Brodogradilišta

3. maj zbog NO-a gubi ugovor od 100 milijuna dolara

Goran Kovačić/Pixsell
16.09.2010.
u 13:00

Radnički predstavnici u NO-u zatražili su žurno organiziranje sjednice da švedski Wisby Tankers AB ne bi povukao ponudu za gradnju četiriju asfaltnih tankera.

Ne uspije li uprava riječkog brodogradilišta 3. maj do petka dobiti suglasnost svoga Nadzornog odbora za osnaženje ugovora za gradnju četiriju asfaltnih tankera švedskog naručitelja Wisby Tankers AB-a, posao za koji su se uspjeli izboriti u velikoj konkurenciji dalekoistočnih brodograditelja mogao bi propasti, a navozi najvećega kvarnerskog škvera u ožujku sljedeće godine ostati poluprazni, a u srpnju i potpuno prazni. To znači da bi 90 posto škverana moglo otići na čekanje i dugi godišnji odmor. Predugovori za gradnju ovih novogradnji, prvih takve vrste u 3. maju, potpisani su 29. lipnja, dan prije nego što je otvoreno poglavlje pregovora s EU o tržišnom natjecanju i zabranjeno izdavanje novih državnih jamstava hrvatskim brodogradilištima čije su knjige narudžbi prazne.

Nema suglasnosti NO-a

Predsjednik uprave brodogradilišta Edi Kučan uvjeren je da se na ugovore sa Šveđanima zabrana izdavanja jamstava ne može odnositi, a u ovome trenutku od dobivanja jamstava veći je problem suglasnost Nadzornog odbora koje nema. Jučer su radnički predstavnici u NO-u Roland Sušanj i Nikša Moreti od predsjednika NO-a Lea Begovića zatražili da žurno organizira sjednicu, makar i telefonsku, kako bi presudni posao za 3. maj bio finaliziran. Kučan upozorava da naručitelj, koji i sada gradi brodove u Kini, može izgubiti strpljenje pa će gradnju tankera za asfalt povjeriti Kinezima ili Korejcima.

– Ovaj je posao vrijedan više od sto milijuna dolara, u europskim brodogradilištima naručeno je tek dvadesetak novogradnji, pretežno u Norveškoj, i to manjih brodova, ovakve nitko nije ugovorio, a mi smo zapeli – kaže Kučan. Upravo zbog ugleda i povjerenja u riječke brodograditelje, Šveđani su odlučili gradnju tankera za asfalt povjeriti 3. maju koji je među tamošnjim kompanijama poznat kao kvalitetan i pouzdan partner. Da je riječ o poslu koji je doslovno zadnja slamka spasa za 3. maj, potvrđuje činjenica da za koji dan u škveru počinje rezanje limova za zadnju novogradnju, tanker za Uljanik, jedan od četiriju koji su pod patronatom Vlade ugovoreni u riječkom škveru, i da bi tih devet tisuća tona čelika mogla biti posljednja količina koju će brodograditelji “izrezati”. Potkraj godine taj će dio proizvodnje ostati bez posla, a nakon njih izrada sekcija i montaža. Navozi će ostati prazni, a do srpnja će preostati tek sitniji poslovi na opremanju. Nakon toga slijedio bi “ključ u bravu”, što je teško razumjeti jer se malo tko u nas danas može pohvaliti da je dobio posao vrijedan najmanje sto milijuna dolara, i to u vrijeme viška brodograđevnih kapaciteta na svjetskom tržištu. Usto, i potencijalni kupac riječkog škvera Mirko Kovats, vlasnik metalurškog koncerna A-tec, više je puta rekao da ne želi ući u brodogradilište koje nema posla. Posao je, eto, osiguran, na čemu bi trećemajcima trebalo čestitati, a ne ih “kočiti”.

Reorganizirali proces

Gradnja tankera za asfalt za Šveđane brodogradilištu osigurava punu zaposlenost kapaciteta cijelu sljedeću godinu, s time da bi prvi od četiriju asfaltaša trebao biti isporučen u prvom tromjesečju 2012. godine, a ostali svaka četiri mjeseca. Da bi mogli pratiti taj tempo i prvi brod, prototip, isporučiti za manje od 18 mjeseci, trećemajci su “reorganizirali” proizvodni proces pa planiraju da bi s obradom čelika za njega krenuli u ožujku 2011. godine. Inače, 3. maj je usluge kooperanata sveo na najmanju moguću mjeru, koriste se svi unutarnji resursi, a upravo zahvaljujući uštedama i reorganizaciji, ove gradnje ne bi proizvele gubitak nego bi škver bio na nuli. Ovdje se ta nula može gledati i kao zarada jer je dnevni trošak “hladnog pogona” koji prijeti škveru 100 tisuća dolara.

Komentara 2

OB
-obrisani-
21:36 16.09.2010.

Ovo je moguce samo zahvaljujuci NAZALOST BALKANSKOM mentalitetu Hvala Bogu da cu penziju imati iz jedne od EU zemalja i da ne zavisim od neke maloumne politike Bog i Pravi Hrvati Za Dom Uvijek spreman

UK
Ugo Kajvez
14:33 17.09.2010.

Ovo se zove OTVORENA SABOTAŽA i PODKOPAVANJE države ...........

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije