ŠTO NAKON OTKAZA

Mnoge tvrtke u otkaznom roku pomažu radnicima da se snađu na tržištu rada

31.01.2009.
u 12:29

Neke domaće tvrtke imaju već dugogodišnje iskustvo u zbrinjavanju radnika, a upravo bi njihovo iskustvo moglo dobro doći tvrtkama koje su ove godine zbog krize prisiljene na taj potez. Psihološka pomoć radnicima u otkaznom roku, dobra komunikacija uprave i sindikata ili suradnja s HZZ-om ili obrazovnim institucijama neki su od primjera koji mogu ublažiti ne baš lijepu riječ – otkaz.

Pripajanje Slavonske banke Hypo Alpe Adria banci dovodi do uvođenja nove informacijske tehnologije te gašenja dvostrukih funkcija koje sada postoje u obje banke, a što onda podrazumijeva i višak radnika.

– U obje banke trenutačno radi preko 1800 zaposlenika, a kao višak procjenjuje se njih 200, od čega se veći dio odnosi na Slavonsku banku. Zaposlenicima Slavonske banke koji su izrazili želju za radom i preseljenjem u Zagreb banka je osigurala smještaj za razdoblje od šest mjeseci – kaže Tadija Vrdoljak, savjetnik uprave HAAB-a i dodaje da su sa sindikatima obavljeni inicijalni razgovori u vezi s Programom zbrinjavanja, a slijede razgovori sa zaposlenicima. Otpremnina koju će dobiti zaposlenici je 7400 kuna neto po godini staža kod poslodavca, uz četverogodišnju stipendiju za najviše dvoje djece zaposlenika. Za cjelokupni Program zbrinjavanja osigurali smo 32 milijuna kuna.

Marko Ranilović, direktor sektora ljudskih potencijala u Podravci, kaže da zbrinjavanje ljudi u njihovoj kompaniji nije novina, a razlog tomu je restrukturiranje i izlazak nekih dijelova tvrtke koji se sada outsorsiraju.

– Radnike smo doškolovali za radna mjesta koja su nam potrebna. Zbrinjavanje je bilo dobrovoljno uz otpremnine, ali tek kada osoba nije prihvatila ponudu za drugu poziciju, koja je zahtijevala i obuku. U prošloj godini imali smo određene programe zbrinjavanja.

A kada nam se javila potreba za novim ljudima, angažirali smo agenciju za privremeno zapošljavanje što nam je davalo vremena da svoje ljude pripremimo i obučimo. U sljedećem razdoblju s tim procesom nastavljamo, a oni koji ne prihvate daljnje školovanje, odnosno promjenu posla, dobit će otpremninu, što većina njih radije i prihvaća – kaže Ranilović i dodaje da se zaposlenike obavještava o namjerama poslodavca u toj godini, tako da nisu iznenađeni, a i tada im ostavljamo vremena, oko mjesec dana, da donesu odluku.

Psihološka podrška
– U zadnje tri godine programe zbrinjavanja u HT-u prošlo je oko 1200 radnika. Naša je prosječna otpremnina oko 320 tisuća kuna, ali smo pokraj stimulativnih otpremnina radnicima htjeli dodatno ponuditi pomoć u pripremi transfera za otvoreno tržište rada, a što je posebno važno za one radnike koji su cijeli radni vijek proveli u kompaniji i nisu imali kontakt s tržištem rada.

Početkom 2007. godine pokrenuli smo program pod nazivom Podrška Plus. Tim od pet ljudi radi na tome da radnicima pruži podršku prilikom izlaska na tržište rada – kaže Moira Homan, direktorica sektora za upravljanje odnosima s radnicima u HT-u, te dodaje da iako nisu agencija i ne mogu posredovati u zapošljavanju, radnicima žele olakšati transfer psihološkom podrškom i olakšati njihovo otvaranje prema tržištu.

Pa im se pomaže u, primjerice, pisanju životopisa, molbi za posao, obavljaju se s njima pripreme za intervju, prema potrebi pišu im se preporuke itd. Takav rad traje i do šest mjeseci nakon što je radnik otišao iz kompanije. No ako se javi i godinu dana kasnije, izaći ćemo mu u susret.

Nakon poticajnih otpremnina, pa ne baš uspješnog pokušaja pronalaska posla višku radnika izvan tvrtke, Hrvatske željeznice tek su nakon podjele na četiri društva i krovni Holding imale više uspjeha u zbrinjavanju radnika.

– Višak radnika dobrovoljno se rasporedio u Željeznički fond, a ako se ukazala potreba za novim radnicima, oni su se opet zapošljavali u matično i ovisna društva – kaže Josip Stanković, član uprave, te dodaje da radnici raspoređeni u Željeznički fond imaju tri godine osiguranu zaštitu od dobivanja otkaza, ne rade, ali dobivaju plaću prema cijeni  sata rada iz Ugovora o radu umanjenu za sve dodatke.

Vitomir Begović, predstojnik Vladina ureda za socijalno partnerstvo, kaže da navedeni primjeri odudaraju od klasike a da iz prakse zna da se u većini slučajeva uglavnom sve svodi na jednostavan “mamac“ – stimulativnu otpremninu i dobrovoljni pristup.

No smatra da je pravodobnom suradnjom sa širom društvenom zajednicom, a posebno s lokalnim strukturama, moguće preventivnim aktivnostima smanjiti rizik klasičnog otpuštanja radnika jer mnoge lokalne jedinice imaju određene resurse, tehnološke parkove, poduzetničke centre i inkubatore, što uz određena poticajna sredstva u okviru ministarstava i sredstva otpremnina može biti dobra osnova za otvaranja novog posla.

– Jednom prilikom okupio sam otpuštene radnike jedne tvrtke, koji su dobivenu otpremninu uložili u osnivanje obrta, dodatnu edukaciju i tržišnu konkurentnost i započeli novi posao, sada kao vlasnici obrta a istovremeno i radnici – kaže Begović te dodaje da je uspostavljen kontakt s Tehnološkim parkom te je dogovoreno da otpuštenim radnicima pruže pomoć u daljnjem usmjeravanju.

No bio je i slučaj kada smo pokušali naći alternativu za višak radnika u jednoj željezari. Primjera radi, jedna u nizu mogućnosti bio je ekološki uzgoj puževa. Za tim prozvodom vlada izuzetan interes na stranim tržištima a uz mala ulaganja moguć je brz povrat uloženog. No nažalost, reakcije potencijalnih korisnika programa bile su bez razloga negativne.

Suradnja uprave i sindikata
– Ljudi rijetko otpremnine usmjeravaju u vlastito usavršavanje ili prekvalifikaciju, a iznos od 20 do 30 tisuća kuna, koji je često tek manji dio otpremnine, i više je nego dovoljan za ulaganje u prekvalifikaciju i osobno obrazovanje, koje bitno poboljšava zaposlivost pojedinca – kaže Hrvoje Balen, član uprave Algebre.

– Osim što kod nas tvrtke školuju svoje zaposlenike, imamo i vrlo kvalitetnu suradnju s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje, kroz koju školujemo nezaposlene ljude za zanimanja u informatici ili pak stjecanje informatičkih vještina nužnih za zapošljavanje – kaže Balen te dodaje da oni školuju ljude za zanimanja izrazito potrebna tržištu rada, pa su i rezultati dobri. – U pojedinim programima postižemo i preko 70% zapošljavanja već u prvih šest mjeseci nakon edukacije.

– Kao posljedica restrukturiranja, u evidenciji HZZ-a pretežno završavaju osobe koje su teško zaposlive. Riječ je o osobama koje su iz starije dobne skupine, nefleksibilne, teško prihvaćaju promjene i obrazovanje ili dolaze iz suficitarnih zanimanja. Važno da se s tim osobama radi još dok su u tvrtki, u otkaznom roku. Jer što su osobe dulje na zavodu, teže se vraćaju na tržište rada.

I za to se koristimo različitim instrumentima – informiranjem o potrebama na tržištu rada, savjetovanjem za traženje novog posla, grupnim savjetovanjem za pisanje životopisa i predstavljanje poslodavcima. No radnici još uvijek nerado ulaze u programe koji im se nude – kaže Kristina Alerić iz HZZ-a te napominje da u zavodu kroz program financiranja zapošljavanja imaju mogućnost sufinanciranja zapošljavanja u drugim tvrtkama.

– No time nismo potpuno zadovoljni jer su radnici fokusiraniji na zadržavanje sadašnjeg posla ili na otpremnine, a osobe  koje su bliže mirovini odlučuju čekati mirovinu u evidenciji nezaposlenih i nemaju motivaciju za novo zapošljavanje. Tomislav Čorak, konzultant A. T. Kearneya, kaže da je prilikom zbrinjavanja viška zaposlenika ključna suradnja uprave i sindikata, odnosno da uprava kvalitetno iskomunicira potrebu za smanjivanjem broja zaposlenika. Ta je komunikacija bitna zbog ljudi koji ostaju u tvrtki, da znaju da budućnosti za tvrtku ima, a za one koji izlaze da znaju da imaju mogućnosti naći novi posao.

– Gledaju li se globalno podaci o višku radnika, vidi se da je pretežno riječ o NKV ili KV radnicima. Kada se to usporedi s godišnjim zahtjevima za izdavanje dozvola za zapošljavanje stranaca u RH, može se reći da bismo te viškove  mogli ‘vratiti’ u naše gospodarstvo i još bi radnika nedostajalo – kaže Begović i zato smatra bitnim raditi na dugoročnijim planovima u tvrtkama, kako bi se što ranije moglo znati koja tvrtka planira otpuštanje i o kojim se profilima radnika radi, što bi omogućilo pravodobnu pripremu određenih programa edukacije, osposobljavanja, usavršavanja...


Zaključci

Vitomir Begović: Potrebna je edukacija o realnim i mogućim alternativama zapošljavanja, ali i psihološka pomoć u vrijeme stresa izazvanog gubitkom posla.
Hrvoje Balen: Ne treba očekivati da će država snositi trošak obrazovanja svih kadrova, ali mora osigurati potporu za ulaganje u cjeloživotno obrazovanje.
Kristina Alerić: Starije osobe i one nižeg obrazovanja teže se snalaze na tržištu te bi s njima trebalo više raditi, već u otkaznom roku.
Tomislav Čorak: Poduzeća koja imaju dobru normizaciju poslova svih zaposlenika mogu brže reagirati na promjenu.
Moira Homan: Tim od pet ljudi pruža radnicima podršku prilikom izlaska na tržište rada. Želimo im olakšati transfer psihološkom podrškom.
Tadija Vrdoljak: Sindikate smo obavijestili o principima i uvjetima zbrinjavanja, a intenzivnija komunikacija tek slijedi.
Marko Ranilović: Višku radnika prvo se nudi posao u kompaniji za koji se trebaju obučiti, no ako to ne prihvate, nudi im se otpremnina.
Josip Stanković: U Željezničkom fondu raspoređeno je 95 radnika, od čega je 30% privremeno zaposleno u našim matičnim i ovisnim društvima HŽ-a.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije