Amerikanci žele da ZTZ modernizira F-16

U velikogoričkim hangarima danas radi oko 270 ljudi, pet puta manje nego prije dvadeset godina
Foto: Patrik Macek
23.02.2008.
u 11:28

Zrakoplovno-tehnički zavod u Velikoj Gorici (ZTZ) mogao bi se 1. siječnja 2009. godine izdvojiti iz sustava Oružanih snaga i funkcionirati kao samostalna tvrtka od državnog značenja i u vlasništvu Republike Hrvatske. Primarna zadaća bila bi, kao i danas, održavanje letjelica Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, a dodatnu bi zaradu ostvarivao na civilnom tržištu servisirajući letjelice domaćih i stranih vlasnika.

Izdvajanje ZTZ-a iz vojnog sustava i “predavanje” na civilnu upravu najavljuje se već nekoliko godina, no posljednje najave potpredsjednice Vlade Đurđe Adlešič i ministra obrane Branka Vukelića mogle bi značiti da će se tome poslu napokon pristupiti ozbiljnije nego u prošlosti. O ozbiljnosti namjere govori i to što je budućnost ZTZ-a naznačena u koalicijskom sporazumu HDZ-a, HSS-a i HSLS-a u kojem se kaže da “treba iskoristiti stručni potencijal Croatije Airlinesa i ZTZ-a te razvijati djelatnost održavanja zrakoplova stranih operatera u RH”.

Visoki JAR standard
Da Zavod može biti spreman za izdvajanje i tržišnu borbu na civilnom tržištu u manje od godinu dana, smatra njegov zapovjednik brigadni general Vinko Štefanek, no sam proces bit će politička odluka. Da bi mogao raditi za inozemno civilno tržište, osim dugogodišnjeg iskustva i referenci u servisiranju vojnih letjelica, Zavodu su potrebni i određeni certifikati od kojih je najvažniji i najčešće spominjani JAR 145 koji propisuje uvjete održavanja zrakoplovne tehnike.

Helikopteri HV-a redovito se održavaju u Velikoj Gorici

– Važan proces jest prihvaćanje JAR 145 standarda, odnosno EASA PART 145, kako se zove po novom. To je norma koja potvrđuje tehnički postupak i način rada, a odobrava je Ministarstvo prometa. Hangar s malim zrakoplovima idućeg će mjeseca biti prema JAR standardu i očekujemo prvu provjeru Ministarstva prometa – rekao nam je general Štefanek tijekom obilaska hangara i radionica Zavoda.

Objasnio nam je kako se, kada se radi prema tom standardu, prema pratećim dokumentima detaljno može vidjeti tko je, kada i na koji način radio nešto na nekoj letjelici, čime se osigurava i kvalitetna kontrola obavljenog servisa. Do kraja godine u Zavodu će prihvatiti norme od procesa upravljanja do procesa kontrole prema standardu ISO 9001, što bi također trebao biti plus u daljnjem radu.

U ZTZ-u, na 10.000 četvornih metara radnog prostora u halama i još 4000 četvornih metara prostora u radionicama, trenutačno radi 270 osoba među kojima je samo 15 djelatnih vojnih osoba, a ostali su državni službenici i namještenici. Njih 66 ima visoku i višu stručnu spremu. Godine 1989. u Zavodu je radilo 1365 ljudi, a kako bi mogao obavljati sve poslove koje planira dobiti u sljedećim godinama, planira zaposliti još oko 200 djelatnika, od čega 80-ak tijekom ove godine. U posljednje dvije godine zaposleno je 47 djelatnika od kojih 40 tehničke struke.

Zavod ima tri hangara, u jednom se održavaju helikopteri Mi-8 i Mi-8 MTV, u drugom mali zrakoplovi i MiG-ovi 21, a u trećem kanaderi. Prioriet Zavoda jest održavanje i priprema sredstava za protupožarnu sezonu, a s obzirom na to da se uz četiri postojeća kanadera i jedan Air Tractor nabavlja još pet protupožarnih letjelica te da će uskoro stići svih deset helikoptera iz ruskog klirinškog duga, trebat će zaposliti još ljudi.



 – Dolaze dva nova kanadera, tri Air Tractora i deset helikoptera Mi-171š, pa se znatno povećava broj sredstava koja će trebati održavati, što stvara dodatnu obvezu primanja novih djelatnika – kaže Štefanek i dodaje da će prvi i drugi stupanj održavanja (50, 100 i 200 sati leta) na novim helikopterima provoditi stručnjaci iz Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, a 3. stupanj i remont obavljat će se u ZTZ-u. Stručnjaci iz ZTZ-a, kaže Štefanek, osposobljavaju se za kompletan remont starijih helikoptera Mi-8 i Mi-8 MTV. Helikopterima tog tipa, koji su u sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, za dvije godine istječu resursi, pa je želja šefa ZTZ-a da se njihov remont obavlja u Hrvatskoj, a ne da se to radi većim dijelom u Ukrajini, kao što je bio slučaj prije nekoliko godina.

Od servisa malo novca
Kad je riječ o održavanju kanadera, Štefanek kaže da je ZTZ spreman, uz četiri postojeća, održavati još dva takva aviona, a da je cilj osposobiti ZTZ za održavanje još 4-6 inozemnih kanadera godišnje. Hrvatska za ovu protupožarnu sezonu namjerava unajmiti dva takva aviona, a nova dva, koja smo kupili za 62 milijuna dolara, trebala bi u Hrvatsku stići tijekom 2009. godine. No, ZTZ ne bi mogao zarađivati samo na servisiranju letjelica Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, pa se počelo ozbiljno razgovarati o suradnji s kanadskom tvrtkom Bombardier koja proizvodi kanadere.

U ožujku će u Hrvatsku doći predstavnici te tvrtke, a jedna od tema trebala bi biti i mogućnost osnivanja servisnog centra za kanader CL-415. Nakon razgovora u Hrvatskoj i Italiji, dogovorena je i suradnja s talijanskom tvrtkom Sorem koja ima 19 kanadera za servisiranje njihovih letjelica. Slijedom tog dogovora, u svibnju ili lipnju na jednom njihovu avionu obavio bi se šestogodišnji pregled, tzv. D-check. Suradnju nude i Rusi koji su nedavno posjetili Zrakoplovno-tehnički zavod u kojem su razgovarali o mogućnosti da Hrvatska postojeće avione MiG-21 zamijeni modernijim MiG-ovima 29.


Groblje zrakoplova na prostoru ZTZ-A

 – Tijekom posjeta Rusi su naznačili mogućnost ponude offset programa, odnosno osposobljavanje Zavoda za servis MiG-a 29 – rekao je Štefanek dodajući da će još sljedeće tri do četiri godine, odnosno do nabave novog aviona, prioritet biti održavanje postojećih MiG-ova 21, za koje je ZTZ osposobljen za 200-satni pregled i određene remontne preglede.
Stižu i civilni Q400 Dash

Neslužbena je informacija da su i Amerikanci ponudili da se u ZTZ-u obavlja dio modernizacije njihovih aviona F-16 ako se Hrvatska odluči za taj tip aviona, ali za to će trebati pričekati odluku Vlade koja je najavljena za ovu godinu.

Uz helikoptere, MiG-ove i kanadere, u ZTZ-u se održavaju i školski avioni pilatus PC-9 i helikopteri Bell-206, a ubuduće će u servisni proces ući i pet novih školskih aviona Zlin 242L koji su nabavljeni prošle godine. U Zavodu bi se trebali održavati i novi avioni Croatije Airlinesa, Q400 Dash, koje također proizvodi kanadska tvrtka Bombardier, pa su po opremi i motorima slični kanaderima, kaže Štefanek.

Osim održavanja, u ZTZ-u su ove godine obojili jedan ATR Croatije Airlinesa, a u planu su još dva. Osim vojske i državne tvrtke Croatia Airlines, u Zavodu rade i na održavanju malih privatnih aviona koji su uglavnom u vlasništvu aeroklubova, a cilj im je godišnje primiti 30-40 takvih aviona na servis, bojenje...



Da bi se Zrakoplovno-tehnički zavod mogao izdvojiti iz Oružanih snaga i djelovati kao samostalna tvrtka, potreban je projekt i program izdvajanja. Prije dvije godine napravljena je studija opravdanosti izdvajanja, ali se otad po njoj nije ništa napravilo. Plaće djelatnika bile su predmet razgovora i s prošlim ministrom i sa sadašnjim, ali se ništa važno nije napravilo u vezi s tim pitanjem, pa su u studenom prošle godine djelatnici stupili u jednodnevni štrajk.

Izdvajanjem bi se, smatraju u ZTZ-u, popravio i status zaposlenika, ponajprije kad je riječ o plaćama koje su za visokoobrazovane djelatnike iznimno male u usporedbi s onima koje bi mogli dobivati u privatnim tvrtkama.


Sve letjelice bit će spremne do kraja svibnja

Hrvatska za protupožarnu sezonu ima četiri kanadera CL-415, jedan Air Tractor AT-802F, četiri helikoptera Mi-8 MTV1 te po jedan avion pilatus PC-9 i helikopter Bell 206B. Za ovu sezonu kupljena su tri nova Air Tractora AT-802A Fire Boss, a unajmit će se i dva kanadera. Prošlogodišnjim rezultatima u protupožarnoj sezoni zapovjednik ZTZ-a brigadni general Vinko Štefanek iznimno je zadovoljan jer je svaki kanader prosječno letio 250 sati tijekom sezone. Kanader oznake 877 imao je čak 500 sati leta tijekom cijele godine u obuci i PP sezoni, što je znatno više od prosjeka talijanske tvrtke Sorem čiji kanaderi lete po 300 sati. Štefanek naglašava da će za ovu protupožarnu sezonu sve letjelice biti spremne do kraja svibnja.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije