Prevratnički događaj u vinarstvu: svih svojih 40 milijuna boca u glasovitoj australskoj vinariji Rosemount opremili su navojnim čepovima! To je definitivni odgovor te u svjetskim razmjerima velike tvrtke na sve veće nevolje vinara s plutenim čepovima.
Po nekim procjenama, od tri do čak pet posto (neki će reći i više) vina u svijetu pokvari se i nije pitko zbog problema s lošim čepom i TCA spojem, a na to nisu imune ni najelitnije vinske marke. Primjerice, svojedobno sam čak naišao na skupu Kracherovu bocu (100 maraka!) s pokvarenim čepom. Kako su pluteni čepovi različitih razreda kakvoće i cijene, uobičajeno je da je u najjeftinijih i znatno veći postotak loših. A mana je mnogih naših dobrih vinara da štede baš na tom detalju koji katkad uništi čitavu liniju inače uspješna proizvoda.
Ni pokušaj s plastičnim čepovima namijenjenima brzopotrošnim vinima, nije postigao planetarni uspjeh pa se rješenje, eto, potražilo u prošlosti (iako su još aktualni i krunski čepovi za jeftina vina). Navojni čepovi već se nekoliko godina pokušavaju nametnuti kao spasonosno rješenje, prije četiri godine tako sam na Vinexpou, čuvenoj bordoškoj smotri, prvi put kušao vino ispod navojnog čepa, u glasovitih francuskih vinara braće Lurton.
No, Rosemountova odluka da sva svoja vina od baznih do najprestižnijih i najskupljih špica opremi samo tom metalnom zaštitom, prekretnička je u čitavoj toj djelatnosti. Nakon priprema u tajnosti premijeru nove boce i čepa održali su uoči lanjskog Božića u Velikoj Britaniji i SAD-u. Planirali su promotivnom kampanjom prijeći na Kontinent ovo proljeće, a na jesen i u istočnu Europu.
No, kako su na Otoku sve zalihe njihova novog vina rasprodane već za Božić, osokolili su se i znatno prije pokrenuli akciju pa su tako nedavno u prodaju ta vina puštena istodobno u Njemačkoj i u Hrvatskoj. Predstavio nam ih je Boris Ivančić, šef tvrtke Vivat i partneri, uvoznik uz ostalo i Rosemountovih vina, također i iz druge glasovite australske vinarije Penfolds, koja navojne čepove rabi zasad za prodavanija vina. Čepovi su proizvod najpoznatije tvrtke, švicarskog Stelvina, a iznutra su obloženi folijom kako ne bi bilo neželjena kontakta.
I u drugim vinskim zemljama prodiru, počinju ih prihvaćati i klasičari Francuzi, katalonski Freixenet, u Novome Zelandu začepljuju 90 posto vinske proizvodnje; Ivančić je uvjeren u njihovu budućnost i u nas, kaže da bi, primjerice, malvazijama jako odgovarao. U Rosemountu su se odlučili na taj potez i zbog stila svojih vina, koja su jako voćna i svježa, pitka vino ostaje i potrošaču onakvo kakvo je stvoreno u podrumu, kakvim ga je zamislio enolog, a potroši se u tri godine. No, odgovora još nema što učiniti s velikim, klasičnim vinima koja u punu formu dolaze tek dozrijevanjem u boci, ispod plutenog čepa, nakon 15 i više godina.