VODIČ O UVOĐENJU EURA

Etički kodeks

Etički kodeks
27.09.2022.
u 12:48

Provjerite je li vaš davatelj financijske usluge potpisnik etičkog kodeksa

Osim u tiskovinama, elektroničkim medijima i na internetskim portalima brojne informacije u procesu uvođenja eura kao službene valute mogu se pronaći i na stranicama tržišnih regulatora.

Ako je riječ o sektoru financijskih usluga, tada su to ponajprije internetske stranice Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (www.hanfa. hr) i Hrvatske narodne banke (www.hnb.hr), ali i specijalizirana stranica www.euro.hr. U segmentu zaštite potrošača i kupaca robe široke potrošnje to je svakako i internetska stranica Ministarstva gospodarstva (www.szp.hr), a za pitanja drugih djelatnosti to su internetske stranice nadležnih regulatora poput HAKOM-a, HERA-e, HALMED-a, AEM-a te državnih ministarstava. Ono što je zajedničko u svim segmentima i što svaki potrošač mora znati, jest postojanje i usvajanje Etičkog kodeksa, a pristupanjem njemu garantira se da se pravna osoba, bilo to društvo za osiguranje, banka, trgovac ili mirovinsko ili investicijsko društvo, javno opredijelila za potpuno transparentan proces konverzije i uvođenja eura u vlastito poslovanje.

Oni koji pristupe kodeksu imaju pravo korištenja logotipa kojim se obvezuju da neće zloupotrijebiti postupak uvođenja eura za neopravdano povećanje cijena

Svi poslovni subjekti koji pristupe Etičkom kodeksu moći će obavijest o tome, odnosno vizualni znak/naljepnicu koji će time dobiti, istaknuti na svoje prostorije, internetske stranice, poslovnu dokumentaciju, mobilne aplikacije i druge materijale. Za dogovor oko preuzimanja oznaka/naljepnica Etičkog kodeksa kontakt su središnjice i županijske/ područne komore Hrvatske gospodarske komore ili, ako je riječ o obrtnicima, Hrvatske obrtničke komore, prema sjedištu poslovnog subjekta, čak i ako pravna osoba nije član navedenih komora.

INICIJATIVU POKRENULO MINISTARSTVO GOSPODARSTVA

Bit će to znak da je trgovačko društvo usvojilo visoke standarde etike i da je najavilo da će prema svojim klijentima i potrošačima u procesu uvođenja eura postupati krajnje transparentno i etično. Poslovni subjekti već su počeli pristupati Etičkom kodeksu, a to će moći učiniti sve do kraja 2023. Sve detalje Etičkog kodeksa, kao i popis onih koji su se do sada već obvezali na njegovu primjenu, moguće je pronaći na internetskoj stranici www.euro.hr. Nositelj ove inicijative je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, a cijeli projekt provodi se pod sloganom „SVAKI CENT SE BROJI, SVAKA KUNA SE RAČUNA“. U slučaju dodatnih pitanja u vezi s Etičkim kodeks moguće je obratiti se na e-mail etickikodeks@mingor.hr.

31. 12. 2023. rok je do kojeg poslovni subjekti mogu pristupiti Etičkom kodeksu putem NIAS-a 

Prihvaćanje i provedba Etičkog kodeksa ustvari znači pristanak potpisnika na to: da postupak uvođenja eura neće zloupotrijebiti za neopravdano povećanje cijena roba i usluga; da će preračunavanje cijena i drugih vrijednosti i zaokruživanje obavljati isključivo prema utvrđenom fiksnom tečaju konverzije i u skladu s matematičkim pravilima zaokruživanja; da će na svojim prodajnim mjestima i internetskim stranicama dvojno iskazivati vrijednosti u propisanom razdoblju od 5. rujna 2022. do 31. prosinca 2023.; da će prilikom promotivnih i marketinških aktivnosti prikazivati dvojno iskazane cijene i druge vrijednosti te da će fiksni tečaj konverzije biti istaknut na računima, u prodajnom prostoru/na mjestu pružanja usluga i na internetskim stranicama, i to na jasan, čitljiv, vidljiv i lako uočljiv način. Potpisnik se također obvezuje na to da će svoje zaposlenike osposobiti i informirati na vrijeme kako bi oni mogli pružiti kvalitetnu informaciju i uslugu klijentima te na to da će u razdoblju dvojnog optjecaja valuta posvetiti posebnu pozornost pravilnom vraćanju ostatka iznosa koji se mora vratiti potrošaču u eurima, a kako bi sve prošlo korektno i bez nesporazuma.

522 tvrtke prihvatile su kodeks do 31. kolovoza, a ukupno su zatražile 10.762 naljepnice

SVE PRIJEPORE NAJBOLJE JE POKUŠATI RIJEŠITI ODMAH

Cijeli proces konverzije u sektoru financijskih usluga odvijat će se automatski, bez potrebe za dostavom dodatne dokumentacije ili potpisivanjem dodatnih ugovora, no to ne znači da taj proces neće nadzirati nadležne institucije i regulatori tržišta, a što je u slučaju osiguranja, investicijskih i mirovinskih fondova, tržišta kapitala te leasing i faktoring usluga Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa). Sve prijepore s društvima najbolje je pokušati riješiti odmah, u direktnoj komunikaciji, no u slučaju nemogućnosti dogovora oko pitanja iz nadležnosti Hanfe moguće je obratiti se i izravno na e-mail potrosaci@hanfa.hr ili telefonom na broj 01/6173-200. 

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije