VEČERNJAK NA SJEVERU NJEMAČKE U posjetu tvornici poznatoj po proizvodnji napitka Multipower, koju je prije dvije godine kupila hrvatska Atlantic grupa

Hrvati upravljaju, a Nijemci rade

man_atlantic_tx.jpg
import
17.02.2007.
u 15:48

Kad je Atlantic grupa prvih dana lipnja 2005. godine nakon kraćih pregovora kupila tvrtku Haleko na samom sjeveru Njemačke, mnogi su bili uvjereni da jedan tako riskantan potez neće donijeti ništa dobro. Što uopće ima tražiti jedna hrvatska kompanija na tvrdom i konkurentnom njemačkom tržištu?

 I još za to dati 103 milijuna kuna, odnosno 13,9 milijuna eura. Zauzvrat su dobili tvornicu čije je poslovanje bilo više okrenuto prema dnu nego prema površini, neumoljive brojke prodaje pokazivale su kako tržište nije pretjerano sklono proizvodima branda Multipower, a još je trebalo plaćati režijske troškove skupih poslovnih prostorija u Hamburgu iz kojih bi se trebali vući potezi koji bi pokazali da kupnja, doduše poznatog branda, nije bila čisti put u propast.

Danas, godinu i pol nakon preuzimanja Haleka, stvari stoje sasvim drukčije. Hrvatski menadžeri uspjeli su preporoditi kompaniju, osmisliti nove proizvode, povećati prodaju i što je najvažnije, potpuno preokrenuti silazni trend poslovanja... Što je najzanimljivije od svega, vlasnici Haleka godinama prije bili su Amerikanci. Čisti američki biznis zajedno s njemačkom ozbiljnošću i radnim navikama došao je u ruke Hrvatima.

– Činjenica je da je tvrtka Haleko 2005. godine, kad smo je kupili, poslovnu godinu završila s gubitkom – kaže Zvonimir Brekalo, jedan od samo dvojice Hrvata koji danas vode kompaniju u Njemačkoj. – No, već prošle godine uspjeli smo izaći iz gubitaka i negativni su trendovi potpuno zaustavljeni, a ovogodišnji su planovi iznimno optimistični.

Nismo građevinari...
Kupnjom Cedevite i Neve u kompaniji su se odlučili za tržište zdravlja i ljepote. Financijske analize uporno su pokazivale da je upravo sportska prehrana među najbrže rastućim granama u svijetu. Broj fitness centara rastao je i još raste geometrijskom progresijom najviše na sjeveru Europe, zatim sve više na jugu i posebice na istoku Europe. A u njima se sigurno ne pije vino, piva ili žestoka pića. Činjenica je da je Multipower ime koje gotovo svaki štovatelj zdravog života poznaje te da se taj brand danas u Skandinaviji prodaje u velikom broju trgovačkih lanaca jer je razina kulture o toj vrsti proizvoda iznimno visoka.

– Zbog svega toga – kaže Brekalo – mi u stvari nismo kupili neku tvornicu koja je osamdesetak kilometara udaljena od Hamburga kako bismo trgovali nekretninama. Nismo građevinari, nismo ni investitori u zemljišta.

Najveća vrijednost kompanije koju smo kupili prije svega je brand Multipower, kupci koje smo naslijedili i naši prodavači. Bez toga praktično i ne – postojimo.

Pa ipak, činjenica je da tvornica postoji, da zapošljava oko 200 Nijemaca i dva Hrvata. Na samom vrhu kompanijske piramide! Kako su Nijemci nakon odlaska Amerikanaca uopće prihvatili Hrvate i ima li razlike u odnosima i činjenici da su baš Hrvati, desetljećima poznati kao gastarbajteri u Njemačkoj, sada vlasnici jedne njemačke kompanije?

– Na neki način – kaže nam Brekalo – ovdje sam prošao istu ili sličnu priču kao i kad smo kupili Nevu u Hrvatskoj. Čini mi se da je možda ovdje sve išlo brže i jednostavnije iako i sama razlika od 1500 kilometara od Hrvatske može govoriti drukčije. Onaj prvi psihološko-integracijski dio prošao je gotovo nevjerojatno dobro. Već nakon nekoliko mjeseci doživjeli smo da nam ljudi dođu i kažu: Šteta što nas niste i ranije kupili. Na neki način sam ih i razumio jer prije našeg dolaska situacija nije bila najbolja.

Danas je na licima Nijemaca zasjao osmijeh. Potpuni preokret prema izvozu donosi rezultate. Multipower je prešao granice i izvozi se na tržišta Velike Britanije i Italije, gdje čak postoji vlastita distribucija, a osim toga, tu su Švedska i Norveška gdje su kriteriji i standardi zdravoga života najviši na svijetu, pa Rusija, Španjolska, Austrija i još malo više od trideset zemalja.

Isporuke i u Kinu
– Prve isporuke krenule su nam i u Kinu – otkriva Brekalo. Što to znači, najbolje znaju oni koji su uspjeli uzeti barem dio tog najvećeg tržišta u svijetu. I za godinu dana Multipower će opet diktirati trendove na svjetskom tržištu, uvjeren je u budućnost Brekalo.
Potpuno novi mentalitet, drugi jezik i nova branša dočekali su i Igora Babića koji je zajedno s Brekalom poslan u Hamburg kako bi u nemogućoj misiji za mnoge preokrenuo situaciju u Multipoweru.

– Moj prvi dojam bio je da imamo dobar tim ljudi s kojim se može raditi – kaže Babić. – No, svi su bili neočekivano za mene zatvoreni u neke svoje kućice, odradili svoj dio posla i odlazili kućama. Sigurno da je postojao i strah od novih vlasnika. Vjerojatno su se pitali kako je to uopće moguće da ih nije kupila neka američka ili neka druga svjetska tvrtka s imenom i prezimenom na tržištu, nego netko tko gotovo i ne postoji na ekonomskoj karti Europe! S druge strane iznenadio ih je naš kompanijski stil upravljanja koji podrazumijeva fleksibilnost.

Prije su imali zadatak samo provoditi donesene odluke. Sada bi oni sami trebali donositi odluke, a mi biti samo supervizori. Dvije su stvari po meni bile odlučujuće u preokretu odnosa prema nama – kaže Babić. Od prvog dana glasno i jasno rekli smo im da nismo kupili kompaniju da bismo je poslije prodali i nešto zaradili, a da bismo to i pokazali, odveli smo ih na jedan susret u Hrvatsku. Družili smo se na Brijunima. Tamo su i oni vidjeli da Atlantic grupa nije sitna tvrtka koja se bavi preprodajom nekretnina, nego moderna kompanija sa znanjem i budućnošću. Mislim da su bili gotovo šokirani razgovorom s Emilom Tedeschijem, našim predsjednikom uprave, jer do tada nisu gotovo nikad imali prilike razgovarati s bivšim američkim vlasnicima.

No, možda je najveći poslovno-financijski impuls koji je dao dodatnu težinu ulaganju Atlantic grupe u Njemačkoj bio  ulazak njemačke razvojne banke DEG u vlasničku strukturu hrvatske kompanije, u listopadu prošle godine. Vrijednost ulaganja od jedanaest milijuna eura, čime je DEG postao suvlasnikom Atlantic grupe s udjelom od 8,24 posto, pokazala je i njemačkim partnerima da je riječ o ozbiljnoj kompaniji koja ima potporu njemačke banke, jedne od najvećih europskih razvojnih financijskih institucija.

I zbog svega toga budućnost je iznimno optimistična. Nova tržišta i novi proizvodi sa strateškim promišljanjem iz Hamburga ujedinili su njemačke i hrvatske interese i pokazali da Hrvati mogu s uspjehom upravljati strategijom rada njemačkih radnika daleko na sjeveru Njemačke.


Suradnja s Fitness company

Velik dio poslova vezan je uz dobru suradnju s multinacionalnom tvrtkom i jednim od dva najveća lanca fitness klubova u svijetu – Fitness company. Iznimno dobro opremljeni, s najvišom kvalitetom usluga, u pravilu su u samom središtu gradova i samo u Njemačkoj imaju više od 80 sjajno uređenih prostora. No osim Njemačke, taj lanac ima klubove u Italiji, Španjolskoj, Engleskoj, Luksemburgu pa čak i u Australiji.


Tajna receptura kapsula za gubitak masnoće

Posljednjih godina Multipower je izgubio dosta na tržištu jer nije imao novih proizvoda pa se sada ubrzano radi upravo na promociji novih linija. Kako bi se taj proces doveo na najvišu moguću razinu, angažiran je Rainer Zirkelbach, stručnjak za fitness i zdravu prehranu, koji je zadužen za lansiranje novih proizvoda ugledne marke. Naravno da se taj proces stvaranja novog imidža drži u najvećoj tajnosti pa se poseban laboratorij nalazi na prvom katu upravne zgrade u Hamburgu. Tamo četiri stručnjaka, na čelu s gospodinom Zirkelbachom, osmišljavaju i rade na recepturama za nove napitke s kojima se kreće u osvajanje tržišta. Iz tog su laboratorija već pristigli novi vafli, kreatinski napitak, kapsule za gubitak masnoće i mršavljenje te preparati za jačanje hrskavice i zglobova koji se troše tijekom vježbanja. Najveći test za nove preparate jest najveći sajam te vrste FIBO u Essenu, koji se održava u travnju svake godine i na kojem se pojavljuju svi koji nešto znače u toj branši.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije