Europljani marljivo rade na novom zakonu o umjetnoj inteligenciji. U sklopu tog procesa protekli je tjedan učinjen još jedan korak naprijed prema finalizaciji regulacije AI-a jer su parlamentarni odbori dali zeleno svjetlo tekstu zakona. Pobrinuli se, primjerice, da odredbe o zloporabi biometrije i prepoznavanja lica ograniče ne bi li time spriječili pokušaje da umjetna inteligencija umjesto dobrobiti izazove potpuno suprotne učinke. Parlamentarci su uspjeli u najnoviji prijedlog u posljednji tren ugurati i odredbe koje se tiču trenutačno najpopularnijeg alata, ChatGPT-ja. EU regulacijom istodobno nastoji poticati napredak i spriječiti da što ode u krivom smjeru. EU se time bavi već dvije godine, s dodatnim ciljem da postavi svjetski standard regulacija, ali i da ujedno da zamah europskim tvrtkama u tehnološkom srazu s Kinom i Sjedinjenim Državama. No, dok Europljani pokušavaju sustići razvoj AI-a i regulirati ga, američki predsjednik tu je lopticu, zasad, prebacio tehnološkim divovima, tražeći od njih da budu odgovorni za svoje proizvode.
A jedan od najvećih - Alphabet, odnosno Google - upravo je protekli tjedan pokazao što i kako planira napraviti s najnovijim dostignućima AI-a i kako će izmijeniti i popraviti svoje proizvode. Jedan od njih već je izazvao pravu zbrku među američkim izdavačima. U Googleu ističu da se radi o testiranju novih mogućnosti tražilice odnosno njezina dodatka nazvanog Search Generative Experience (SGE), te su je, među ostalim, dali na testiranje upravo novinskim kućama, a reakcije su poprilično panične. Radi se o najvećoj promjeni tražilice u njezinoj povijesti, piše CNBC te pojašnjava da će Google koristiti AI modele za kombiniranje i sažimanje informacija s cijelog weba kao odgovor na upite pretraživanja. Umjesto "deset linkova, plavih poveznica", Googleovih uobičajenih rezultata pretraživanja, Google će nekim korisnicima prikazati odlomke tekstova generiranih umjetnom inteligencijom i pregršt poveznica na vrhu stranice s rezultatima. Pretraživanje se testira za odabranu skupinu korisnika, ali izdavači web stranica već su zabrinuti da bi taj alat mogao postati Googleov zadani način predstavljanja rezultata pretraživanja, što bi im moglo štetiti smanjivši broj posjetitelja njihovim stranicama zadržavanjem samo na Googleu.
Izdavači su već dugo zabrinuti da Google prenamjenjuje njihov sadržaj u isječke na vlastitoj web stranici, ali sada Google koristi napredne modele strojnog učenja koji mogu pregledati velike dijelove weba kako bi "istrenirali" softver da izbacuje tekst i odgovore nalik ljudskima. Stoga mnogi zazivaju redefiniranje pravila o autorskim pravima. Jer ako će model pretraživanja postati takav, da će Googleov chatbot generirati tekst i time smanjiti potrebu za klikanjem na original, to će prouzročiti velike probleme. Izvršni direktor TechRaptora, stranice koja se fokusira na vijesti i recenzije igara, rekao je da je Googleov potez napravljen bez razmatranja interesa izdavača. Dosad je već umjetna inteligencija bila brza u ponovnoj upotrebi tuđih informacija bez ikakve koristi za njih, primjerice, Googleov Bard (chatbot) čak i ne nudi dodatak s informacijom odakle su prvotne informacije koje koristi uzete.
Luther Lowe, dugogodišnji kritičar Googlea i šef javne politike u Yelpu, rekao je da je Googleovo ažuriranje dio desetljećima duge strategije da se korisnici dulje zadrže na stranici, umjesto da ih se šalje na stranice koje su izvorni domaćin informacija. "Isključivo samopreferenciranje Googleova ChatGPT klona u pretraživanju posljednje je poglavlje 'krvoprolića' weba", rekao je Lowe za CNBC. Inače, prenosi CNBC, SGE dolazi u okviru drukčije boje - zelene u testnoj verziji - i uključuje poveznice na tri web stranice s desne strane. U Googleovu testnom primjeru sva su tri naslova web stranice bila odrezana, prenosi CNBC. U Googleu pak kažu da informacije nisu preuzete s web stranica, već su potkrijepljene poveznicama. Ipak, SGE pristup je poboljšani i "zdraviji" način povezivanja od Googleova Bard chatbota, koji se rijetko povezivao s web stranicama izdavača. Neki se izdavači pitaju mogu li spriječiti AI tvrtke kao što je Google da uzme sadržaj kako bi trenirao svoje modele jer je zasad granica u tome nedefinirana. Neke tvrtke, poput Reddita, najavile su već planove za naplatu pristupa svojim podacima. U svijetu izdavaštva za to je zadužen Barry Diller, predsjednik IAC-a, koji kaže:
- Ako se sve svjetske informacije mogu usisati u to ždrijelo i zatim u biti prepakirati u deklarativne rečenice, u ono što se zove chat - neće više biti izdavaštva jer će to biti nemoguće. Moramo natjerati industriju da kaže da ne može koristiti naš sadržaj dok se ne razradi sustav u kojem će i izdavač biti plaćen.
Diller je rekao da će se Google morati suočiti s tim problemom. Jedan od izazova s kojim se, pak, izdavači suočavaju je dokazivanje da AI koristi upravo njihov sadržaj. Google nije otkrio izvore obuke za svoj veliki jezični model (PALM2) koji podupire SGE. Googleov glasnogovornik rekao je da je "PALM2 treniran širokim rasponom otvorenih i dostupnih podataka na internetu jer Google očito cijeni zdravlje web ekosustava". - To je zapravo dio načina na koji razmišljamo o tome kako gradimo naše proizvode, kako bismo osigurali da imamo zdrav ekosustav u kojem su kreatori dio tog uspješnog ekosustava - rekao je Zoubin Ghahramani, Googleov potpredsjednik odjela istraživanja.
Inače, na prošlotjednoj developerskoj konferenciji Google je predstavio niz alata temeljenih na generativnoj umjetnoj inteligenciji. Primjerice, alat Pomozi mi pisati u Gmailu. U 2017. pokrenuo je Smart Reply, kratke odgovore koji se mogu odabrati samo jednim klikom. Zatim je došao alat Smart Compose koji je nudio prijedloge za pisanje tijekom tipkanja, a sada će doći već spomenuti Pomozi mi pisati koji će na temelju uputa i ključnih riječi sam moći sastaviti e-mail.
Magic Editor u Googleovim fotografijama također je poboljšan i nudit će automatski rekreiranje dijelova fotografije koje se ne nalaze u originalu, ali biste ih htjeli uključiti. I Google karte dobivaju novu značajku - Dubinski uvid u rute (Immersive View for Routes), što znači da će korisniku odmah ukazati na sve što bi mu moglo biti potrebno na putovanju, s nizom detalja poput simulacije prometa, složenih raskrižja, pješačkih i biciklističkih staza.
Google tvrdi da je za sve nove proizvode odgovoran te ističe da ulažući u sposobnije modele istodobno ulaže i u odgovornost AI-a. To uključuje posjedovanje alata za identifikaciju umjetno generiranog sadržaja te će se sve takve sadržaje moći prepoznati.