Potrošačkih 360

Kupci u krizi mjesečno idu u četiri trgovačka lanca, prije u dva

konzum
VL FOTO
28.10.2010.
u 09:00

Ante Todorić: Globalizacija retaila je nemoguća. On će i dalje ostati lokalan - samo je pitanje u čijem vlasništvu i u kojem formatu.

Novi je potrošač racionalan, nepovjerljiv i štedi na hrani i piću. Na njegove odluke o kupnji najviše utječu niska cijena i akcija, tako da se trgovačkim robnim markama koje se sada već zovu "retail brandovi" – i u RH čine 16 posto vrijednosnog udjela u maloprodaji – daje sve veće značenje, pa i kompanije u njega sve više ulažu i puno se na njega oslanjaju – kazao je Ante Todorić, izvršni potpredsjednik za maloprodaju Agrokora, na panelu Potrošačkih 360 i trendovima u maloprodaji u sklopu EBRD-ove i Infoarenine konferencije Food, Drinks & Retail 2010. Makroekonomski faktori u regiji pokazuju da je projicirani pad BDP-a u ovoj godini za Hrvatsku 1,6%, dok Srbija i BiH istodobno imaju rast od 1,7, odnosno 1%.

RH najslabija u regiji

– Najgore je prošlo, no izlazak iz recesije u regiji ne predviđa se do 2011. Turska je vodeća u pogledu oporavka uz očekivani rast BDP-a od 5,6% u ovoj i 5,2% u 2011. Oporavak slijedi i u Slovačkoj, Rusiji i Ukrajini, dok Hrvatska tek 2011. očekuje rast 1,6% (najslabiji u regiji), a Srbija 2,2% – istaknuo je Todorić, napomenuvši kako u osobnoj potrošnji građana RH hrana i piće sudjeluju s čak 32,1%.

U Srbiji je to čak 46%, a u zapadnoeuropskim zemljama poput Velike Britanije ili Njemačke samo 9,7, odnosno 11,22%. EU prosjek je 13,1%. Hrvatski potrošač puno je oprezniji i puno više promišlja o kupnji. Europski indeks povjerenja potrošača je 78, a hrvatski 48, što nas stavlja na začelje tablice, a da su kupci i sve manje lojalni i više štede, potvrđuje i istraživanje kako mjesečno idu u četiri, a prije krize u dva različita trgovačka lanca, dok je većini hrvatskih kupaca (56%) važno da je proizvod koji kupuju proizveden u RH.

Retail ostaje lokalan

Ipak, kupuju velika ekonomična pakiranja, na akcijama i u jeftinijim trgovačkim lancima, tako da RH čeka daljnji razvoj diskontnih formata prema tržišnom udjelu od 20%, kao i u EU. No, Sparu Croatia, ustvrdio je njegov čelnik Helmut Fenzl, nije u interesu da ide njihovim stopama. U RH je trenutačno 90% preostalog tržišta na koje se mogu orijentirati i dovoljno su jaki da konkurenciju Lidla uopće nisu osjetili, kazao je Fenzl. No, u hrvatskoj maloprodaji, gdje je velika konkurencija sedam velikih retailera, neizbježna je daljnja koncentracija i okrupnjavanje preuzimanjima, a vjerojatno i kapitalnim povezivanjima. Pritom će, slažu se i drugi vodeći trgovci regije, opstati samo oni koji se budu prilagodili zahtjevnim i dinamičnim tržišnim kretanjima.

– Globalizacija retaila je nemoguća. On će i dalje ostati lokalan – što potvrđuju i vodeći maloprodajni lanci poput Tesca, Carefourra ili Walmarta, koji u određenoj zemlji drže i 70 posto udjela, a na globalnom tržištu samo 1-4 posto. Samo je pitanje u čijem vlasništvu i u kojem formatu – tvrdi Todorić. Kako bilo, kupci su u krizi dodatno evoluirali i više se nikada neće vratiti starim navikama. Na trgovcima je pak da im se što brže prilagođavaju, pri čemu su inovacije poput mobilnog šopinga, 2D plaćanja računa, drive-ina i internetske kupnje, self-check-outa... i te kako na cijeni.

Komentara 9

BR
bronhy
10:00 28.10.2010.

točan članak do bola! Idem u dva trgovačka lanca, i to HOFER i LIDL, ali u Sloveniji! ne mogu više financijski podnijeti \"kupujmo Hrvatsko\", jer mjesečno uštedim 250€!

OV
ovett
11:42 28.10.2010.

mikrogrizzly! malo si se prešao. Naime plaće u Konzumu i Lidlu nikako nisu iste - u Konzumu blagajnica ima oko 3200kn a u Lidlu 5000kn. Idi malo pa provjeri ako mi ne vjeruješ na riječ. Pozdrav

DU
Deleted user
09:47 28.10.2010.

U svim analizama maloprodajnog sektora se uvijek ispušta segment usluge. Preciznije rečeno, Konzum koji je po zadnjem istraživanju najskuplji maloprodajni lanac u Hrvatskoj ima nerijetko neuredne markete gdje je razvidno da nije bilo \"generalke\" u pospremanju mjesecima. Također imaju jako pričljive i šlampave blagajnice, a pravilo je da dok s jednim kupcem imaju spiku - onaj drugi u redu iza njega gubi vrijeme. Sumarno, znaju naplatiti (najviše marže), ali što se tiče angažiranja radne snage i brzine - e tu su loši. Posebice s nevjerojatnom žustrinom s kojom recimo u Lidl marketima blagajnice/blagajnici provlače artikle kroz blagajne. A po plaćama su tu negdje i Konzum i Lidl što se tiče osoblja na blagajnama. Također, imate fenomen u gotovo svim radnjama da osoblje ima prioritet kad se radi o kretanju trgovinom. Čak i DM, kao uvjerljivo najskuplji drogerijski lanac koji ima i daje najviše plaće uposlenim, ne poštuje kupca. Uvijek je nekakvo slaganje na policama u tijeku i vi, kao kupac, bukvalno morate moliti pogledom trgovce koji su tamo na slaganju robe da prođete kolicima ili da maknu kartonske kutije. Kad trgovac krene prema polici, uopće ne \"šljivi\" kupca i njegovu putanju. To su do nevjerojatne okrutnosti razvili u Metro (inače u biti veleprodajni lanac) gdje ganjaju kupce viljuškarima jer kad prodavač \"uzjaše\" viljuškar i krene distribuirati palete, očekuje da se kupci ponašaju kao pješaci u prometu i \"mičiiii\". Ali zato je cijeli Metro izlijepljen slikama vrlih prodavača i šefova odjela pa imate apsurd - da oni o svom osoblju imaju doista visoko mišljenje i smatraju da ih kupac može zazvati u svakom trenutku (iako ih nikad nema na odjelima!), ali zato ti isti prodavači na viljuškarima gaze kupce bez milosti i svi hodnici puni ostavljenih paleta. Zaključno, umjesto te klasike o internim brandovima - dajte se jednom pozabavite osobljem i uslugom, od urednosti robe na policama do odnosa prema kupcu tijekom kupovine i brzine usluge na blagajnama...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije