Ili će država zaštititi male brodare prije ulaska u EU ili ćemo blokirati luke, poruka je Sekcije brodara Hrvatske obrtničke komore (HOK), koji su danas opetovano upozorili na potrebu odgode kabotaže, odnosno mogućnosti da strani brodari prevoze putnike na hrvatskim brodskim linijama, koju donosi liberalizirano tržište EU.
Najskuplje gorivo
– Ne učini li se to, domaći će brodari ulaskom u EU nestati u vlastitom dvorištu – kaže predsjednik Sekcije brodara Valter Grubica, ističući kako su u tradicionalno pomorskoj zemlji, kao što je Hrvatska, mali brodari prepoznatljiv dio hrvatskog turizma i kao takvi zaslužuju posebnu zaštitu. Mali brodari stoga zahtijevaju da se u pregovorima s EU hitno zatraži prijelazno razdoblje od minimalno 10 godina za kabotažu – dok je još otvoreno poglavlje 14. Prometne politike – i zaštiti njihov interes, premda je to Europska komisija već jednom odbila.
Država, istaknuo je Grubica, već potiče gradnju i rekonstrukciju brodova, tako da bi brodari u prijelaznom razdoblju mogli obnoviti svoju prastaru flotu. Apsurdno, ali istinito, hrvatski brodovi u prosjeku su stari 56 godina, a flota susjedne nam Italije, koje se domaći brodari najviše i boje, samo pet. Udruženja brodara u HOK-u, HGK... trenutačno broje oko 460 malih brodova, dok se godišnje sagradi 40-ak novih. To, pak, znači, objašnjava Grubica, da bi Hrvati za desetak godina, prije nego što nam stranci uđu na tržište, mogli imati čak 400-500 novih brodova uz pomoć kojih bi bili konkurentniji. No, problem je i cijena goriva, koje je u Hrvatskoj najskuplje u regiji.
– U Italiji je litra goriva za brodare samo 0,45 eura, osim za brodove za sport i razonodu, a domaći brodari u Hrvatskoj u litri goriva, koje je skuplje i 60 posto, plaćaju čak i cestarinu, što nema nikakva smisla – tvrdi Grubica.
Ni remont se ne isplati
Iz HOK-a tako traže da se mali privatni brodari i ribari oslobode plaćanja trošarina na naftne derivate kako bi mogli opstati prilikom ulaska u EU te da ih se izuzme od plaćanja naknade za financiranje građenja i održavanja javnih cesta koja se plaća po litri isporučenih i uvezenih naftnih derivata, s obzirom na to da ih oni kao brodari ne koriste. Hrvatska, upozorava Grubica, ima i visoke troškove remonta u usporedbi sa susjednim zemljama, a vlada i nezadovoljstvo sastavom upravnih vijeća lučkih uprava jer u njihovu radu nemaju pravo sudjelovati profesionalni brodari i ribari.
Ovu drzavu jedino zanima \"brzi novac\" i nista drugo. Novac koji mogu odmah dobiti, pokrati ili njime isfinacirati svoj lopovluk, nemar i neznanje. Sto ce biti za 5 ili 10 godina nije ih briga jer onda vise nece biti na vlasti. Identicna stvar je sa natalitetom, skolstvom i ostalim. Sto ce biti s hrvatskom za 10 godina? Malobrojan, ne skolovan (glup i povodljiv) narod koji kao ovca slijedi onoga tko se spusta na njihov nivo.