Električna vozila zbog nulte emisije CO2, ali i dinamičnih i ekonomskih prednosti (za one koji za to imaju računicu), posebno u smislu najave novog kruga javnog poziva za poticaje na ekološka vozila koje će prema najavama Fond za zaštitu okoliša raspisati u lipnju (tvrtke) i srpnju (građani), postala su zanimljiva sve većem broju potencijalnih kupaca.
No, mnogima su automobili na struju još uvijek nepoznanica i imaju mnoga pitanja vezana za njihovu uporabu. Primjerice, kvare li se češće od konvencionalnih automobila, kolika je trajnost baterije, gdje će i kako servisirati vozilo na struju...
Istražili smo stoga kako u praksi funkcionira korištenje i održavanje modela Renault Zoe, koji je nedavno na naše tržište stigao u trećoj generaciji sa baterijom kapaciteta 52 kWh i dometom od 390 km. Stoji od 247.900 kuna, a uz najavljeni poticaj države od oko 70.000 kn mogao bi se nabaviti i za 180.000 kuna. Prosječna potrošnja je 13,3 kWh/100 km struje.
Ako se puni noću na kućnoj utičnici, trošak struje za 100 km vožnje bit će oko 7 kuna. Punite li bateriju na jednoj od javnih punionica koje su još uvijek većinom besplatne, neće biti ni tog troška.
Električna vozila specifična su prema pogonskom sustavu, ali po svemu drugom to su vozila – mehanički strojevi. To znači da su riziku kvara, manje ili više učestalom, izloženi svi dijelovi i sklopovi koje dijele s klasičnim vozilima. Dakle, podizači prozora, kočioni elementi, ležajevi, multimedijski sustavi... Više od 50% dijelova, sklopova i sustava preuzeto je s klasičnih vozila i funkcionira na isti način.
Prednosti električnih vozila su izostanak emisije CO2, niska razina buke i osjetno manji troškovi održavanja. Primjerice, redovni servisi za benzinski Clio do 150.000 km stoje 11.118 kuna, a za Zoe samo 3401 kn. Sva postojeća jamstva na klasična vozila jednaka su i na električnim vozilima. Jamstvo na boju je tri godine, na koroziju 12, kao i kod klasičnih automobila.
Posebnost električnih vozila je jamstvo na pogonsku bateriju i elemente visokonaponskog sustava. Za Renault Zoe jamstvo na bateriju (do 66% kapaciteta baterije) je 8 godina ili 160 000 km, jamstvo na sklop električnog pogonskog agregata (visokonaponsku instalciju od baterije do modula za distribuciju visokog napona) je 5 godina ili 100.000 km.
Ono što će električna vozila barem u dogledno vrijeme razlikovati od klasičnih automobila jest činjenica da će zbog specifičnog pogona tražiti održavanje gotovo isključivo u ovlaštenim servisima. Primjerice, za Renaultova električna vozila popravke može izvoditi samo specijalizirana i za rad na električnim vozilima educirana i opremljena servisna mreža.
Posebno se to odnosi na motor, punjenje baterije, modul distribucije i visokonaponskih sustava. Popravci električnih vozila zahtijevaju posebne mjere opreza (opasnost od električnog udara visokog napona), kao i posebne alate – naravno, za određene popravke i posebne procedure imobilizacije visokonaponskog sustava vozila. U Hrvatskoj je trenutno 5 ovlaštenih Renault servisa za održavanje, popravke i zamjenu baterije, a u planu je otvaranje većeg broja tzv. “light” servisa koji bi radili sve zahvate održavanja osim mijenjanja baterije. U Hrvatskoj nema ovlaštenog servisa za popravak litij-ionske baterije električnih vozila, nego se one šalju na popravak u Francusku.
180 000 t kuna?Znaš li ti kakvu ja benzinčinu kupim za te pare?