Vjerujemo da već mnogi znaju da je u Hrvatskoj u periodu od 15. studenoga do 15. travnja propisano korištenje zimske opreme na zimskim dionicama koje čine 839,2 km autocesta i 1523,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak. Podsjetimo, pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, sukladno posebnom propisu, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.
Znači, jasno je propisano da je zimske gume potrebno imati na sva četiri kotača, pa ne bi trebalo biti dodatnih pitanja, poput: ‘je l’ dovoljno imati dvije zimske gume na prednjim kotačima’? Isto tako treba imati na umu da prave zimske gume imaju oznaku zimske pahuljice, dok oznaka M+S predstavlja osnovnu namjenu (mud + snow = blato i snijeg).
Također, iz maloprije definiranog članka zakona proizlazi da se, teoretski, možete voziti i na ljetnim gumama tijekom cijele godine, na svim cestama, pa i na tim zimskim dionicama, no kad dođe do zimskih uvjeta, morate na kotače montirati lance za snijeg. Stoga je bitno da lanci koje eventualno imate pripremne budu baš za dimenziju kotača koja je vama potrebna, jer u protivnom nećete biti u mogućnosti pravilno ih montirati.
Pratite li malo rasprave na internetu, vidjeli ste da u njih svako malo zaluta i neka poruka koja pokazuje kako mnogo vozači nisu upoznati s time gdje lance zapravo treba montirati. Naime, kupite li lance, dobit ćete par lanaca, za jednu osovinu. Dakle, pri montaži je potrebno lance postaviti na pogonske kotače. Ako niste sigurni ima li vaš automobil pogon na prednju ili stražnju osovinu, provjerite to prije postavljanja lanaca. Ne postavite li lance na pogonske kotače, to je kao da ih niste ni montirali.
No, imajte na umu da lanci na pogonskim kotačima ne znače da ćete time postići razinu sigurnosti koju inače osiguravaju zimske gume. Bez obzira na uščuvanost, dubinu utora ili starost, ljetne vas gume ne mogu sigurno služiti tijekom hladnijeg razdoblja godine. S druge, pak, strane, lanci ne mogu poslužiti u uobičajenim situacijama, kad na cestama ima tek pokoji centimetar snijega. Oni se koriste samo za prolazak kroz dublji snijeg, a s njima na kotačima ne možete voziti brže od 50-60 kilometara na sat. Po prometnicama koje nisu potpuno prekrivene snijegom eventualno možete voziti s plastičnim lancima, no namučit ćete se dok ih nađete jer su u našim prodavaonicama rijetki. Osim toga, skuplji su od klasičnih lanaca za snijeg, čije se cijene kreću od oko 170 kuna pa naviše.
Imajte na umu da, dok se vozite na ljetnim gumama tijekom zimskih temperatura, prije svega riskirate svoju, a onda i tuđu sigurnost. To nije pametno. I vrlo dobra ljetna guma na temperaturama oko ništice mnogo je lošija i od loše zimske gume, kojoj njezina smjesa ipak osigurava bolje prianjanje uz podlogu. Ako ništa drugo, mislite barem na sebe!
Idete li na skijanje pa postoji mogućnost da ćete morati koristiti i lance, preporuka je da iste najprije probate montirati na suhom. Dakle, isprobajte montiranje lanaca u kontroliranim uvjetima da se ta naizgled jednostavna radnja ne bi zakomplicirala u kakvoj snježnoj mećavi, kad će kotač biti okružen snijegom.
Prije montiranja obvezno pročitajte upute proizvođača, jer vam za lance nitko neće jamčiti ako ih montirate suprotno od onoga kako je proizvođač propisao. Većinu lanaca potrebno je rastegnuti i postaviti ispod kotača te nakon toga provući preko gume. Idući je korak pravilno postavljanje lanaca, koji trebaju dobro “leći” na gumu.
Kad sve namjestite, zategnite lanac. Potom krenite, ali samo nekoliko metara. Tada se valja zaustaviti i provjeriti stoje li lanci dobro. Po potrebi, još ih malo zategnite. Ako se lanci ne postave pravilno, mogu se otkopčati i omotati oko osovine.
Više dana u zimskom periodu je temperatura preko tih +7 što je granica za ljetnje-zimske gume a lanci su radi policije. Nitko ne piše o tome što se događa sa zimskom gumom na visokim temperaturama koje se razvijaju pri većim brzinama, gubi svojstva i postaje opasna. Klima se mijenja pa bi se trebali i zakoni