Božićni darovi ove će godine biti nešto skromniji no dosadašnjih. Procjenjuje se da će građani potrošiti oko milijardu i pol kuna manje nego lani. U prilog tome govore i trgovački centri koji preko tjedna zjape prazni. Osobito oni izvan grada.
– Da nas ima deset preko vikenda ne bi stigle napraviti sav posao, ali preko tjedna ima jako malo ljudi – kažu u Lushu u Westgateu. Istu stvar kažu i druge prodavačice, koje pričaju i o otkazima te zatvaranju kafića koji se ne mogu pokriti samo vikendima. Šuškanja prodavačica nisu potvrdili iz uprave Westgatea.
Normalno je da je prazno
– Sve to zapravo odgovara općem potrošačkom ponašanju: rijeke posjetitelja, posebice u trgovačkim centrima na periferiji, radije se usredotočuju na drugu polovicu tjedna, posebice na vikend – kaže direktor Westgatea Robert Petrić.
Potrošnja u prosincu penjala se donedavno više od milijardu kuna iz godine u godinu, da bi lani gotovo stagnirala. Ovog prosinca, međutim, blagdanska potrošnja strmoglavit će se za oko dvije milijarde kuna. – Procjene trgovaca pokazuju da će ovoga prosinca potrošnja u prosjeku biti niža od pet do deset posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje. Procjenjujemo da će potrošnja u prosincu 2009. godine biti između 9 i 10 milijardi kuna – kaže Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora za trgovinu HGK. Goran Bakula, gospodarski savjetnik NHS-a, uvjeren je da će blagdanska potrošnja sigurno premašiti deset milijardi kuna.
Božićnice
– Moglo bi to biti između deset i 11 milijardi, zasigurno bar 10,5 milijardi – procjenjuje Bakula. Božićnice će, kaže, većinom u iznosu od 1250 kuna, dakle prepolovljene, dobiti državne i javne službe te javna poduzeća, te u privatnim tvrtkama gdje postoji kolektivni ugovor.Prosinac će i ove godine ipak biti najjači i najznačajniji mjesec po potrošnji, uvjereni su u HGK. Dosadašnji su podaci pokazali da se trgovci mješovitom robom ipak osjetili niži pad, pa čak i rast u pojedinim mjesecima, u odnosu na one koji prodaju trajna dobra.
Prognoze pokazuju da će ovogodišnju blagdansku potrošnju obilježiti akcije i popusti kao i to da će ih trgovci ponudili ranije nego proteklih godina, neki već jesu, budući da kupci postaju sve osjetljiviji na cijenu, odnosno ona postaje važna pri donošenju odluke o kupnji. Potrošači postaju sve praktičniji kad je riječ o omjeru cijene i kvalitete, napominje M. Rakuša Martulaš.