Malo tko nije primijetio plakate s provokativnim porukama: Prirodno je da su im plaće manje./Nek se posvete obitelji umjesto karijeri./Više brinu o izgledu nego o poslu./Imaju manje smisla za biznis.
Mnogi su pomislili na žene nakon čitanja ovih poruka, a upravo je to bila ideja iza kampanje Nije u redu u uredu koju potpisuje agencija Señor i podržavaju medijski partner Outdoor Akzent te web agencija Human. Rodne su predrasude duboko ukorijenjene i kod osvještenijih među nama, a na njihovu štetnost ovom kampanjom žele ukazati udruga CESI i Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova.
Svjesni su kako nije dovoljno problem samo osvijestiti, već da treba i djelovati Udruga CESI inicira i promjenu zakona. Predlažu promijenu Zakona o radu koji trudnice i osobe na rodiljnom i roditeljskom dopustu trenutno od otkaza štiti samo 15 dana - na minimalno godinu dana nakon prestanka ovih uvjeta.
Peticija za podršku toj izmjeni premašila je inicijalni cilj od 10.000 potpisa već nakon tri dana, a akciji su se pridružile i brojne organizacije (404 agency, Atlantic Grupa, B1 plakati, Erste banka, Generali osiguranje, IKEA, JGL, Hrvatski Telekom, Sveučilište u Rijeci, Wiener osiguranje i Zagrebačka banka), kao i ambasadori i ambasadorice koji su s CESI-jem podijelili iskustva i primjere dobre prakse promicanja rodne ravnopravnosti na radnom mjestu.
Potvrđene pretpostavke
- Položaj žena u poslovnom okruženju i društvu općenito nije na zadovoljavajućoj razini. Predrasude smo identificirali kao jedan od ključnih problema, što su potvrdili i rezultati različitih istraživanja - zbog rodnih predrasuda žene redovito rade slabije plaćene poslove na kojima teže mogu napredovati i u prosjeku imaju 13 posto manju plaću od muškaraca i 22 posto manju mirovinu. Ideja je bila testirati ljude rečenicama s jumbo plakata koje nigdje u sebi ne sadrže rodnu oznaku i razotkriti skrivene predrasude od kojih nažalost mnogi patimo. Tu se, nažalost, potvrdila naša pretpostavka; u istinski ravnopravnom društvu ove tvrdnje ne bismo vezali ni uz jedan rod jer bi muškarci i žene imali jednake mogućnosti - pojašnjava Anamarija Vuić, account menadžerica agencije Señor koja je na lanjskim Danima komunikacija na natječaju IdejaX odnijela titulu agencije godine.
Ciljeva kampanje je, kaže A. Vuić, bilo više, od toga da se osvijeste predrasude i nedostatak rodne ravnopravnosti do toga da se potakne zakonodavca na korekciju propisa.
- U Señoru vjerujemo u proaktivnost, kao i važnost da iskoristimo svoje znanje i iskustvo za teme koje su nam bitne pa često iniciramo projekte, bilo za dobrobit zajednice ili za poboljšanje poslovanja naših klijenata. Ova je ideja nastala na jednom od naših sastanaka, a nakon toga je bilo potrebno gotovo dvije godine i pravi partner da ugleda svjetlo dana. Stoga smo pristupili CESI-ju koji ima veliko iskustvo rada u području rodne ravnopravnosti i koji su nam pomogli postići veći utjecaj - kaže Vanja Blumenšajn, 'vrlo kreativni direktor' agencije Señor, kako se često predstavlja.
Inkluzivnost daje snagu
- Javio nam se i velik broj žena sa svojim uznemirujućim iskustvima koja potvrđuju važnost ove kampanje. I njih smo uključili u drugu fazu kampanje. Ova inkluzivnost dala je posebnu snagu i legitimitet akciji. Broj pojedinaca, medija i organizacija koji su samoinicijativno dali podršku kampanji je daleko veći od onog što smo očekivali - ističe Blumenšajn.
Sljedeći važan korak je izmjena Zakona o radu tako da će CESI do kraja siječnja predati potpise Ministarstvu rada.
Reakcije: od potpore do ljutnje žena
Outdoor Akzent omogućio je velik broj billboarda, Human je napravio web stranicu, a 404 vodio zakup digitalnih medija. Kampanju je popratio poslovni sektor, a financijsku je podršku omogućio Fond za aktivno građanstvo u Hrvatskoj. Reakcije na kampanju bile su raznolike, od komentara na forumima gdje su se poruke povezivale s konzervativnim strankama i udrugama pa do žena koje je naljutilo što se ističe važnost ravnopravnosti u društvu. Anketa u sklopu kampanje na nijeuredu.com pokazala je da je 85 posto ljudi koji su vidjeli poruke pomislilo na žene.
>> VIDEO Demograf Šterc o doseljavanju stranaca: Zamjena stanovništva u Hrvatskoj počela je prije dvije godine
Zašto bi poslodavac ikad zaposlio ijednog muškarca ako za istu produktivnost može dobiti ženu i k tome ju manje platiti. To nema nikakovog ekonomskog smisla. Pokreću se kojekakve inicijative, samo ne znam protiv koga. Radi se plodno tlo za nekakve zakonske inicijative koje bi trebale izjednačiti nepostojeću nejednakost. Uzeti produktivnima kako bi se namirilo nerproduktivne. Bravo, ajmo proširivati ljevičarske ideje još više, nismo dovoljno otjerali sve produktivne ljude.