Hrvati su modno najosvješteniji narod u središnjoj i jugoistočnoj Europi, ako je suditi po izdacima za odjeću i obuću, pokazuje istraživanje RegioPlan Consultinga. Hrvatska kućanstva za odjeću i obuću godišnje potroše 930 eura, odnosno osam posto od ukupne potrošnje koja na godišnjoj razini u Hrvatskoj iznosi 11.700 eura. Iza Hrvata na modu najviše troše Slovaci 750, Česi 580 i Poljaci 520 eura. Međutim, ovaj udio u odnosu na ukupnu potrošnju u ostalim zemljama iznosi između 4 i 6,5 posto.
Prosječno hrvatsko kućanstvo, prema podacima RegioPlana, ima tri člana. Struktura izdataka kućanstava upućuje na ekonomski razvoj zemlje, ističu u RegioPlanu. Primjerice, jedno ukrajinsko kućanstvo za prehranu troši više od polovice sredstava (57%), a u Sloveniji je taj udio 18%. S gospodarskim razvojem, te rastom raspoloživog dohotka, udio potrošnje za prehrambene proizvode u ukupnoj privatnoj potrošnji sve je manji. U Hrvatskoj je taj udio prije 10-ak godina bio 40%, a prošle je godine pao na 36%.
Nakon vrlo dinamičnog razdoblja proteklih godina, 2009. godina u većini zemalja regije donijela je otrežnjenje. Analiza osobnih izdataka kućanstava provedena u 10 zemalja regije CEE/SEE podupire taj zaključak. Samo u nekim zemljama izdaci su lagano porasli, dok u ostalima ili stagniraju ili blago padaju.
– Premda ekonomski rast i osobna potrošnja neće rasti dosadašnjim tempom, proces dostizanja zapadnoeuropske razine još dugo neće biti završen – tvrdi Hanna Bomba-Wilhelmi, direktorica RegioPlan Consultinga.
Hrvatska su kućanstva u 2009. osjetila krizu te je osobna potrošnja u prosjeku pala 2,5%. Od hrvatskih kućanstava više troše samo austrijska (34.700 eura u 2009.) i slovenska, koja su lani potrošila gotovo dvostruko više od hrvatskih (22.700 eura). Ako promatramo prosječnu potrošnju po kućanstvu, hrvatska kućanstva troše više od čeških, slovačkih ili mađarskih. Međutim, promatrajući potrošnju po osobi, vidimo da je u Slovačkoj, Češkoj i Mađarskoj potrošnja po osobi viša. Razlika leži u tome da u tim zemljama ima prosječno manje osoba po jednom kućanstvu.
Jedan od razloga tome su i cijene. U Hrvatskoj su cijene odjeće, čak i na tržnicama, znatno više nego u navedenim zemljama.