Direktor Austrijskog ureda za vanjsku trgovinu, o Euru 2008.

Dr. Peter Hasslacher: Nogometno prvenstvo otvara 10.000 novih radnih mjesta!

Dr. Peter Hasslacher
Foto: Marko Prpić
23.04.2008.
u 23:12

Europsko prvenstvo u nogometu, koje će se u lipnju održati u Austriji i Švicarskoj, treći je najveći sportski događaj na svijetu, nakon Olimpijskih igara i nogometnog svjetskog prvenstva. Cijela Europa, a i ljubitelji nogometa diljem svijeta, prvi će ljetni mjesec biti prikovani uz televizore. Sport i biznis već odavno idu ruku pod ruku, a ovakvi događaji veliki su poticaj za gospodarstva zemalja domaćina. O utjecaju sporta na biznis i gospodarskim očekivanjima jednog od domaćina prvenstva, razgovarali smo s direktorom Austrijskog ureda za vanjsku trgovinu pri veleposlanstvu Republike Austrije dr. Peterom Hasslacherom.

• Kako će se Europsko prvenstvo u nogometu odraziti na austrijsko gospodarstvo?
Očekujemo da će se zbog prvenstva u Austriji otvoriti otprilike deset tisuća radnih mjesta. Od toga će stalnih radnih mjesta nakon prvenstva ostati od dvije do tri tisuće. Dugoročno, najveća dobit od prvenstva je izgradnja i obnavljanje stadiona te ulaganja u prometnu infrastrukturu. Zbog nogometnog prvenstva produžili smo linije metroa u Beču, a i u svim drugim gradovima gdje će se igrati utakmice. U Klagenfurtu, Innsbrucku i Salzburgu pokrajinske vlade i privatni gospodarstvenici uložili su u infrastrukturu i ponudu kako bi se naši gosti osjećali što ugodnije. Nogometno prvenstvo već jest, ali će i dodatno oživjeti naše gospodarstvo.

• Koji sektori najviše očekuju od nogometnog prvenstva?
Dugoročno će najviše profitirati turizam. U Hrvatskoj svi znaju za Austriju kao zimsko odredište, ali nije poznato da u prosjeku više ljudi provodi ljetni odmor u Austriji nego zimski. U Koruškoj 40 posto noćenja ostvari se zimi, a 60 posto ljeti, iako nemamo more. Cilj nam je bolje turistički pozicionirati naša jezera i planine ljeti, osobito u zemljama u okruženju poput Hrvatske. Nogometno prvenstvo bit će idealna prilika da naši gosti otkriju ljetne ljepote Austrije.

• Što prvenstvo može značiti za austrijsko-hrvatske gospodarske odnose?
I dosad su naši odnosi bili na vrlo visokoj razini. Austrijske tvrtke dosad su u Hrvatsku uložile otprilike pet milijardi eura. To je dva puta više na ljestvici investicija u Hrvatsku od drugoplasirane Njemačke. Robna razmjena između Hrvatske i Austrije bila je lani nešto viša od dvije milijarde eura. To nije loše, ali mislim da postoji veliki potencijal na obje strane da ta brojka uvelike poraste. Golemi potencijal postoji za hrvatski izvoz u Austriju. Možda će ovo nogometno prvenstvo pokazati hrvatskim gospodarstvenicima koliko je austrijsko tržište zanimljivo i potaknuti ih da se kod nas više angažiraju. To je važno za platnu i robnu bilancu Hrvatske koja nije baš sjajna, a velika dobit bila bi i za bilateralne odnose dviju države.



• Što je najveći potencijal Hrvatske za izvoz u Austriju?

Austrijski izvoz u Hrvatsku lani je bio 1,5 milijardi eura, a iz Hrvatske u Austriju 600 milijuna eura, što je prevelik deficit. Zbog toga potencijal za izvoz u Austriju postoji u svakom sektoru gospodarstva. Sa Slovenijom koja je dva puta manja od Hrvatske imamo dvostruko veću robnu razmjenu. Dakle, austrijska razmjena sa Slovenijom po glavi stanovnika je četiri puta veća nego s Hrvatskom, koja bi trebala slijediti slovensko iskustvo. Svaka mala zemlja kao Austrija i Hrvatska moraju težiti cilju da im izvoz bude nositelj gospodarskog razvitka. Primjerice, od svakoga eura koje zaradi naše gospodarstvo, 60 centi je iz izvoza. Najveći problem u Hrvatskoj je administracija. Ne možete se sto posto koncentrirati na tržišnu utakmicu jer dok se administrativne zapreke riješe, potroši se prevelika snaga, što koči gospodarstvo. Tu su nužne velike reforme. Hrvatska će ubrzo postati članica EU i krajnje je vrijeme da se gospodarski pozicionira jer nakon ulaska u Uniju bit će već prekasno.

• Koliko je biznis danas prisutan u austrijskom sportu?
Biznis je uvijek bio u austrijskom sportu, ali ne previše u nogometu. Austrijska javnost i stručnjaci iznenadili su se kada je najvrjedniji austrijski brand i jedan od najvećih svjetskih brandova Red Bull, koji se do tada fokusirao na neobične, dinamične sportove za mlade, odlučio investirati u nogomet. To je pokazatelj da su austrijski gospodarstvenici spremni sve više ulagati i u nogomet. Austrijsko je tržište ograničeno na samo 8,5 milijuna potrošača pa naše najveće tvrtke izabiru sportska sponzorstva na mnogo većim tržištima poput njemačkog, talijanskog... Najvažnije je promovirati austrijski brand i imidž, što se na kraju isplati i za nogomet i za gospodarstvo. Za odnos sporta i biznisa zanimljiv je nedavni primjer kada je austrijski Salzburg izgubio zimske olimpijske igre od ruskog Sočija. Svi smo bili razočarani, ali se to na kraju više isplatilo austrijskom gospodarstvu jer u Sočiju uopće ne postoje objekti i infrastruktura, a naše tvrtke tamo su dobile mnogo unosnih poslova. U Salzburgu se ne bi trebalo graditi ništa jer sve već postoji. Tako bi i Hrvatska iz poraza za organizaciju europskog nogometnog prvenstva trebala zaključiti da se teško nositi s velikim tržištima Ukrajine, Poljske, Rusije... Male zemlje i ako ne dobiju domaćinstvo moraju biti na tim natjecanjima, bilo sa sponzorima ili graditeljskim tvrtkama koje grade infrastrukturu.

• Kada će Austrijanci otkriti Hrvatsku zimi?
Prošle godine kada je bila Snježna kraljica, na Sljemenu je bila prava zimska idila, te sam drugi dan dobio mnogo upita od Austrijanaca kako  provesti  zimski odmor u Zagrebu.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije