Agrokor je partner i dobavljač Mercatora na svim tržištima na kojima poslujemo – kazala je Stanka Čurović, članica uprave Mercator grupe za trgovinu jugoistočne Europe, komentirajući moguća spajanja dviju kompanija za koja su obje na svoj način pokazale interes – Agrokor za kupnju 23,3% dionica Pivovarne Laško u Mercatoru, a Mercator za kupnju Konzuma.
Pismo Konzumu iskreno
Predstavnici Mercatora i Agrokora već će sutra, neslužbeno doznajemo, o toj temi sjesti i za pregovarački stol. No, nedvojbeno je da bi eventualnim spajanjem postali dvostruko jači i respektabilniji na regionalnom tržištu na koje samo što nisu ušli igrači poput Carrefoura ili Tesca. Iako se, podsjetimo, u javnosti špekulira da Mercator nikada ne bi bacio rukavicu Agrokoru za kupnju Konzuma da već nema drugog kupca, i sam čelnik grupacije Žiga Debeljak ustvrdio je kako je njihovo pismo namjere Ivici Todoriću bilo iskreno i transparentno te u svakom trenutku mogu skupiti pola milijarde eura za Konzum. S obzirom i na nekretninski fond od 1,8 mlrd. eura potpuno neopterećen hipotekama, za dobre partnere i projekte uvijek imaju izvore financiranja, poručio je Debeljak prošlog tjedna u Ljubljani.
Uz težak makroekonomski položaj i pad kupovne moći na svih sedam tržišta na kojima Mercator posluje, grupa je u 2010. ostvarila rast prihoda od prodaje od 5,2%, u vrijednosti 2,78 milijardi eura, a iako će, procjenjuje se, gospodarske aktivnosti i u 2011. biti prilično zahtjevne, planirane su 2,94 mlrd. eura čistih prihoda ili rast od 5,9%. Stanka Čurović kaže kako je Mercator trgovina JI Europe lani ostvarila 1,054 milijarde eura prihoda od prodaje, što je u odnosu na 2009. rast od 23,1% i predstavlja gotovo 40% ukupnih prihoda grupe.
Konsolidacija se nastavlja
Teško je procijeniti brzinu oporavka globalne ekonomije, pa tako i zemalja u kojima Mercator posluje. U Hrvatskoj je i dalje prisutan pad kupovne moći i samim time ekonomičniji način kupnje kakav nudi Mercatorov banner Getro koji u prihodima Mercatora-H sudjeluje s jednom trećinom. Hrvatsko tržište u prihodima Mercator trgovine JIE lani je ostvarilo 15,4% ili 399 milijuna eura prihoda, što je 3,6% više nego godinu prije, no i dalje posluje bez dobiti.
– Pritom valja uzeti u obzir da smo u veljači 2010. preuzeli Getro, gdje smo dio prihoda od veleprodaje svjesno izgubili s obzirom na prisutno neplaćanje, a dva mjeseca nakon toga iz poslovanja Mercatora-H, pa time i iz financija, izdvojili smo Intersport i Modianu – kaže S. Čurović.
Na hrvatskom je tržištu kriza dočekana i s prevelikim formatima trgovina, koji joj teže odolijevaju, te prevelikom koncentracijom trgovačkih kvadrata koji su u 2010. iznosili čak 505 m2 na 1000 stanovnika, najviše u ovom dijelu Europe. Na sedam tržišta na kojima je Mercator prisutan najbolje su u ovim vremenima poslovali objekti do 1000 kvadrata, ističe S. Čurović, pa je tako u Srbiji upravo zahvaljujući manjim formatima supermarketa i marketa situacija bila drukčija. Akvizicija Getroa početkom lanjske godine, kojom je Mercator učvrstio poziciju drugog najvećeg trgovačkog lanca u RH, donijela je novi format kojim se mogao prilagoditi niskoj kupovnoj moći i započeti multiformatni, odnosno multibrendovski pristup te njime odgovoriti na zahtjeve tržišta koje se razlikuje od regije do regije, čak i od kvarta do kvarta, tvrdi S. Čurović. Mercator na tržištima na koja ulazi favorizira robu lokalnih proizvođača, čiji je udjel na hrvatskim policama Mercatora oko 65%, a plasira je i na ostalim tržištima na kojima posluje, čime pridonosi i izvoznim rezultatima RH.
S. Čurović kaže kako je, uz financijske probleme koje su imali pojedini trgovci, u regiji potrebna daljnja konsolidacija maloprodaje.
– Brzo pozicioniranje uz pravilno definiranje prodajnih formata proces je koji moramo završiti do oporavka gospodarstva u zemljama regije – tvrdi ona, ističući kako je Mercator kao dominantne modele brzog razvoja odabrao dugoročne zakupe i akvizicije. Na taj način omogućen je brži tempo razvoja u sklopu raspoloživog investicijskog budžeta, a strateški ciljevi u JIE podrazumijevaju i zauzimanje ili jačanje jedne od prve tri pozicije u svakoj od zemalja u kojima posluje.
S jakom koncentracijom trgovaca u RH nije jednostavno biti sudionik u maloprodaji – ističe S. Čurović. Mercator stoga u širenje hrvatske maloprodajne mreže u prvoj polovici ove godine planira uložiti oko 11 milijuna eura, odnosno oko 10.200 novih prodajnih kvadrata. Udio u prihodima na hrvatskom bi se tržištu pak do 2015. sa 14,4 trebao povećati na 16,5%, dok bi se s ukupnim planiranim ulaganjima od oko 700 milijuna eura do 2015. sadašnji udjel prihoda Mercator grupe od 60% na slovenskom tržištu trebao preokrenuti u korist regije.
Porast prihoda u regiji JIE ostvaren je ponajprije kao rezultat preuzimanja u Hrvatskoj te Srbiji i Crnoj Gori koja su Mercatoru omogućila pristup novim ciljnim skupinama potrošača i snažniju prisutnost u pojedinim zemljama. Akvizicijom crnogorskog Pantomarketa i njegovih zaposlenika te dugoročnim najmom 77 trgovačkih objekata Mercator-CG danas je ondje prvi trgovac sa 18 do 19% tržišnog udjela. U 2011. na razini tržišta JIE planiran je rast prihoda od prodaje od 16%, unatoč zahtjevnim gospodarskim okolnostima na svim tržištima.
Stanje u Zagrebu je već mjesecima isto u Getro centru Vrbani - uvijek ima više blagajnica nego kupaca odnosno to nije više ni 10 % posjete prije preuzimanja Getro. O čemu svjedoče i velike zalihe voća/povrća i mliječnih proizvoda koje \"trunu\". Tako da mogu oni priču pričati, ali svi se mogu uvjeriti na vlastite oči kad navrate u Getro kako to izgleda u krutoj zbilji.