Prognoze kretanja cijene zlata u posljednjih su godinu dana vrlo kontroverzne; dok jedni tvrde da prebrođivanjem krize u većini gospodarstava zlato dolazi u drugi plan i dugoročno mu vrijednost pada, drugi više nego hrabro najavljuju nove uzlete i povijesne rekorde. Makrokretanja cijene zlata briga su profesionalnih ulagača, no dok u "dealovima" visoke vrijednosti nema mjesta pogreškama, trgovina na malo trpi i sitne investicijske promašaje, a pločica od nekoliko grama nikako se ne može nazvati ulagačkim fijaskom.
Svjedoči to i promet na prodajnim mjestima Zlatarne Celje u kojima se otprije oko dva tjedna nudi i investicijsko zlato u konkretnom, opipljivu obliku, kao i zlatne pločice. Protekli su vikend morali naručivati dodatne količine pločica, čemu je doprinijela i činjenica da je to bio vikend prvih pričesti i krizmi u kojem obitelj i prijatelji obično daruju uspomene trajnije vrijednosti. S obzirom na to da prodaju i sasvim male pločice koje se nikako ne bi mogle nazvati polugama, od jedan, dva ili pet grama, prodaja im ide odlično. I dok male pločice nisu nedostupne cijenom, one od 100, 500 ili 1000 grama ipak su za kupce dubljeg džepa.
Bijeg iz banaka i štedionica
No, i bez sezone pričesti i krizmi, prodaja zlata u Hrvatskoj sve bolje ide. Naročito kad je posrijedi bogatiji sloj građana s visokim ušteđevinama u banci.
– Rast prodaje povezan je s najavom poreza na kamate, kupci ne žele da im imovina gubi vrijednost, plaše se. Nama to ide u prilog, došlo nam je i dosta bivših štediša stambenih štedionica. Sve ih je više i ulažu sve veće iznose – kaže Danijela Nevistić, direktorica tvrtke Protected usluge, dijela austrijske tvrtke Protected Noble Metals GmbH, iz grupacije međunarodnog dobavljača plemenitih metala.
Prometi, otkriva, stalno rastu, a prosječan iznos ulaganja je 10 tisuća eura po osobi. Ulažu dugoročno, najčešće na sedam godina, ali često i produljuju rok ulaganja, nakon što im je tvrtka odlučila za ulaganje dulje od 12 godina vratiti iznos naplaćen za posredničke usluge i naknade.
Informirani kupci
– Očekujemo još bolje rezultate u budućnosti, posebno kad kupci shvate da ulaganje u zlato ne nosi prinos, nego samom zlatu raste vrijednost. Uvijek je likvidno i naplata je brza – reklamira svoj proizvod D. Nevistić.
No, iznenađuje je koliko su kupci sve bolje informirani o cijenama i trendovima, nekad su bolje obaviješteni od nje.
– Dosta se traže i zlatni novčići, imamo i dosta kupaca među bankarima koji očito sve više vjeruju opipljivom ulaganju nego štednji u svojim bankama – tvrdi "zlatna" posrednica.
Njihovi su investitori malo krupnije "ribe", a kad im se obrate kupci koji traže pločice od jedan, dva ili pet grama, i sami ih upute na konkurenciju, najčešće upravo na Zlatarne Celje, jer će pločice iz švicarske kovnice Argor Heraeus dobiti brže.
– U Hrvatskoj je do ulaska u EU ulaganje u zlato bilo znatno složenije, no sada je ova mogućnost investiranja dostupna – izjavila je Gordana Vučković, prokuristica Zlatarne Celje u Hrvatskoj.
Investicijsko zlato Zlatarna celje po potrebi i čuva. Činjenica je da do ulaska u EU kupnja zlata u Hrvatskoj bila potpuno neisplativa; naplaćivale su se trošarine, carine i PDV, jer se pojam investicijskog zlata uopće nije razlikovao od ostalih oblika zlata. Svi ti troškovi više ne postoje pa je investicijsko zlato sada 58 posto jeftinije i više se ne krijumčari iz susjednih država, što je bila dotadašnja praksa.
No, zasad Zlatarnama Celje najbolje idu darovne pločice na koje upisuju personalizirane poruke, a imaju i prigodne nazive: Moj prvi gram, Darovni gram, Gram sreće, Sveti gram, Gram uspjeha, Rođendanski gram i Zaručnički gram... Ciljana publika je jasna kao dan...