije visokonaponskog sustava vozila. U Hrvatskoj je trenutno 5 ovlaštenih Renault servisa za održavanje, popravke i zamjenu baterije, a u planu je otvaranje većeg broja tzv. “light” servisa koji bi radili sve zahvate održavanja osim mijenjanja baterije. U Hrvatskoj nema ovlaštenog servisa za popravak litij-ionske baterije električnih vozila, nego se one šalju na popravak u Francusku.     

Komentara 2

FA
fajlpz
18:02 11.07.2020.

180 000 t kuna?Znaš li ti kakvu ja benzinčinu kupim za te pare?

DU
Deleted user
19:43 24.07.2020.

Gluposti...što će mi auto koji napravi 250-300km nov, a nakon par godina 180-200km jer kapacitet baterije pada, cijena baterije je 65.000-70.000 kn?! Tko tu koga? Uštede nema jer kada zbrojite 180.000kn razlike između ovog auta i twinga onda je to za sada isključivo stvar prestiža. Plin je trenutno jedina eko alternativa vrijedna pažnje. Kod električnih automobila postoji i problem zbrinjavanja baterije, a i upitno je sa ekološke strane. CO printout je veći u proizvodnji auta, a upitno je koliko je smanjena pri vožnji jer struju treba proizvesti. Teoretski ako usporediš plin i struju na 250.000 km, ispada da je cijena plina jednaka cijeni baterije. Ostaje razlika od barem 150.000 kn.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije