Ovo je partnerstvo uspješna kombinacija Franckovih stručnih znanja o preferencijama regionalnih potrošača, hrvatske proizvodnje, domaćih sirovina i distribucije te Intersnackova iskustva i kompetencija u snack poslovanju na europskom tržištu. Naše projekcije govore da će novoosnovana kompanija rasti brže od cjelokupnog snack tržišta u regiji, kaže Ivan Artuković, član Uprave Francka za lanac opskrbe, koji je ovih dana dugogodišnju suradnju s njemačkim Intersnackom okrunio strateškom „joint venture" tvrtkom Adria Snack Company d.o.o. Zna li se da je Intersnack vodeći proizvođač grickalica u Europi i vlasnik poznatih brendova Chio, Funny-Frisch, Pom-Bar i Kelly, koji mu godišnje donose oko 2,4 milijarde eura prihoda, a Franck s Čipi Čipsom, Kroki Kroketom i Tip Topom neprikosnoveni hrvatski lider i među vodećima u regiji, reklo bi se da je udruženim kompanijama u kategoriji snacka u budućnosti samo nebo granica. S Ivanom Artukovićem razgovaramo o daljnjim planovima Francka i kćerinskog mu Adria Snacka koji u Hrvatskoj trenutačno u svim asortimanima zauzimaju čak 130 kilometara polica trgovina u maloprodaji.
Zašto se Franck odlučio na zajedničku kompaniju s Intersnackom?
U snacku smo odavno prerasli lokalno tržište i potrebna nam je ekspanzija na nova tržišta kako bismo osigurali daljnji rast. Stoga smo prošle godine pristupili Intersnacku i inicirali pokretanje Adria Snack Company d.o.o., u kojoj Franck drži većinski vlasnički udjel. Zajednički postavljamo čvrste temelje dugoročne strategije koja uključuje konsolidaciju, daljnji razvoj i jače širenje našeg snack poslovanja te, u konačnici, preuzimanje liderske pozicije u snacku na tržištima Adria regije.
Kako ćete to postići?
Imamo konkretne planove nastupa od izgradnje i upravljanja brendovima do obogaćivanja asortimana koji će kreirati najveću vrijednost na polici snacka, veće vidljivosti naših brendova kao i dostupnosti naših proizvoda potrošačima u svim zemljama regije. Poseban naglasak stavljamo na proizvodne i tehnološke inovacije te ulazak u nove kategorije poput "baked" snacka. Zbog toga smo okupili tim iskusnih ljudi, specijaliziranih upravo za snack biznis.
Koja tržišta će pokrivati Adria Snack?
Nova kompanija preuzima upravljanje cjelokupnim snack poslovanjem oba partnera na tržištima u Adria regiji. U prvoj fazi cilj nam je rast tržišta u Hrvatskoj, BiH i Kosovu, a potom i u ostatku regije. U sklopu ovoga partnerstva, Franck od 1. siječnja iduće godine preuzima distribuciju Intersnackovih brendova što znači da će biti odgovoran za distribuciju cjelokupnog portfelja Adria Snack Company d.o.o. za hrvatsko tržište, u BiH će to biti današnji Franckov partner, Franck trgovina, dok će distribuciju za ostala tržišta voditi odabrani partneri.
Što će biti s proizvodnjom u Hrvatskoj?
Proizvodnja našeg asortimana ostaje u zagrebačkom pogonu te u tvornici u Hercegovcu kod Bjelovara gdje spremamo zajedničke investicije u širenje proizvodnih kapaciteta i modernizaciju proizvodnje. Čipi Čips je brend koji se u potpunosti radi od domaćeg krumpira. S kooperantima s područja Bjelovara uspješno surađujemo još od 70-ih godina prošlog stoljeća. Ponosni što smo s čipsom potpuno vertikalno integrirani.
Bojite li se da ćete si u Adria Snacku međusobno konkurirati?
Svaka konkurencija je dobrodošla jer znači moment istine. Potrošač odluku o kupnji snacka, koja je impulsna, donosi u nekoliko sekundi, brzo kupuje i ide dalje, zato je bitno da je proizvod na polici na pravom mjestu, da potrošač raste s tim brendom od malih nogu... Chio će imati jasnu strategiju u višem cjenovnom razredu, Čipi Čips u srednjem, a u nižem će biti privatne robne marke koje su veliki udio u kategoriji snacka. Svaki naš proizvod bit će orijentiran na određenu skupinu potrošača. Čipi Čips je tako „lokalni heroj", kako smo to pokazali i s kampanjom "CROmpiri", za koju smo dobili i Effie nagradu. Regionalnu priču s domaćim okusima poput kulena i pršuta razvijamo i dalje, dok s Chiom imamo drugu strategiju.
Kakvi su trenutačni udjeli Francka i Intersnacka u Hrvatskoj?
U Hrvatskoj Adria Snack Company sa svojim brendovima količinski i vrijednosno drži 23% ukupnog tržišta snacka te gotovo 45% tržišta čipsa, a ako u obzir uzmemo i proizvodnju privatnih marki više od 60% po čemu smo uvjerljivi lider. Čipi Čips količinski i vrijednosno je uvjerljivo najjači brend čipsa na tržištu, a uzevši u obzir sve naše brendove u čipsu, vrijednosno daleko nadmašujemo ukupnu realizaciju čipsa svih privatnih marki kao najzastupljenijeg segmenta u ovoj kategoriji na tržištu. Unatoč značajnoj dinamici na tržištu i vrlo aktivnoj konkurenciji u čipsu, u trećem kvartalu ove godine s Čipi Čipsom smo zabilježili porast i najveći tržišni udio unatrag nekoliko godina – volumno 26%, a vrijednosno 29%.
Primjećuje se da posljednjih godina, unatoč gospodarskoj krizi, u Francku pušu novi, inovativni vjetrovi? Što se događa?
Pozitivni pomaci vide se u svakom od naših poslovnih područja. Uz snack, fokus našeg plana su topli napitci, te odlučan pristup u poslovanju kojim ćemo osigurati značajan iskorak i daljnji razvoj u ovome segmentu. U kategoriji kava i čajeva u zadnjih nekoliko godina intenzivirali smo aktivnosti na izvoznim tržištima regije. Prostor za napredovanje i razvoj apsolutno vidimo u regionalizaciji poslovanja, kako u kategoriji snacka, tako i u kategoriji toplih napitaka.
Puno se i ulagalo...
U ovoj godini završen je investicijski ciklus u vrijednosti od 40 milijuna kuna, veliki dio u modernizaciju, robotizaciju i dizanje proizvodne učinkovitosti. Riječ je o rekonstrukciji pogona čajeva čime u budućnosti osiguravamo maksimalnu konkurentnost. S ovim ulaganjem, Franck je dobio najmoderniji i tehnološki najnapredniji pogon za proizvodnju čajeva u ovome dijelu Europe. Uložili smo i u dodatnu automatizaciju u pogonu kave čime smo još podigli ljestvicu proizvodne izvrsnosti, a radimo i na uvođenju halal, košer te IFS certifikata.
Kolike tržišne udjele držite u Hrvatskoj s kavama i čajevima?
U kategoriji mljevene kave lider smo vrijednosno sa 63%, u segmentu cappuccina držimo 50%. U instantima smo na 15% vrijednosnog udjela, dok u čaju predvodimo tržište sa 54%. Ipak, potrošnja per capita, i snacka, i kave u nas nešto manja od prosjeka EU.
Kako vidite Franck za 5-10 godina?
Vidim ga kao fleksibilnu, efikasnu, fokusiranu kompaniju u svim svojim kategorijama. Mi nemamo problema s identitetom, znamo tko smo, što smo i kamo idemo. S jedne strane bit ćemo lider u toplim napicima kroz retail te u HoReCa kanalu gdje smo prisutni s velikim iskustvom i ulaganjima, a s druge strane u snackovima kroz Adria Snack Company. Naša glavna odrednica je kvaliteta, to je ono što potrošač hoće i tu se ne smiju raditi kompromisi.
>> Franck partner „Coffee & Climate“ za održivost svjetske proizvodnje kave
>> Franck postao punopravni član International Coffee Partnersa
Franck.. zelim vam uspjeh, ali kvaliteta cipsa I kave vam je drasticno pala zadnje vrijeme. Prije sam kupovala iskljucivo vas cips, pogotovo od paprike, a sad ga najradije izbjegnem jer je premastan i bezokusan.