Europsko prvenstvo u nogometu, koje će se u lipnju održati u Austriji i
Švicarskoj, treći je najveći sportski događaj na svijetu,
nakon Olimpijskih igara i nogometnog svjetskog prvenstva. Cijela
Europa, a i ljubitelji nogometa diljem svijeta, prvi će ljetni mjesec
biti prikovani uz televizore. Sport i biznis već odavno idu ruku pod
ruku, a ovakvi događaji veliki su poticaj za gospodarstva zemalja
domaćina. O utjecaju sporta na biznis i gospodarskim očekivanjima
jednog od domaćina prvenstva, razgovarali smo s direktorom Austrijskog
ureda za vanjsku trgovinu pri veleposlanstvu Republike Austrije dr.
Peterom Hasslacherom.
• Kako će se
Europsko prvenstvo u nogometu odraziti na austrijsko gospodarstvo?
Očekujemo da će se zbog prvenstva u Austriji otvoriti otprilike deset
tisuća radnih mjesta. Od toga će stalnih radnih mjesta nakon prvenstva
ostati od dvije do tri tisuće. Dugoročno, najveća dobit od prvenstva je
izgradnja i obnavljanje stadiona te ulaganja u prometnu infrastrukturu.
Zbog nogometnog prvenstva produžili smo linije metroa u Beču, a i u
svim drugim gradovima gdje će se igrati utakmice. U Klagenfurtu,
Innsbrucku i Salzburgu pokrajinske vlade i privatni gospodarstvenici
uložili su u infrastrukturu i ponudu kako bi se naši gosti
osjećali što ugodnije. Nogometno prvenstvo već jest, ali će
i dodatno oživjeti naše gospodarstvo.
• Koji sektori
najviše očekuju od nogometnog prvenstva?
Dugoročno će najviše profitirati turizam. U Hrvatskoj svi
znaju za Austriju kao zimsko odredište, ali nije poznato da
u prosjeku više ljudi provodi ljetni odmor u Austriji nego
zimski. U Koruškoj 40 posto noćenja ostvari se zimi, a 60
posto ljeti, iako nemamo more. Cilj nam je bolje turistički
pozicionirati naša jezera i planine ljeti, osobito u
zemljama u okruženju poput Hrvatske. Nogometno prvenstvo bit će idealna
prilika da naši gosti otkriju ljetne ljepote Austrije.
• Što
prvenstvo može značiti za austrijsko-hrvatske gospodarske odnose?
I dosad su naši odnosi bili na vrlo visokoj razini.
Austrijske tvrtke dosad su u Hrvatsku uložile otprilike pet milijardi
eura. To je dva puta više na ljestvici investicija u
Hrvatsku od drugoplasirane Njemačke. Robna razmjena između Hrvatske i
Austrije bila je lani nešto viša od dvije
milijarde eura. To nije loše, ali mislim da postoji veliki
potencijal na obje strane da ta brojka uvelike poraste. Golemi
potencijal postoji za hrvatski izvoz u Austriju. Možda će ovo nogometno
prvenstvo pokazati hrvatskim gospodarstvenicima koliko je austrijsko
tržište zanimljivo i potaknuti ih da se kod nas
više angažiraju. To je važno za platnu i robnu bilancu
Hrvatske koja nije baš sjajna, a velika dobit bila bi i za
bilateralne odnose dviju države.
• Što je najveći potencijal Hrvatske za izvoz u
Austriju?
Austrijski izvoz u Hrvatsku lani je bio 1,5 milijardi eura, a iz
Hrvatske u Austriju 600 milijuna eura, što je prevelik
deficit. Zbog toga potencijal za izvoz u Austriju postoji u svakom
sektoru gospodarstva. Sa Slovenijom koja je dva puta manja od Hrvatske
imamo dvostruko veću robnu razmjenu. Dakle, austrijska razmjena sa
Slovenijom po glavi stanovnika je četiri puta veća nego s Hrvatskom,
koja bi trebala slijediti slovensko iskustvo. Svaka mala zemlja kao
Austrija i Hrvatska moraju težiti cilju da im izvoz bude nositelj
gospodarskog razvitka. Primjerice, od svakoga eura koje zaradi
naše gospodarstvo, 60 centi je iz izvoza. Najveći problem u
Hrvatskoj je administracija. Ne možete se sto posto koncentrirati na
tržišnu utakmicu jer dok se administrativne zapreke
riješe, potroši se prevelika snaga,
što koči gospodarstvo. Tu su nužne velike reforme. Hrvatska
će ubrzo postati članica EU i krajnje je vrijeme da se gospodarski
pozicionira jer nakon ulaska u Uniju bit će već prekasno.
• Koliko je
biznis danas prisutan u austrijskom sportu?
Biznis je uvijek bio u austrijskom sportu, ali ne previše u
nogometu. Austrijska javnost i stručnjaci iznenadili su se kada je
najvrjedniji austrijski brand i jedan od najvećih svjetskih brandova
Red Bull, koji se do tada fokusirao na neobične, dinamične sportove za
mlade, odlučio investirati u nogomet. To je pokazatelj da su austrijski
gospodarstvenici spremni sve više ulagati i u nogomet.
Austrijsko je tržište ograničeno na samo 8,5 milijuna
potrošača pa naše najveće tvrtke izabiru sportska
sponzorstva na mnogo većim tržištima poput njemačkog,
talijanskog... Najvažnije je promovirati austrijski brand i imidž,
što se na kraju isplati i za nogomet i za gospodarstvo. Za
odnos sporta i biznisa zanimljiv je nedavni primjer kada je austrijski
Salzburg izgubio zimske olimpijske igre od ruskog Sočija. Svi smo bili
razočarani, ali se to na kraju više isplatilo austrijskom
gospodarstvu jer u Sočiju uopće ne postoje objekti i infrastruktura, a
naše tvrtke tamo su dobile mnogo unosnih poslova. U
Salzburgu se ne bi trebalo graditi ništa jer sve već
postoji. Tako bi i Hrvatska iz poraza za organizaciju europskog
nogometnog prvenstva trebala zaključiti da se teško nositi s
velikim tržištima Ukrajine, Poljske, Rusije... Male zemlje i
ako ne dobiju domaćinstvo moraju biti na tim natjecanjima, bilo sa
sponzorima ili graditeljskim tvrtkama koje grade infrastrukturu.
• Kada će
Austrijanci otkriti Hrvatsku zimi?
Prošle godine kada je bila Snježna kraljica, na Sljemenu je
bila prava zimska idila, te sam drugi dan dobio mnogo upita od
Austrijanaca kako provesti zimski odmor u Zagrebu.
Direktor Austrijskog ureda za vanjsku trgovinu, o Euru 2008.