Tržište kurirskih usluga sve je dinamičnije zbog digitalizacije. O poziciji Hrvatske pošte te planovima, Poslovni dnevnik razgovarao je s Ivanom Čulom, predsjednikom uprave HP-a koji je ovih dana dobio drugi mandat na čelu tvrtke.
Na što ste iz prvog mandata najviše ponosni?
Zbog uspješno realizirane strategije, Hrvatska pošta u 2022., bitno je drukčija tvrtka nego prije nekoliko godina. Zahvaljujući promjenama poslovanje je podignuto na novu razinu i zbog toga s ponosom mogu reći da je danas Hrvatska pošta jedan od najuspješnijih poštanskih operatora u regiji te najvažnija logistička tvrtka u Hrvatskoj.
Nastavit ćemo sa zelenom tranzicijom koju ćemo maksimalno proširiti na sve segmente poslovanja u kojima je to moguće. Uz Finsku poštu jedina smo pošta koja je potpisnica inicijative Climate Pledge, međunarodne zajednice tvrtki i organizacija koju su 2019. osnovale tvrtke Amazon i Global Optimism. Cilj je jasan i ambiciozan – posvećivanje postizanju nulte stope emisije ugljika do 2040. – deset godina prije cilja postavljenog Pariškim sporazumom. To planiramo postići širenjem zelenog voznog parka koji trenutno broji više od 200 vozila. Ove godine nabavit ćemo još 150 električnih vozila i postaviti 90 punionica za električna vozila, a korisnike ćemo nastaviti poticati na korištenje paketomata, našeg novog i zelenog dostavnog kanala.
Koliko je digitalizacija promijenila poštanske i kurirske usluge?
Velik dio naših usluga digitaliziran je i to nastavljamo razvijati. Istaknuo bih projekt eDelivery kojim je razvijeno i uvedeno rješenje za elektroničku dostavu preporučenih pošiljaka. Kako bi realizirali taj projekt, prošli smo kroz iznimno zahtjevan postupak certifikacije i stvorili smo tehničke i procesne uvjete u skladu s uredbom eDIAS Europske unije. Omogućili smo digitalno plaćanje na dostavi i u poštanskim uredima, pripremili smo nove platforme, a sada se pripremamo za uvođenje eura.
Zakoračili smo i u nove i popularne tehnološke trendove poput blockchain tehnologije i kriptovaluta. Naša tri izdanja kriptomarke pokazuju da smo u tijeku s trendovima, a u poštanskim uredima možete kupiti ili prodati kriptovalute. Radimo to kako bi zadovoljili potrebe digitaliziranih korisnika kojih će u budućnosti biti sve više i koji će zahtijevati jednostavno i digitalno rješenje za većinu ponuđenih usluga. Sa svime što smo dosad postigli u digitalizaciji stvorili smo kvalitetan temelj za razvoj i ulaganja kako bi Pošta postala i ostala lider na tržištu.
Sve je raširenija i automatizacija - paketomati i sl. Je li to budućnost?
Automatizacija je za mene drugi naziv za 'jednostavnost' i na nju ne gledam kao na isključivu budućnost, nego kao dio budućnosti. Uzmite za primjer naše paketomate. Kroz automatizaciju i digitalizaciju naš novi dostavni kanal maksimalno smo prilagodili korisniku koji svoj paket može preuzeti ili poslati u bilo koje doba dana ili noći, svih sedam dana u tjednu. Korisnik pakete za vrijeme transporta može i preusmjeravati na paketomat ili neku drugu lokaciju koja mu više odgovara. Kroz automatizaciju i novu tehnologiju značajno smo proširili kapacitete i zahvaljujući tome spremno smo dočekali veliki rast paketnog poslovanja na kojeg je najviše utjecala pandemija. Tehnologija ne zamjenjuje radnike, nego im služi kao alat u ostvarivanju ciljeva i povezivanju svih krajeva Hrvatske.
Planirate li uskoro i primjenu dronova u poslovanju?
Dronovi su još jedna u nizu tehnologija koje smo testirali u smislu provjere potencijala za buduće poslovanje. Početkom 2020. godine uspješno smo obavili prvu dostavu dronom od zadarske luke Gaženica do otoka Ugljana. Od tada do danas, brojni su poštanski operatori testirali dostavu dronovima, a neki su čak u ograničenim okvirima počeli koristiti dronove za komercijalnu dostavu. Ne vidim masovnu primjenu dronova za dostavu u bliskoj budućnosti u Hrvatskoj, ako govorimo o B2C dostavi. Eventualno postoji mogućnost za ograničenu primjenu dronova u našim procesima transporta pošiljaka. No, to ne znači da ne pripremamo temelje za razvoj alternativnih načina dostave.
Trenutno smo fokusirani na razvoj programa obuke za kontrolore dronova. Već dvije godine sudjelujemo u projektu "FlyVETUp!" za razvoj kurikuluma za operatere dronova. Naši partneri u projektu su Zrakoplovna i tehnička škola Rudolfa Perišina iz Velike Gorice, Grčka i Ciparska pošta, te tvrtke Dronint, AKME i BK Consult.
Jedna ste od rijetkih javnih tvrtki koja ima model varijabilnih plaća.
Radnici su naša najveća snaga i s korisnicima glavni su fokus svih promjena u tvrtki. Naši su ljudi konkurentni na tržištu rada i kao poslodavac moramo biti konkurentni. Jako dobro znamo da je zadovoljan radnik put do zadovoljnog korisnika. Gradimo što bolju radnu atmosferu i radnike nagrađujemo kad god je to moguće kako bi njihova učinkovitost bila nagrađena. Za radnike na operativnim radnim mjestima prije tri godine uveden je varijabilni dio plaće – onaj koji svaki radnik za sebe dodatno zaradi.
Osim varijabilnog dodatka, svim radnicima Hrvatske pošte isplaćuje se i nagrada za radni učinak. Provodimo godišnje ocjenjivanje radnika te onima koji su ocijenjeni s 3, 4 ili 5 uplaćujemo nagradu u Pošta zatvoreni dobrovoljni mirovinski fond ili na tekući račun, sukladno njihovu izboru. Sredinom svibnja radnicima je isplaćeno ukupno 15,5 milijuna kuna nagrada za radni učinak u 2021. Stalno se osmišljavaju i nove pogodnosti prema financijskim mogućnostima tvrtke, a plaće za 8000 radnika ove će godine narasti za 20%. Mnogi radnici ističu upravo varijabilni dodatak kao jednu od najvećih motivacija. Moji kolege iz europskih zemalja zainteresirani su za naše rješenje bonusa za operativna radna mjesta, a to pokazuje da idemo u dobrom smjeru.
Kako se nosite sa stalnim zahtjevima za profitabilnošću?
Svake godine doprinosimo 500 milijuna kuna razvoju hrvatskog gospodarstva. Naša neto dobit prošle je godine iznosila 48,6 milijuna kuna, a istovremeno smo izdvojili 125 milijuna kuna za nagrade zaposlenicima. To je utjecalo na povećanje rashoda, no bilo je ključno za zadržavanje postojećih i privlačenje novih radnika na operativnim poslovima. EBITDA marža od 10,1% nas također svrstava među uspješnije europske poštanske operatore.
Pošte velikih zemalja imaju dio svojih komercijalnih operacija i na međunarodnom tržištu. Kakva je tu pozicija HP-a?
Kroz investicije u novu infrastrukturu i kapacitete stvorili smo temelj za širenje poslovanja. Surađujemo s velikim domaćim i stranim brendovima i e-trgovinama poput Zalanda i About You. Izgradnja novog sortirnog centra omogućila nam je suradnju s Amazonom za kojeg smo razvili platformu za dostavu pošiljaka od Slovenije do Cipra i možemo odraditi cijelu uslugu, od međugradskog transporta (middle mile) i krajnje dostave (last mile) do fakturiranja, a nudimo i cjelokupnu informatičku podršku. Krajnju dostavu radimo u Hrvatskoj, a korisnici time dobivaju bolju dostupnost artikala i brže rokove dostave. Cilj nam je dodatno učvrstiti našu poziciju u ovom dijelu Europe.