Zrakoplovno-tehnički zavod u Velikoj Gorici (ZTZ) mogao bi se 1.
siječnja 2009. godine izdvojiti iz sustava Oružanih snaga i
funkcionirati kao samostalna tvrtka od državnog značenja i u vlasništvu
Republike Hrvatske. Primarna zadaća bila bi, kao i danas, održavanje
letjelica Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, a dodatnu bi zaradu
ostvarivao na civilnom tržištu servisirajući letjelice domaćih i
stranih vlasnika.
Izdvajanje ZTZ-a iz vojnog sustava i “predavanje” na civilnu upravu
najavljuje se već nekoliko godina, no posljednje najave potpredsjednice
Vlade Đurđe Adlešič i ministra obrane Branka Vukelića mogle bi značiti
da će se tome poslu napokon pristupiti ozbiljnije nego u prošlosti. O
ozbiljnosti namjere govori i to što je budućnost ZTZ-a naznačena u
koalicijskom sporazumu HDZ-a, HSS-a i HSLS-a u kojem se kaže da “treba
iskoristiti stručni potencijal Croatije Airlinesa i ZTZ-a te razvijati
djelatnost održavanja zrakoplova stranih operatera u RH”.
Visoki JAR standard
Da Zavod može biti spreman za izdvajanje i tržišnu borbu na civilnom
tržištu u manje od godinu dana, smatra njegov zapovjednik brigadni
general Vinko Štefanek, no sam proces bit će politička odluka. Da bi
mogao raditi za inozemno civilno tržište, osim dugogodišnjeg iskustva i
referenci u servisiranju vojnih letjelica, Zavodu su potrebni i
određeni certifikati od kojih je najvažniji i najčešće spominjani JAR
145 koji propisuje uvjete održavanja zrakoplovne tehnike.
Helikopteri HV-a redovito se
održavaju u Velikoj Gorici
– Važan proces jest prihvaćanje JAR 145 standarda, odnosno EASA PART
145, kako se zove po novom. To je norma koja potvrđuje tehnički
postupak i način rada, a odobrava je Ministarstvo prometa. Hangar s
malim zrakoplovima idućeg će mjeseca biti prema JAR standardu i
očekujemo prvu provjeru Ministarstva prometa – rekao nam je general
Štefanek tijekom obilaska hangara i radionica Zavoda.
Objasnio nam je kako se, kada se radi prema tom standardu, prema
pratećim dokumentima detaljno može vidjeti tko je, kada i na koji način
radio nešto na nekoj letjelici, čime se osigurava i kvalitetna kontrola
obavljenog servisa. Do kraja godine u Zavodu će prihvatiti norme od
procesa upravljanja do procesa kontrole prema standardu ISO 9001, što
bi također trebao biti plus u daljnjem radu.
U ZTZ-u, na 10.000 četvornih metara radnog prostora u halama i još 4000
četvornih metara prostora u radionicama, trenutačno radi 270 osoba među
kojima je samo 15 djelatnih vojnih osoba, a ostali su državni
službenici i namještenici. Njih 66 ima visoku i višu stručnu spremu.
Godine 1989. u Zavodu je radilo 1365 ljudi, a kako bi mogao obavljati
sve poslove koje planira dobiti u sljedećim godinama, planira zaposliti
još oko 200 djelatnika, od čega 80-ak tijekom ove godine. U posljednje
dvije godine zaposleno je 47 djelatnika od kojih 40 tehničke struke.
Zavod ima tri hangara, u jednom se održavaju helikopteri Mi-8 i Mi-8
MTV, u drugom mali zrakoplovi i MiG-ovi 21, a u trećem kanaderi.
Prioriet Zavoda jest održavanje i priprema sredstava za protupožarnu
sezonu, a s obzirom na to da se uz četiri postojeća kanadera i jedan
Air Tractor nabavlja još pet protupožarnih letjelica te da će uskoro
stići svih deset helikoptera iz ruskog klirinškog duga, trebat će
zaposliti još ljudi.
– Dolaze dva nova kanadera, tri Air Tractora i deset helikoptera
Mi-171š, pa se znatno povećava broj sredstava koja će trebati
održavati, što stvara dodatnu obvezu primanja novih djelatnika – kaže
Štefanek i dodaje da će prvi i drugi stupanj održavanja (50, 100 i 200
sati leta) na novim helikopterima provoditi stručnjaci iz Hrvatskog
ratnog zrakoplovstva, a 3. stupanj i remont obavljat će se u ZTZ-u.
Stručnjaci iz ZTZ-a, kaže Štefanek, osposobljavaju se za kompletan
remont starijih helikoptera Mi-8 i Mi-8 MTV. Helikopterima tog tipa,
koji su u sastavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, za dvije godine
istječu resursi, pa je želja šefa ZTZ-a da se njihov remont obavlja u
Hrvatskoj, a ne da se to radi većim dijelom u Ukrajini, kao što je bio
slučaj prije nekoliko godina.
Od servisa malo novca
Kad je riječ o održavanju kanadera, Štefanek kaže da je ZTZ spreman, uz
četiri postojeća, održavati još dva takva aviona, a da je cilj
osposobiti ZTZ za održavanje još 4-6 inozemnih kanadera godišnje.
Hrvatska za ovu protupožarnu sezonu namjerava unajmiti dva takva
aviona, a nova dva, koja smo kupili za 62 milijuna dolara, trebala bi u
Hrvatsku stići tijekom 2009. godine. No, ZTZ ne bi mogao zarađivati
samo na servisiranju letjelica Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, pa se
počelo ozbiljno razgovarati o suradnji s kanadskom tvrtkom Bombardier
koja proizvodi kanadere.
U ožujku će u Hrvatsku doći predstavnici te tvrtke, a jedna od tema
trebala bi biti i mogućnost osnivanja servisnog centra za kanader
CL-415. Nakon razgovora u Hrvatskoj i Italiji, dogovorena je i suradnja
s talijanskom tvrtkom Sorem koja ima 19 kanadera za servisiranje
njihovih letjelica. Slijedom tog dogovora, u svibnju ili lipnju na
jednom njihovu avionu obavio bi se šestogodišnji pregled, tzv. D-check.
Suradnju nude i Rusi koji su nedavno posjetili Zrakoplovno-tehnički
zavod u kojem su razgovarali o mogućnosti da Hrvatska postojeće avione
MiG-21 zamijeni modernijim MiG-ovima 29.
Groblje zrakoplova na prostoru ZTZ-A
– Tijekom posjeta Rusi su naznačili mogućnost ponude offset
programa, odnosno osposobljavanje Zavoda za servis MiG-a 29 – rekao je
Štefanek dodajući da će još sljedeće tri do četiri godine, odnosno do
nabave novog aviona, prioritet biti održavanje postojećih MiG-ova 21,
za koje je ZTZ osposobljen za 200-satni pregled i određene remontne
preglede.
Stižu i civilni Q400 Dash
Neslužbena je informacija da su i Amerikanci ponudili da se u ZTZ-u
obavlja dio modernizacije njihovih aviona F-16 ako se Hrvatska odluči
za taj tip aviona, ali za to će trebati pričekati odluku Vlade koja je
najavljena za ovu godinu.
Uz helikoptere, MiG-ove i kanadere, u ZTZ-u se održavaju i školski
avioni pilatus PC-9 i helikopteri Bell-206, a ubuduće će u servisni
proces ući i pet novih školskih aviona Zlin 242L koji su nabavljeni
prošle godine. U Zavodu bi se trebali održavati i novi avioni Croatije
Airlinesa, Q400 Dash, koje također proizvodi kanadska tvrtka
Bombardier, pa su po opremi i motorima slični kanaderima, kaže
Štefanek.
Osim održavanja, u ZTZ-u su ove godine obojili jedan ATR Croatije
Airlinesa, a u planu su još dva. Osim vojske i državne tvrtke Croatia
Airlines, u Zavodu rade i na održavanju malih privatnih aviona koji su
uglavnom u vlasništvu aeroklubova, a cilj im je godišnje primiti 30-40
takvih aviona na servis, bojenje...
Da bi se Zrakoplovno-tehnički zavod mogao izdvojiti iz Oružanih snaga i
djelovati kao samostalna tvrtka, potreban je projekt i program
izdvajanja. Prije dvije godine napravljena je studija opravdanosti
izdvajanja, ali se otad po njoj nije ništa napravilo. Plaće djelatnika
bile su predmet razgovora i s prošlim ministrom i sa sadašnjim, ali se
ništa važno nije napravilo u vezi s tim pitanjem, pa su u studenom
prošle godine djelatnici stupili u jednodnevni štrajk.
Izdvajanjem bi se, smatraju u ZTZ-u, popravio i status zaposlenika,
ponajprije kad je riječ o plaćama koje su za visokoobrazovane
djelatnike iznimno male u usporedbi s onima koje bi mogli dobivati u
privatnim tvrtkama.
Sve letjelice bit će spremne do kraja svibnja
Hrvatska za protupožarnu sezonu ima četiri kanadera CL-415, jedan Air Tractor AT-802F, četiri helikoptera Mi-8 MTV1 te po jedan avion pilatus PC-9 i helikopter Bell 206B. Za ovu sezonu kupljena su tri nova Air Tractora AT-802A Fire Boss, a unajmit će se i dva kanadera. Prošlogodišnjim rezultatima u protupožarnoj sezoni zapovjednik ZTZ-a brigadni general Vinko Štefanek iznimno je zadovoljan jer je svaki kanader prosječno letio 250 sati tijekom sezone. Kanader oznake 877 imao je čak 500 sati leta tijekom cijele godine u obuci i PP sezoni, što je znatno više od prosjeka talijanske tvrtke Sorem čiji kanaderi lete po 300 sati. Štefanek naglašava da će za ovu protupožarnu sezonu sve letjelice biti spremne do kraja svibnja.