Tijekom trećeg i posljednjeg dana informatičke konferencije Startup Live Zagreb u prostorijama VERN-a održana je panel-rasprava \"Investors & Startups\". Na jučerašnjem panelu na temu odnosa medija i startupa bilo je spomena i o problemima s kojima se kompanije u razvoju susreću u potragama za investicijama, a današnji je panel bio posvećen upravo temi pronalaska investitora.
Jure Mikuž, direktor i partner u venture capital tvrtki RSG Capital, rekao je da je 2007. godine, kada su počinjali, u Sloveniji bila potpuno drugačija situacija u usporedbi s današnjom. Tada, naime, nisu imali toliko uzora i uspješnih poduzetnika kao danas.
- Mislim da je ključno imati vitalan eko-sustav. To je ono što mlade potiče na gradnju vlastitih tvrtki - rekao je Mikuž, dodavši kako se Slovenija, Hrvatska i cijela regija ne mogu uspoređivati s SAD-om.
Monty Metzger, glavni izvršni direktor inovacijske agencije Ahead of Time, rekao je kako u svijetu postoji nekoliko žarišta koja kao magnet privlače novac, kapital i talent.
U Europi nema žarišta
- U Europi nema veze gdje pokrećete kompaniju, u Londonu, u Zagrebu... Ovdje ne vidim puno žarišta. Berlin je trenutno atraktivan, ali što se tiče novca još se ne može uspoređivati s Tel Avivom ili Silicijskom dolinom - rekao je Metzger, koji smatra da ulagači u Europi nisu dovoljno hrabri.
- U Europi nema dovoljno ljudi koji ispisuju čekove. Ljudi se još uvijek boje neuspjeha - složio se Saša Cvetojević, član CRANE-a i suosnivač Zagrebačkog inkubatora poduzetništva (ZIP), dodavši kako je problem što je za mnoge poduzetništvo još uvijek usputni posao.
- Nitko neće ulagati u vas ako ne skočite na glavu u provaliju - naglasio je. Ipak, dodao je, situacija u Hrvatskoj mijenja se nabolje, iako je sustav još uvijek prespor.
- Bolje je nego prije, ali još uvijek daleko od Zapadne Europe i SAD-a - rekao je Cvetojević.
Dilyan Dimitrov, jedan od osnivača investicijskog fonda Eleven Startup Accelerator iz Bugarske, rekao je kako su mentalitet i loša kultura rada veći problem od straha od neuspjeha. Naglasio je kako poduzetnici moraju izazivati ulagače.
- Tražite ulagača koji vam može dati druge vrijednosti osim novca. Pronaći novac nije tako teško - rekao je Dimitrov.
Važnije od novca
Metzger je naglasio važnost mentorstva.
- Mislim da je ključno dobiti neke savjetnike, bilo kroz akceleratore ili poslovne anđele, koji vas pomažu, prime za ruku i predstavljaju vas s ulagačima - rekao je Metzger. Cvetojević je rekao kako se startupi ne trebaju usredotočiti samo na novac.
- Uzimanje novca nije konačan cilj. Ključno je izgraditi proizvod i onda će novac početi dolaziti, bilo od kupaca, bilo od ulagača - rekao je Cvetojević, koji je naglasio kako SAD nije jedino tržište te kako je za širenje važno usredotočiti se i na druga tržišta.
- Važno je izgraditi održivu tvrtku koja može preživjeti bez ulagača. Oni vam oduzimaju više vremena nego što očekujete - naglasio je Metzger, dok je Mikuž je rekao kako startupi ne bi trebali tražiti pomoć ulagača kada su im džepovi prazni jer im je tada teže pregovarati i obično uzmu prvu ponudu.
Denis Smolar, Styrijin menadžer za spajanje i preuzimanje za područje Središnje i Istočne Europe, objasnio je kakvi se projekti traže u njegovoj tvrtki.
- Tražimo projekte u kojima možemo dodati vrijednost, koje možemo jako brzo dovesti na višu razinu. Ne zanima nas ako ako imate projekt koji će biti financijski uspješan u SAD-u jer mi tome ne možemo dodati vrijednosti. Uvijek tražimo odličan tim - rekao je Smolar, dodajući kako novinski posao ima budućnost koja neće biti veličanstvena, ali će se nastaviti.
Sudionici su se složili kako je dobar \"pitch\" jako važan za privlačenje ulagača.
- Ako samo stojite i ne vjerujete u ono što izgovarate, nećete uspjeti - rekao je Metzger.