Kad je Atlantic grupa prvih dana lipnja 2005. godine nakon kraćih
pregovora kupila tvrtku Haleko na samom sjeveru Njemačke, mnogi su bili
uvjereni da jedan tako riskantan potez neće donijeti ništa dobro. Što
uopće ima tražiti jedna hrvatska kompanija na tvrdom i konkurentnom
njemačkom tržištu?
I još za to dati 103 milijuna kuna, odnosno 13,9 milijuna eura.
Zauzvrat su dobili tvornicu čije je poslovanje bilo više okrenuto prema
dnu nego prema površini, neumoljive brojke prodaje pokazivale su kako
tržište nije pretjerano sklono proizvodima branda Multipower, a još je
trebalo plaćati režijske troškove skupih poslovnih prostorija u
Hamburgu iz kojih bi se trebali vući potezi koji bi pokazali da kupnja,
doduše poznatog branda, nije bila čisti put u propast.
Danas, godinu i pol nakon preuzimanja Haleka, stvari stoje sasvim
drukčije. Hrvatski menadžeri uspjeli su preporoditi kompaniju,
osmisliti nove proizvode, povećati prodaju i što je najvažnije, potpuno
preokrenuti silazni trend poslovanja... Što je najzanimljivije od
svega, vlasnici Haleka godinama prije bili su Amerikanci. Čisti
američki biznis zajedno s njemačkom ozbiljnošću i radnim navikama došao
je u ruke Hrvatima.
– Činjenica je da je tvrtka Haleko 2005. godine, kad smo je kupili,
poslovnu godinu završila s gubitkom – kaže Zvonimir Brekalo, jedan od
samo dvojice Hrvata koji danas vode kompaniju u Njemačkoj. – No, već
prošle godine uspjeli smo izaći iz gubitaka i negativni su trendovi
potpuno zaustavljeni, a ovogodišnji su planovi iznimno optimistični.
Nismo građevinari...
Kupnjom Cedevite i Neve u kompaniji su se odlučili za tržište zdravlja
i ljepote. Financijske analize uporno su pokazivale da je upravo
sportska prehrana među najbrže rastućim granama u svijetu. Broj fitness
centara rastao je i još raste geometrijskom progresijom najviše na
sjeveru Europe, zatim sve više na jugu i posebice na istoku Europe. A u
njima se sigurno ne pije vino, piva ili žestoka pića. Činjenica je da
je Multipower ime koje gotovo svaki štovatelj zdravog života poznaje te
da se taj brand danas u Skandinaviji prodaje u velikom broju trgovačkih
lanaca jer je razina kulture o toj vrsti proizvoda iznimno visoka.
– Zbog svega toga – kaže Brekalo – mi u stvari nismo kupili neku
tvornicu koja je osamdesetak kilometara udaljena od Hamburga kako bismo
trgovali nekretninama. Nismo građevinari, nismo ni investitori u
zemljišta.
Najveća vrijednost kompanije koju smo kupili prije svega je brand
Multipower, kupci koje smo naslijedili i naši prodavači. Bez toga
praktično i ne – postojimo.
Pa ipak, činjenica je da tvornica postoji, da zapošljava oko 200
Nijemaca i dva Hrvata. Na samom vrhu kompanijske piramide! Kako su
Nijemci nakon odlaska Amerikanaca uopće prihvatili Hrvate i ima li
razlike u odnosima i činjenici da su baš Hrvati, desetljećima poznati
kao gastarbajteri u Njemačkoj, sada vlasnici jedne njemačke kompanije?
– Na neki način – kaže nam Brekalo – ovdje sam prošao istu ili sličnu
priču kao i kad smo kupili Nevu u Hrvatskoj. Čini mi se da je možda
ovdje sve išlo brže i jednostavnije iako i sama razlika od 1500
kilometara od Hrvatske može govoriti drukčije. Onaj prvi
psihološko-integracijski dio prošao je gotovo nevjerojatno dobro. Već
nakon nekoliko mjeseci doživjeli smo da nam ljudi dođu i kažu: Šteta
što nas niste i ranije kupili. Na neki način sam ih i razumio jer prije
našeg dolaska situacija nije bila najbolja.
Danas je na licima Nijemaca zasjao osmijeh. Potpuni preokret prema
izvozu donosi rezultate. Multipower je prešao granice i izvozi se na
tržišta Velike Britanije i Italije, gdje čak postoji vlastita
distribucija, a osim toga, tu su Švedska i Norveška gdje su kriteriji i
standardi zdravoga života najviši na svijetu, pa Rusija, Španjolska,
Austrija i još malo više od trideset zemalja.
Isporuke i u Kinu
– Prve isporuke krenule su nam i u Kinu – otkriva Brekalo. Što to
znači, najbolje znaju oni koji su uspjeli uzeti barem dio tog najvećeg
tržišta u svijetu. I za godinu dana Multipower će opet diktirati
trendove na svjetskom tržištu, uvjeren je u budućnost Brekalo.
Potpuno novi mentalitet, drugi jezik i nova branša dočekali su i Igora
Babića koji je zajedno s Brekalom poslan u Hamburg kako bi u nemogućoj
misiji za mnoge preokrenuo situaciju u Multipoweru.
– Moj prvi dojam bio je da imamo dobar tim ljudi s kojim se može raditi
– kaže Babić. – No, svi su bili neočekivano za mene zatvoreni u neke
svoje kućice, odradili svoj dio posla i odlazili kućama. Sigurno da je
postojao i strah od novih vlasnika. Vjerojatno su se pitali kako je to
uopće moguće da ih nije kupila neka američka ili neka druga svjetska
tvrtka s imenom i prezimenom na tržištu, nego netko tko gotovo i ne
postoji na ekonomskoj karti Europe! S druge strane iznenadio ih je naš
kompanijski stil upravljanja koji podrazumijeva fleksibilnost.
Prije su imali zadatak samo provoditi donesene odluke. Sada bi oni sami
trebali donositi odluke, a mi biti samo supervizori. Dvije su stvari po
meni bile odlučujuće u preokretu odnosa prema nama – kaže Babić. Od
prvog dana glasno i jasno rekli smo im da nismo kupili kompaniju da
bismo je poslije prodali i nešto zaradili, a da bismo to i pokazali,
odveli smo ih na jedan susret u Hrvatsku. Družili smo se na Brijunima.
Tamo su i oni vidjeli da Atlantic grupa nije sitna tvrtka koja se bavi
preprodajom nekretnina, nego moderna kompanija sa znanjem i budućnošću.
Mislim da su bili gotovo šokirani razgovorom s Emilom Tedeschijem,
našim predsjednikom uprave, jer do tada nisu gotovo nikad imali prilike
razgovarati s bivšim američkim vlasnicima.
No, možda je najveći poslovno-financijski impuls koji je dao dodatnu
težinu ulaganju Atlantic grupe u Njemačkoj bio ulazak njemačke
razvojne banke DEG u vlasničku strukturu hrvatske kompanije, u
listopadu prošle godine. Vrijednost ulaganja od jedanaest milijuna
eura, čime je DEG postao suvlasnikom Atlantic grupe s udjelom od 8,24
posto, pokazala je i njemačkim partnerima da je riječ o ozbiljnoj
kompaniji koja ima potporu njemačke banke, jedne od najvećih europskih
razvojnih financijskih institucija.
I zbog svega toga budućnost je iznimno optimistična. Nova tržišta i
novi proizvodi sa strateškim promišljanjem iz Hamburga ujedinili su
njemačke i hrvatske interese i pokazali da Hrvati mogu s uspjehom
upravljati strategijom rada njemačkih radnika daleko na sjeveru
Njemačke.
Suradnja s Fitness company
Velik dio poslova vezan je uz dobru suradnju s multinacionalnom tvrtkom i jednim od dva najveća lanca fitness klubova u svijetu – Fitness company. Iznimno dobro opremljeni, s najvišom kvalitetom usluga, u pravilu su u samom središtu gradova i samo u Njemačkoj imaju više od 80 sjajno uređenih prostora. No osim Njemačke, taj lanac ima klubove u Italiji, Španjolskoj, Engleskoj, Luksemburgu pa čak i u Australiji.
Tajna receptura kapsula za gubitak masnoće
Posljednjih godina Multipower je izgubio dosta na tržištu jer nije imao novih proizvoda pa se sada ubrzano radi upravo na promociji novih linija. Kako bi se taj proces doveo na najvišu moguću razinu, angažiran je Rainer Zirkelbach, stručnjak za fitness i zdravu prehranu, koji je zadužen za lansiranje novih proizvoda ugledne marke. Naravno da se taj proces stvaranja novog imidža drži u najvećoj tajnosti pa se poseban laboratorij nalazi na prvom katu upravne zgrade u Hamburgu. Tamo četiri stručnjaka, na čelu s gospodinom Zirkelbachom, osmišljavaju i rade na recepturama za nove napitke s kojima se kreće u osvajanje tržišta. Iz tog su laboratorija već pristigli novi vafli, kreatinski napitak, kapsule za gubitak masnoće i mršavljenje te preparati za jačanje hrskavice i zglobova koji se troše tijekom vježbanja. Najveći test za nove preparate jest najveći sajam te vrste FIBO u Essenu, koji se održava u travnju svake godine i na kojem se pojavljuju svi koji nešto znače u toj branši.